דעות

"חדשנות דיגיטלית – הפלטפורמה לחיסכון משקי ולהאצת הצמיחה"

כשמשבר הקורונה מחדד את הצורך בשירותים הדיגיטליים, מוביל משרד הדיגיטל הלאומי שורה של צעדים לשדרוגם והנגשתם לאוכלוסיות רחבות ולמגזר העסקי, תוך הקלות רגולטוריות ושחרור חסמים  
ח"כ דודי אמסלם |  1
דודי אמסלם (צילום הדס פרוש פלאש 90)
במציאות הטכנולוגית של המילניום השלישי, שירותי הדיגיטל ממלאים תפקיד חיוני. הם משמשים אותנו על בסיס יומיומי בכל מקום ובכל זמן, מלווים אותנו בשורה ארוכה של תחומי חיים - ועושים זאת בדרך קלה, נוחה ופשוטה, המשרתת את הצרכים שלנו ומתאימה עצמה לזמנים ולנסיבות משתנות.
משרד הדיגיטל הלאומי בראשותי שם לפניו בראש ובראשונה את צרכי האזרחים והמגזר העסקי, ופועל לפתח מוצרים ופתרונות מותאמים לאזרחים רבים ככל האפשר, מגילאים ומגזרים שונים, ובמגוון שפות. המשרד רותם את ממשלת ישראל לחדשנות דיגיטלית ומקרב את האזרחים לעולם הדיגיטל, כשהמהלך עתיד להביא לקירוב הפריפריה החברתית והגיאוגרפית למרכז, לחיסכון משקי, לצמיחה משותפת, להפחתת הנטל הבירוקרטי ולקידום איכות ויעילות עבודת הממשלה כלפי האזרחים והמשק תוך שימוש מושכל בטכנולוגיות מתקדמות.
משבר הקורונה הוביל לשינוי באורחות החיים של כולנו, והגביר עוד יותר את צריכת שירותים בפלטפורמות הדיגיטליות השונות. לכן, ובמטרה לשפר את השירותים הממשלתיים והציבוריים, החליטה הממשלה על שורת צעדים להאצת השירותים דיגיטליים ולקידום למידה דיגיטלית – והקציבה לכך סכום 279 מיליון שקל.
מלידה ועד פטירה
השירותים הדיגיטליים ישופרו כחלק מתפישה חדשנית של "מצבי חיים", כשלפי גישה זו, אנו האזרחים, זקוקים למרבית השירותים הממשלתיים בנקודות זמן שונות ובמצבי חיים משתנים.
השירותים הדיגיטליים ילוו אותנו ברגעים המשמחים בחיינו. למשל בשעת לידה, אז המדינה תדאג לרשום את היילוד ולספק לו ולמשפחתו את הזכויות המגיעות להם באמצעות הדיגיטל. גם במעבר דירה הדיגיטל נוכח, כשעלינו לשנות את כתובת המגורים החדשה ברשות המקומית, ברשות האוכלוסין, בתאגיד המים, בחברת החשמל, ובדואר. במהלך הדיגיטלי המתוכנן, מספיק יהיה לעדכן את הכתובת ברשות האוכלוסין, והמדינה כבר תעדכן את כל היתר.
השירותים הדיגיטליים ילוו אותנו גם ברגעים פחות נעימים. בעת הפסקת עבודה ממשק דיגיטלי יסייע לצלוח את ימי האבטלה ויספק ליווי צמוד עד הקליטה במקום העבודה החדש. אגב, זה כולל גם את הפעולות הנדרשות מול שירות התעסוקה וביטוח לאומי. כמו כן, יוקם ממשק ייעודי שבו ניתן יהיה אפילו להיערך ליום שאחרי - הפקדת צוואה, חתימה על טופס אריכות ימים, עריכת ייפוי כוח מתמשך ואפילו כתיבת מורשת. עבור משפחתו וחבריו של הנפטר יוקם אתר שירכז את כל המשימות הנדרשות, מסידורי הקבורה ועד מימוש הצוואה.
יצחק הררי, דוברות הכנסת
שר הדיגיטל הלאומי הלאומי, דודי אמסלם צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
מפשטים את הביורוקרטיה
שיפור השירותים הדיגיטליים משמעותו גם הקלה בביורוקרטיה. כך, אנשים עם מוגבלות יוכלו לממש את זכויותיהם בקלות ובמקום אחד מול הביטוח הלאומי ומשרדי הממשלה השונים. באופן הזה ניתן יהיה לנהל טוב יותר את כלל השירותים הסיעודיים עבור קשישים בבית או בקהילה. ההאצה הדיגיטלית וההקלות בנטל הרגולטורי יגיעו גם לשירותים הממשלתיים לעסקים. תהליכי הייבוא יפושטו ומידע מקיף על חוקיות היבוא יונגש באתר אחד. כך גם תוקל הבירוקרטיה בהקמת עסק, עד שיהיה ניתן להקים אותו בקליק.
השירותים הדיגיטליים יתווספו לאזור האישי הממשלתי בו ניתן לצפות במידע אישי, לקבל עדכונים שוטפים ולצרוך שירותים בהתאמה אישית. האזור האישי הממשלתי כבר עלה לאוויר ובמסגרת החלטת הממשלה הוא יעבור מתיחת פנים ויותאם גם לעסקים, ויאפשר לבעליהם לקבל את כלל השירותים במקום אחד.
בנוסף החליטה הממשלה על פיתוח ערוצים דיגיטליים למענה פרונטלי -  בין היתר באמצעות שיחות וידאו, טלפון וצ'אט מזוהות שיחליפו את הצורך במפגש פיזי עם פקיד ויחסכו התייצבות במשרדי הממשלה השונים.
היעד הלאומי: אוריינות דיגיטלית לכולם
אנו רואים בפרויקט האוריינות הדיגיטלית משימה לאומית הנמצאת בראש סדר העדיפויות של המשרד. כדי לוודא שאף אחד לא יישאר מאחור, גיבשנו תוכנית גם עבור אוכלוסייה חסרת אוריינות דיגיטלית, הכוללת פריסת עמדות שירות עצמי (רק עכשיו פרסנו עוד 100 עמדות ברשויות שונות ברחבי הארץ), פיתוח ערוצי שירות חלופיים וקידום יכולות עיבוד שפה טבעית ובינה מלאכותית (NLP) בעברית, שיאפשרו שיח עם מחשב (בוט), שיחה כתובה (צ'אט) ומדוברת (IVR). 10 מיליון שקל הוקצו להקמת צוות ייעודי שיתמקד בהנגשת השירותים באזור האישי גם לחסרי אוריינות דיגיטלית ולאנשים עם מוגבלות.
עוד הוחלט על קידום מדיניות ממשלתית תחת הכותרת "פעם אחת בלבד" –  מדיניות לפיה גופים ציבוריים יוכלו -בהסכמת האזרח כמובן - לשתף במידע הקיים ברשותם ובכך לחסוך מאזרח מגוון מטלות בצריכת השירותים. כך לדוגמה יחסך מאתנו לצרף צילום תעודת זהות, רישיון נהיגה, תלושי שכר וכדומה.
בו בזמן אנו מקדמים גם את מנוע הזכויות הלאומי - למיצוי זכויות לגיל שלישי, מותאם אישית ומונגש, שבהמשך יורחב לאוכלוסיית נוספות.
ללמוד מקצוע ולהשתלב בשוק התעסוקה  
אנו חותרים למעבר ללמידה דיגיטלית באמצעות CampusIL – מיזם לאומי ללמידה דיגיטלית, שמפעיל תוכנית לפיתוח ההון האנושי והמקצועי ויסייע להשתלבות בשוק התעסוקה. דגש מיוחד יינתן להכשרת כוח אדם מיומן לתעשיית ההיי-טק כאשר על פי החלטת הממשלה, יונגשו לציבור 25 מסלולי הכשרה שיעודדו השמה של הלומדים בענף.
47 קורסי הכשרה מקצועית של המכללות הטכנולוגיות יונגשו ב-CampusIL, ויצטרפו לשורה ארוכה של קורסים דיגיטליים שנבנו על ידי מוסדות ההשכלה הגבוהה ויהיו נגישים לכלל הציבור, כמובן לצד קורס הפסיכומטרי החינמי שלנו, שכבר זוכה להצלחה גדולה.
לסיכום, משרד הדיגיטל הלאומי בראשותי פועל להנגיש למשרדי הממשלה את הכלים והשיטות הדרושים על מנת לאפשר מידע, כלים ושירותים דיגיטליים אפקטיביים ונגישים, ומאמץ טכנולוגיות מתקדמות שיאפשרו לכולנו לנוע קדימה בעולם המשתנה תדיר.
אנו נהיה בדיוק במקום בו הדיגיטל נדרש להאיץ צמיחה, לייעל תהליכים, להקנות ידע ולהסיר חסמים וגבולות.
*הכותב הוא שר הדיגיטל הלאומי
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לא ידעתי שכבוד השר יכול לכתוב (ל"ת)
    יובל אורן 01/2021/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור