דיגיטל וטק

רוסיה מאיימת לחסום את ויקיפדיה מסיבה הזויה

הצנזור הרוסי שלח לאנציקלופדיה הפתוחה מכתב איום, לפיו אם לא ייענו לדרישות המדינה היא תחסום לחלוטין את הגישה של אזרחיה לוויקיפדיה

יאיר מור | 
רוסיה מאיימת לחסום את ויקיפדיה (צילום ויקיפדיה/ Kremlin.ru)
מלחמת רוסיה-אוקראינה ממשיכה להתפשט גם במרחב הקיברנטי, ולקבוע תקדימים לתרחישים חדשים שנראה שיילוו למלחמות מעתה ואילך. הפעם, מדובר באיום רוסי לחסום את ויקיפדיה בגלל טענה כמעט שטותית.
ביום שלישי שיתף חשבון הטוויטר של ויקיפדיה הרוסית מכתב שהתקבל מרוֹסקוֹמנַדְזוֹר – סוכנות הצנזורה הרוסית – ומודיע כי אם לא יוסר הערך באנציקלופדיה החופשית אודות הפלישה לאוקראינה, הגישה אליה במדינה תיחסם.
"רוסקומנדזור שלחו הודעה ממשרד התובע הכללי ואיימו לחסום את ויקיפדיה בגלל הערך 'פלישת רוסיה לאוקראינה (2022)'", נכתב בציוץ, שבו שולב צילום של המכתב שעלה גם לוויקיפדיה עצמה. בציוץ תשובה נוספו קישור לערך המדובר ולעמוד בתוך ויקיפדיה שמציע דרכים לגשת אליה ממדינות שמנסות לחסום אותה:
 
הסיבה שרוסיה דורשת להסיר את הערך, לפי המכתב, היא "מידע המופץ בניגוד לחוק" ומופיע בו. הסוכנות מפרטת כי מדובר בנתוני ההרוגים במלחמה – מאות חיילים ואזרחים אוקראינים, ביניהם עשרות ילדים, ואלפי חיילים רוסים. רוסיה, מצידה, טוענת שמספר ההרוגים בשני הצדדים קטן משמעותית, וכי מדובר במאות בודדות של חיילים בלבד (מאתיים אוקראינים ושני רוסים), ללא אף אזרח הרוג.
 
ויקיפדיה, מצידה, לא נוקטת עמדה בעניין, אלא בעיקר מנסה לצמצם את מספר העורכים המורשים להכניס שינויים לערך השנוי במחלוקת כדי לדאוג שרק אנשים אמינים יוכלו לעדכן את הערך החשוב. במקביל, הוציאה קרן ויקימדיה, מפעילת האנציקלופדיה החופשית, הודעה לפיה היא "תומכת בתנועה עולמית של מתנדבים וקהילות מסביב לעולם. אנו עומדים לצד מתנדבינו באוקראינה, רוסיה ומסביב לעולם הקוראים לפתרון מיידי של הסכסוך בדרכי שלום". היא ציינה כי מתנהלת "מלחמת מידע ברשת", וכי "הפצת מידע כוזב אודות המשבר המתמשך משפיעה על בטיחותם של אנשים התלויים בעובדות כדי לקבל החלטות של חיים או מוות ומפריעה לזכות הכלל לגישה למידע פתוח". לדבריה, היא "עובדת באופן פעיל כדי לזהות איומים אפשריים על מידע בפרויקטים של ויקימדיה, ותומכת בעורכים ומנהלים מתנדבים המשרתים כקו ההגנה הראשון נגד מניפולציה של עובדות ומידע".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה