דעות

מטריית ההגנה האמריקאית בסכנה: לעצור מיד את הרס היחסים עם ארה״ב

אנו זקוקים לארה״ב כדי לשחרר את החטופים, לבנות את ההסדרים שיאפשרו החזרת תושבי העוטף והצפון לבתיהם ולבנות את הציר הליברלי נגד הציר האיראני. ראש הממשלה חייב לעצור מידית את הרס היחסים עם ארה״ב ולפעול לשיקומם. הוא חייב להעדיף את טובת המדינה ולא לפחד מהימין המשיחי
דני יתום, ראש המוסד לשעבר (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני)
תפיסת הביטחון של מדינת ישראל היום, זהה לתפיסת הביטחון אותה עיצב דוד בן גוריון בשנת 1953 ולפיה ביטחון ישראל נשען על שלושה יסודות: הרתעה, התרעה והכרעה.
אחד העקרונות החשובים שמעצבים את תפיסת הביטחון הינו כריתת ברית אמיצה עם מעצמה עולמית לצד שמירה על עצמאותנו. במילים אחרות ישראל תגן על עצמה בכוחות עצמה. ישראל לא זקוקה לחיילים ממדינות זרות כדי להגן על ביטחונה, אולם זקוקה למערכות הלחימה המתקדמות ביותר וללוחמים הטובים ביותר כדי לשמור על הפער האיכותי מול אויבינו. בן גוריון ראה חשיבות גדולה מאוד בברית עם מעצמה עולמית, על כך מעיד יצחק רבין בספרו "פנקס שירות" וכך הוא כותב "ב22 במאי 1967 הרגשתי צורך להחליף מילה עם בן גוריון... בן גוריון קיבלני בחביבות וחמימות אך במקום לחזק את ידי השביע אותי מרורים. נקלענו למצב חמור ביותר, יש לי ספק גדול אם נאצר בכלל רצה מלחמה, אנחנו במצוקה קשה, עומדים בבדידות גמורה שלא כמו בעבר".
 
מאז סוף שנות השישים נחשבים יחסי ארה"ב- ישראל ליחסי החוץ הקרובים ביותר שמדינת ישראל מקיימת. גם ארה"ב רואה את יחסיה עם ישראל כיחסים מיוחדים. יחסי ישראל ארה"ב ידעו עליות ומורדות, אך רוב הזמן היו אלה יחסים טובים ביותר. עם זאת, בתחילת כינונה של הממשלה ה-37, החליט ראש הממשלה להוביל מהפכה משפטית שהינה למעשה הפיכה משטרית.
יחסנו עם ארה"ב כתוצאה מההפיכה עברו טלטלה חזקה ומסוכנת. ארה"ב מהווה אבן ראשה בתפיסת הביטחון הלאומי שלנו והיא ידידתנו הקרובה ביותר שמעניקה לנו גיבוי במישור הבינלאומי. היחסים המיוחדים תרמו תרומה מכרעת לעוצמתה האמיתית וגם לעוצמת ישראל כפי שנתפסה בידי אויבינו. על כך תעיד הפגישה שהתקיימה בנובמבר 1994 עם הרמטכ"ל הסורי גנרל חיכמת שיהאבי בוושינגטון.
אהוד ברק שכיהן כרמטכ"ל ואני כמזכירו הצבאי של רבין ז"ל נשלחנו לפגוש את הרמטכ"ל הסורי בבלייר האוס, בנין האירוח הרשמי של נשיא ארה"ב בשושבינותו של ביל קלינטון, נשיא ארה"ב. זאת הייתה פגישה היסטורית ראשונה בין שני הרמטכ"לים. כאשר הגענו לדיון על סוגית סידורי הביטחון דרשנו מסוריה ערבויות ביטחוניות כדי להבטיח שסוריה לא תתקוף את ישראל.
 
שיהאבי הביט בנו במבט חודר ואמר: "אנחנו הסורים זקוקים לערבויות וסידורי בטחון מכם.
ישראל חזקה מסוריה ואין חשש שסוריה תיזום התקפה. סיבת היותכם חזקים יותר היא הברית האסטרטגית הקיימת בין ארה"ב וישראל. ברית שמחזקת מאוד את עוצמתכם הצבאית". שיהאבי הבין היטב את משמעות הקשר המיוחד בין ישראל וארה"ב. במשך שנים מעניקה ארה"ב גיבוי מעצמתי לפעולות ישראל בתחומים רבים כולל לחימתנו בעצם ימים אלה ברצועת עזה במלחמת 'חרבות ברזל' היא עומדת לצדנו  ודחתה בהצבעת וטו החלטות נגדנו במועצת הביטחון. ניתנה לגיטימציה לפעילות ישראל שנויה במחלוקת, מבצעת תרגילים משותפים עם צה"ל מעניקה לנו סיוע נדיב של 3.8 מיליארד דולר כל שנה עבור רכש של ציוד ביטחוני. משתפת עמנו פעולה בפיתוח אמצעי לחימה מתקדמים ביותר כמו "כיפת ברזל" ו"חץ" מעבירה טכנולוגיות מתקדמות ומאפשרות רכש בטחוני אמריקני מתקדם ביותר כמו ה35F .
בין צה"ל לצבא ארה"ב כמו גם בין שירותי הביטחון והמודיעין מתקיים שיתוף פעולה אינטימי וחשוב. במהלך השנים פרצו משברים בין ארה"ב וישראל וכאשר הדרגים המדיניים לא תקשרו היה זה 'המוסד' שפעל מול הCIA   בשמירת הקשרים המדיניים והביטחוניים. לאורך השנים סייעה ארה"ב להשגת הסכמים מדיניים דוגמת השלום עם מצרים, ירדן והסכמי אברהם, ארה"ב הייתה הגורם המוביל והמשפיע במהלך המו"מ עם סוריה, לבנון והפלסטינים.
מארג היחסים, עם ארה"ב הוא מיוחד ובנוי על ערכים משותפים, משטרים דמוקרטיים, דת והיסטוריה. האמריקנים הראשונים, הפוריטנים, הצדיקו את מסעם לארץ החדשה במונחים דתיים אזרחיים ורפובליקנים אותם הם שאבו מהברית הישנה, התנ"ך היהודי הם ראו בהיסטוריה התנכ"ית השתקפות של עצמם. ההפיכה המשטרית הדאיגה מאוד את הממשל ואת הקהילות היהודיות בארה"ב.
 
ביידן דרש מנתניהו לעצור את החקיקה שמובילה להפיכה משטרית, במידה ונתניהו לא ייעתר, עליו להעביר חקיקה כה עקרונית רק בהסכמה רחבה, אחרת, הזהיר ביידן: "תשברו משהו בדמוקרטיה הישראלית או ביחסים שלכם עם הדמוקרטיה האמריקאית וייתכן כי לעולם לא תוכלו לתקן את השבר".
הנושאים שמעלה הממשל האמריקני בפני ישראל הם: פגיעה באזרחים ברצ"ע וסוגית הסיוע ההומניטרי, טיפול במצב המעורער של רש"פ חשש שישראל תשתלט על שטח ברצ"ע ותחליט שצה"ל יישאר שם לתקופה לא מוגדרת. תשובותיו של נתניהו מעוררות תסכול בוושינגטון, לפי נתניהו ישראל תשאיר כוח משמעותי בצפון רצ"ע למשך זמן לא קצר.
אנו זקוקים לארה״ב כדי לשחרר את החטופים, לבנות את ההסדרים שיאפשרו החזרת תושבי העוטף והצפון לבתיהם ולבנות את הציר הליברלי נגד הציר האיראני. ראש הממשלה חייב לעצור מידית את הרס היחסים עם ארה״ב ולפעול לשיקומם. הוא חייב להעדיף את טובת המדינה ולא לפחד מהימין המשיחי
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    חחח הנה אישרו עוד מטוסים וחימוש בלי שום התחייבות שלנו
    יהודי 03/2024/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סייג לחכמה שתיקה
    סגור
  • 4.
    אתה לא מפסיק לפמפם את דעותיך לגבי היחסים עם ארה"ב....
    אזרח קטן 03/2024/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ... אתה לא מפסיק לפמפם את דעותיך לגבי היחסים עם ארה"ב... זה מעלה מחשבות ... דני ... אנחנו לא אפגניסטן ...לא וויטנאם ... לא קובה ... ומדינות שהאמריקאים בגדו בנאמנותם, ניסו להחליף שלטון ונכשלו בגדול. ... האויבים שלנו על הגדרות וכבר מעבר להם !!!
    סגור
  • 3.
    לא ייאמן שאילו ראשי הביטחון לשעבר- פלא שלא נטבחנו מזמן
    מיכל 03/2024/21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    היחסים "התערערו" כי איננו מסכימים להגיש את המאכלת לשוחט! באמת בושה מצד ידידה לכאורה להציב לנו חסמים ולהוביל להפסד כי ללא רפיח אין חיסול חמאס ותמשיך רכבת נשק ומחבלים. אמריקה רוצה שלא ננצח כמו ביום כיפור. הבעיה לא עם מעצמה הנשלטת על ידי פרוגרס הבעיה עם לשעברים שמפיצים תעמולת שקר ובעצם נתמכים לכאורה בכספים זרים בשם מכוני מחקר מדומיינים לכאורה
    סגור
  • 2.
    יתום תגיד למנהיג שלך ברק שלא יפעל נגד ישראל בסתר אצל ה
    עדיף 03/2024/20
    הגב לתגובה זו
    4 0
    האמריקאים
    סגור
  • 1.
    דני יתום ראש המוסד הכושל מאז ומעולם
    יוסי 03/2024/19
    הגב לתגובה זו
    7 0
    רק תקראו את מסקנות ועדת החקירה של הניסיון הכושל להרוג את חאלד משעל
    סגור
  • ואתה כלומניק מאחורי המקלדת שהשמש זורחת לו ונותן ציונים
    קראוס 03/2024/19
    הגב לתגובה זו
    1 5
    אז מה?
    סגור