קריפטו

ויקיפדיה מחרימה את מטבעות הקריפטו – איך הם הגיבו?

האנציקלופדיה הפתוחה הכריזה שהיא עוצרת את האפשרות לתרום לה מטבעות דיגיטליים בעקבות השפעתם השלילית על העולם אחרי 8 שנים
יאיר מור |  1
ויקיפדיה מחרימה את מטבעות הקריפטו (צילום vecteezy)
אנחנו יודעים שבדיוק התכוונתם לתרום לוויקיפדיה מעט מהרווחים שלכם מהשקעות במטבעות קריפטוגרפיים – אבל איחרתם את המועד. קרן ויקימדיה, המנהלת את ויקיפדיה, הודיעה אתמול (ראשון) כי היא מקבלת את תוצאות הסקר שנערך לאחרונה בקרב קהילת העורכים שלה ודרש ממנה להחרים את המטבעות הדיגיטליים בשל השפעותיהם השליליות על העולם.
"קרן ויקימדיה החליטה לעצור קבלה ישירה של מטבעות קריפטו כאמצעי לתרומות", כתבה ליסה זייץ-גרוּוֶל, סמנכ"לית התקדמות בקרן. "התחלנו את הקבלה הישירה של מטבעות קריפטו ב-2014, על בסיס בקשות מהמתנדבים וקהילות התורמים שלנו. אנו מקבלים את ההחלטה הזו על בסיס תגובות עדכניות מאותן קהילות. באופן ספציפי, נסגור את חשבון ה-Bitpay שלנו, מה שיבטל את היכולת שלנו לקבל ישירות מטבעות קריפטו כדרך לתרום. נמשיך לעקוב אחר הנושא, ואנו מעריכים את התגובות ושיקול הדעת שניתנו לעניין המתפתח הזה על ידי אנשים מרחבי תנועת ויקימדיה. נישאר גמישים וזמינים לצרכי המתנדבים והתורמים. שוב תודה ללכל מי שתרם את תובנותיו על הנושא ההולך, מסתבך ומשתנה הזה".
 
ההודעה נכתבה בתגובה לדיון שהחל בתחילת השנה, כאשר אחת מעורכות ויקיפדיה באנגלית, מולי ווייט, פרסמה מאמר בו טענה שמטבעות קריפטו גורמים נזק רב – גם בשל צריכת החשמל הרבה של כרייתם, הגורמת להגברת פליטת גזי החממה, וגם בשל התרמיות הרבות שמנצלות את חוסר היציבות והאנונימיות של השימוש במטבעות הללו וגורמות למשקיעים תמימים רבים לאבד את כספם. לכן, לדבריה, יש להחרים את השימוש במטבעות הללו.
בהמשך לדרישתה נערך סקר, שבו הצביעו 232 עורכים בעד החרמת הקריפטו, לעומת 94 בלבד שהצביעו נגד. ויקימדיה, מצידה, לא היתה חייבת לקבל את תוצאות ההצבעה, אך החליטה לקבל אותן בכל זאת – אולי בשל העובדה שהתרומות הללו ממילא לא באמת היו חשובות לה: לפי הדו"ח הכספי השנתי האחרון של הקרן, שפורסם ביולי 2021, בשנה שהסתיימה ביומי של אותה שנה היא קיבלה תרומות קריפטו בסך של 130,101 דולר, שהיוו 0.08% בלבד מסך התרומות שהתקבלו בקרן באותה שנה.
בעקבות הודעת ויקימדיה אמרה ווייט לאתר מאשבל: "אני שמחה מאוד שקרן ויקימדיה האזינה לבקשות הקהילה בנושא הזה, ואני גאה מאוד בקהילה שלי על נקיטת העמדה העקרונית. זה יכול להיות קשה כשכסף מוטל על הכף – בהחלט בעיה שראיתי בכל מקום בעולם הקריפטו – ומרענן לראות גם את הקרן וגם את הקהילה עושות זאת במקרה הזה".
המטבעות שקיבלה ויקיפדיה כתרומות – ביטקוין, את'ר, דוג'קוין, לייטקוין וביטקוין קאש – עלו כולם במהלך היממה האחרונה בשיעורים של 2% ומעלה. לייטקוין רשם עלייה משמעותית במיוחד לעומת היתר – כ-4.5%.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הטרלול והפרוגרס של העורכים מחלחל גם לשכל של האתר
    רמZ 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה מה שנקרא לבעוט בדלי
    סגור