תקשורת ומדיה

אחרי שחשפו את ההתעמרות בעובדים בתאגיד, "הארץ "נחשפו בעצמם

זמן ישראל מפרסם כתבת תחקיר גדולה על התעמרות לכאורה מצידה של עורכת מדור גלריה המפורסם, ליסה פרץ, בעובדים רבים לאורך שנים לכאורה וחוסר טיפול ראוי מטעם מנהלי העיתון מתלונות שכן הגיעו לידיהם
מערכת ice |  19
ליסה פרץ (צילום מתוך יוטיוב מועדון תרבות, Magma Images)
אחרי צמד הכתבות של "הארץ" שחשפו תרבות ארגונית בעייתית בתאגיד השידור שכוללת התעמרות בעובדים והטרדות מיניות, הפעם נחשף כי הדבר קורה לכאורה גם במסדרונות העיתון עצמו.
אבנר הופשטיין חושף בזמן ישראל כי קיימות תלונות של התעמרות בעובדים נגד עורכת מדור התרבות "גלריה" בעיתון מזה 13 שנה, ואחת מעורכות התרבות החזקות מישראל, ליסה פרץ. הכתבה מלאה בתיאורים של יחס בוטה, משפיל ואגרסיבי שמעניקה פרץ לכפופים לה במוסף.
בתחקיר מופיעות כ-20 עדויות שונות של אנשים שעבדו עם או תחת פרץ ב"גלריה" בעשור האחרון, בתפקידים שונים פרילנסרים וקבועים, אנשי כתיבה ומקצועות לווין (כמו הפקה וגרפיקה) ועוד. "רוב התלונות מגיעות מנשים, שקיבלו גב גם מגברים שהעידו כי העורכת מפנה את עיקר חרון-אפה וגישותיה השנויות במחלוקת לעבר עובדות, חלקן כאלה אשר לטענת גורמים בעיתון זיהתה כחלשות, כנועות או חסרות ניסיון מספק בתחום יחסי העבודה כדי להתמודד עמה".
"מי שניסה להתלונן כשל, ולאורך השנים עיתונאים ועובדים המגדירים עצמם כ"קורבנות התעמרות" נאלצו לעזוב את המוסף או העיתון בכלל. חלקם מעידים כי החוויה נצרבה בליבם כטראומטית ואת חלקם היא אף הרחיקה ממקצוע העיתונות כליל. גם תחלופת עובדים תכופה, פיצול של המוסף היומי והשבועי ומינוי עורכת נפרדת ליומי (אולי כדי לבזר את הכוח) – וככל הנראה גם כמה שיחות הרגעה מכיוון ההנהלה במהלך השנים – לא עשו את שלהם: היחס הבוטה והמשפיל נמשך, הדמעות (במערכת או בבית) המשיכו לזרום" נכתב.
על פי הכתבה כל המרואיינות והמרואיינים הביעו חשש שזהותם תתגלה. "איש מהם לא הסכים להיחשף בכתבה זו, ואחדים הצהירו מפורשות שהם מפחדים מהשפעתה של פרץ בעולם הבידור והתרבות, ומנקמה". "זה היה יכול להיות פרילנסרית או צלם או גרפיקאית, היא לא בחלה. הייתה יכולה לצרוח גם על הכתבת הכי ותיקה בעיתון, אישה שמבוגרת ממנה בעשרים שנה, מישהי עם קבלות. לא היה הבדל של גיל, צבע, השכלה, מעמד. היא פשוט הייתה מתעמרת בכולם" נאמר באחת העדויות.
ליסה פרץ מסרה בתגובה בכתבה: "בכתבה עלו טענות קשות הנוגעות ליחסי האנוש שלי כעורכת. אין לי ספק שהדברים שנאמרו בה משקפים רגשות אמיתיים של הכפופים לי. לא אשפץ או ארכך את הנאמר. אני מבינה את הפגיעה ומביעה עליה חרטה וצער. בכוונתי לעבד ולהפנים את הלקחים ומכאן והלאה להשקיע בשיפור יחסי העבודה שלי עם עובדיי. אני מבקשת סליחה מכל עובדת ועובד שפגעתי בה ובו".
מו"ל הארץ עמוס שוקן, העורך הראשי אלוף בן ומנהלת כוח אדם נורית דרנגר מסרו בתגובה משותפת כי "'הארץ' שואף לקיים סביבת עבודה מפרה, מכבדת ומעצימה – כפי שאנחנו מצפים מגופים אחרים שמסוקרים בעיתון. אנו מתנצלים בפני העובדים שצוטטו בתחקיר ופועלים לנסח כללי התנהגות שיבהירו את המותר והאסור ביחסי העבודה בארגון, בידיעה שהעבודה העיתונאית מטבעה לחוצה ורוויית חיכוכים, אבל אסור שתגלוש להשפלת עמיתים או לאלימות מילולית".
"באשר לתחקיר. ליסה פרץ היא עורכת ותיקה ומצטיינת, שמובילה את סיקור התרבות ב"הארץ" זה 13 שנים. היא התבלטה בגילוי, טיפוח והנחיה של כותבות וכותבים, עורכות ועורכים, ובזיהוי תחומי כיסוי חדשים. פרץ מנהיגה צוות שרובו עובד איתה במשך שנים ארוכות וידועה כמנהלת תובענית וקפדנית המחויבת להצלחת חלקי העיתון שבאחריותה. במשך השנים הגיעו לידיעת עורך הארץ אלוף בן והנהלת העיתון טענות על התנהגותה של ליסה פרץ, ושוחחנו עליהן איתה. אחדים מהעובדים עברו למחלקות אחרות ואף קודמו. עובדים אחרים ביקשו להישאר בצוותה של ליסה פרץ ואף דרשו שלא נשתף אותה בדבריהם"
"התנהגות של מנהל כלפי עובדיו, כפי שתוארה בתחקיר, אינה מקובלת עלינו. אנחנו מבקשים מכל עובד/ת בחברה שמרגישים נפגעים בין אם על ידי הממונים עליהם ובין אם על ידי עובדים/ות אחרים, לא להשלים עם כך, ולבוא ולהתלונן כדי לתרום לקיומה של סביבת עבודה בריאה. אנו נסביר את ציפיותינו לעורכות ולעורכים ולמנהלות ולמנהלים בעיתון. כחלק מהתהליך הפנימי שמתקיים בימים אלה בארגון להבטחת סביבת עבודה בטוחה, התייעצנו עם מומחים וגם ביקשנו מעורכים ותיקים לשמש כנציבי תלונות פנימיים, לעובדים שיבקשו לדווח על התנהלות בעייתית במערכת ויעדיפו שלא לפנות להנהלה או לעורך הראשי. בשבועות הקרובים נשלים את ניסוח קוד ההתנהגות ונציג אותו לכלל עובדי החברה"
מוועד עובדי "הארץ"  מסרו: "נציגות העובדים רואה בחומרה כל מקרה של הטרדה, התנכלות או התעמרות בעובדות/ים, ותמשיך לפעול למיגור התופעה ולסביבת עבודה בטוחה. לוועד 'הארץ' הגיעו בשנים האחרונות מספר תלונות וטענות של עיתונאיות בנוגע לעורכת 'גלריה שישי', ליסה פרץ. בין השאר, עלו טענות לגבי יחס לא הוגן, אווירה בעייתית וחשד לאפליה על בסיס מגדרי. כל הטענות הועברו להנהלה בעילום שם, לבקשת העובדות. התפקיד שלנו כוועד הוא לוודא שתלונות של עובדות ועובדים מטופלות כראוי על ידי ההנהלה ובהתאם לבקשת ולרצון העובדים, וכך פעלנו בכל המקרים שהגיעו אלינו. בשבועות האחרונים מקיים הוועד שיחות והתייעצויות עם הנהלת החברה במטרה לשפר את יחסי העבודה במערכות 'הארץ' ו'דה-מרקר'. אנו קוראים שוב לכל עובד ועובדת הסובלים מיחס לא הולם, לפנות בהקדם לאחת מחברות הוועד".
תגובות לכתבה(19):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    התוצאה של עידוד תוצאות לטווח הקצר בלבד
    ששון 08/2021/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כאשר מה שמעניין את ההנהלה אלו התוצאות לטווח הקצר, לא מודדים את המחירים האמתיים שמורידים את הארגון שאולה. תרבות ארגונית מקולקלת. גם כך אתם בשאלת קיומית אז למה להוסיף צרה על צרה. או שמה זה כבר משנה ?? אסכם במילה, בושה.
    סגור
  • 12.
    כל הבכירים ידעו ושתקו מן הסתם
    "הדברת מציקים בע"מ" 08/2021/17
    הגב לתגובה זו
    4 0
    בושה של ועד עובדים, של שוקן ושל דרנגר. כל אלה כשלו בהגנה על עובדיהם. כמו בהרבה ארגונים אחרים. שלא "יזמינו" עובדים להתלונן כי ברור מה יקרה לעובד שיתלונן. חכמולוגים.
    סגור
  • 11.
    ליסה, תראי להם מה בלונדינית יכולה לעשות ללא בלונדיניות! (ל"ת)
    בלובנד 08/2021/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    לא מבין על מה כל המהומה ולמה זה צריך לעלות לכותרות
    גבי 08/2021/17
    הגב לתגובה זו
    1 11
    הרי בכל ארגון כושל יש מנהל שעושה עבודה מושלמת ומקצועית. גם אני שעברתי התעללות ע"י המנהלים לאורך חיי אבל לעולם הםלא גרמו לי לייצר קמפיין שנאה וללא הבנה להשלכות של המעשים אני שמגדלת 3 בנות דוגלת באמרה שאם לא טוב לך תלכי משם. אף אחד כולל ליסה פרץ לא כבל את המתלוננים להשאר ולעבור השפלות ( לא שאני מקטין את המצב ) חייב להגין לכן ( כן לכן ) שעברתן גבול קדוש .... מה הנקודה שמצריכה השתלחות כזו חסרת רסן על אדם אחר. הטרדה מינית - אני לא מסכימה לעבור על דבר כזה בשתיקה , אבל זה מה איכפת לי שנשארתן במקום עבודה בשביל לקבל יחס רע מה יש לכן סנדרום האישה המוכה ? לקום וללכת החיים קצרים . אני מקווה שליסה קיבלה שיעור ואלו שהתלוננו אני מאחל לכן שיום אחד גם אתן לעברו לינץ תקשורתי שמתודלק ע"י קשרים אישיים עם אנשי מפתח בתעשיה לתדלוק השינאה. ויום אחרי שתשארי עם קו"ח ביד כי יש עליך כתם תזכרו שעשיתן את זה קודם תעשיית הפרסום מלא ואנשים שהשמש זורחת להם ......- לכל ארגון יש כוכב בכל מערכת עיתון יש את הכלבה או כלב שמדברים מגעיל ומתייחסים מגעיל לעובדים שלהם ועדיין זו בחירה שלי אם להשאר לעב
    סגור
  • בושה בושה בושה ליסה הביתה וגם את (ל"ת)
    ק 08/2021/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • גבי תגובה 10 תתביישי-שהבריון יעזוב
    רוצים מקומות עבודה נ 08/2021/17
    הגב לתגובה זו
    4 1
    רוצים מקומות עבודה נקיים מבריונים. שהבריון יעזוב.
    סגור
  • ממש לא את הבריונית!
    גבי 08/2021/19
    הגב לתגובה זו
    0 3
    אני קוראת גלריה כבר שני ם ( גם סגנון היה קבוע אצלי בבית ) ליסה היא עורכת בחסד שמביאה איכות ורמה גבוה של תוכן. לא מעניין אותי איך היא מנהלת אלא התוצר של העבודה שלה ושל הצוות שלה . אני מניחה שהיא דורשת מקצועיות גבוהה ואם זה לא מתאים לעובדת מסויימת שתלך. למה אני צריכה לקרוא על זה באתרי החדשות , טפלו בזה בבית בלי לפרק את אחת העורכות הטובות בארץ. גילוי נעות יצא לי לעבוד עם ליסה ועם מנהלים אחרים בשוק הישראלי, בכל גוף תקשורת יש "כוכב\ת" ליסה היית ותהיה אנה וינטור הישראלית וזה בא עם מחיר לסביבה. מבלי לקטין את הסבל של העובדים שהתלוננו כי אין להם פרה אחרת לשחוט או שהם ממורמרות מהחיים. אני עדיין חושבת שאין לזה מקום בתקשורת ובטח לא ברמה של לינץ בלי קשר אתן עושות נזק למערכת העיתון אני מנויים לא רק אבלל הרבה בגלל גלריה שנשאר להיות אור של איכות בעולם תקשורת מגעיל ורכלני ( כמו הידיעה הזאת על ליסה פרץ - צהוב קטן ולא מעניין!), הארץ ראה הוזהרת - מאוד קל להרים קמפיין נטישת מנויים ליסה היא עוגן של המערכת לפחות בעיניי
    סגור
  • את רצינית? אם אין לה מוסר של יחסי אנוש שהוא תלך הביתה (ל"ת)
    D 08/2021/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 9.
    הודתה ? הביתה.
    משהו פהבאמת פישי 08/2021/17
    הגב לתגובה זו
    8 1
    מה זה "אני מצטערת ואשפר"?? אין פה חופש בחירה לאחר מעשה, היא אמורה להיות בחוץ.
    סגור
  • 8.
    זה הכל ממירמור
    מירמור 08/2021/17
    הגב לתגובה זו
    10 1
    השמנה ומראה חיצוני מאוד לא אטרקטיבי אצל אשה יכולים להוביל לאנרגיות שליליות שיוצאות על נשים אחרות בתוספת קנאה. אפשר להוסיף לזה מחסור במגע מיני ובדידות באופן כללי. האשה שתוקפת, סובלת יותר מכולם
    סגור
  • 7.
    חסרה לי תגובתה של תמר קפלנסקי.
    מיקו 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כאחת שחושפת התעמרויות בעבודה הייתי מצפה לשמוע את קולה.
    סגור
  • 6.
    לאוורר את גלריה....לשחרר את המתעמרת. (ל"ת)
    עובד לישינסקי 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • 5.
    מקווה שישחררו את העובדים מהקטיושות שלה
    אגמון 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    21 0
    איזה חוסר צדק נוראי.
    סגור
  • 4.
    איפה התחקיר על שוקן וולקובסקי ויוסי קליין בקשר לדחבש
    בוריס 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זוועות עולם על נער בן 15 שנאסף מהכביש והפך לבכיר בעולם הפרסום.
    סגור
  • 3.
    משטר פחד אימים וניצול בחוקניה. הכל מוסתר (ל"ת)
    בני כ 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 2.
    חוסר מקצועיות כזאת להעיף הביתה
    שרית 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ולפצות את העובדות בגין עבודה בסביבה מתנכלת. "רוב התלונות מגיעות מנשים, שקיבלו גב גם מגברים שהעידו כי העורכת מפנה את עיקר חרון-אפה וגישותיה השנויות במחלוקת לעבר עובדות, חלקן כאלה אשר לטענת גורמים בעיתון זיהתה כחלשות, כנועות או חסרות ניסיון מספק בתחום יחסי העבודה כדי להתמודד עמה".
    סגור
  • ליסה הביתה (ל"ת)
    פ 08/2021/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    למדה משמואל אוחנה ז״ל (ל"ת)
    רובי 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • ליסה
    איכפת לי 08/2021/17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    שמואל אוחנה ז''ל , מה קשור בדיוק ???מה הקשר בין מחט לתחת. זה שהיה סגן ראש עירייה בקש לא רלוונטי בעליל , כנראה לא היה לך מה לכתוב ....
    סגור