נדל"ן ותשתיות

קרב עשרות המיליונים: האם גב ים תנצח את העירייה?

גב ים קיבלה שומה מעיריית חיפה שכללה דרישת תשלום מופקעת של 202 מיליון שקל, החברה נעמדה על הרגליים האחוריות ודרישת התשלום נחתכה ביותר מחצי
ניצן כהן |  4
עינת קליש, אבי יעקובוביץ (צילום פלאש 90/ יהונתן זינדל, אלדד רפאלי)
אחת הפרות החולבות של הרשויות המקומיות הוא היטלי ההשבחה ולפעמים נחמד לראות את המנגנון הזה עובד. באופן עקרוני הסיבה להיטלי ההשבחה היא נכונה. אם קרקע הייתה חקלאית ולא צרכה שירותים ציבוריים ועכשיו היא עוברת השבחה ותהפוך לקרקע לבניה, הרי שצריך להתאים את כל הסביבה לייעוד החדש. כלומר, לסולר כבישים, לבנות מבני ציבור, פארקים, ביוב וכן הלאה ואת זה מממן היטל ההשבחה.
אבל כידוע הרשויות המקומיות מנהלות את נושא היטלי ההשבחה בשיטת הניסוי והטעיה. כלומר, זורקים מספר לאוויר שבדרך כלל מגובה בהערכת שמאי מוזמנת ואז אם מי שמקבל את השומה משלם - הכל טוב. אם הוא יוצא למלחמה והוא מספיק חזק (נגיד חברת גב ים) סביר שהעירייה תתפשר ותתכנס לשווי האמיתי. אבל אם אתה אזרח מהישוב- אתה בצרה.
והנה חברת גם ים קיבלה שומה מעיריית חיפה שכללה דרישת תשלום של 202 מיליון שקל, שומה שככל הנראה הייתה מופרכת. גב ים, חברה רצינית בניהולו של אבי יעקובוביץ', וחזקה עם כיסים עמוקים, יצאה למלחמה (תעשו את עצמכם מופתעים) וניצחה כך שתשלם 83 מיליון שקל בלבד. כלומר פחות מחצי מהדרישה המקורית של עיריית חיפה.
אין מה להיכנס לנבכי השומה ולפרטי העסקה אבל ניתן ללמוד מהתהליך הזה דבר פשוט כי הרי הפער בין 202 מיליון שקל ל-83 מיליון שקל הוא גבוה, אפילו גבוה מידי מכדי שתהיה כאן איזו סטיית תקן בין הערכות שמאי שונות, שיטות חישוב שונות או כל מיני מרעין בישין - מה שהיה כאן זו פשוט מלחמה בין רשות מקומית לחברה חזקה מאוד שיכולה להשיב מלחמה שערה על דרישות תשלום מופקעות ולא ריאליות.
לסיכום: אם אתה אדם מהישוב, אל תלמד מההצלחה של גב ים במלחמה מול עיריית חיפה. אבל אם אתה חברה גדולה - תילחם גם תילחם כי תחסוך לך (ולבעלי המניות שלך) הרבה כסף.
יש להוסיף כי בשלב זה השומה עדיין אינה חלוטה והוועדה המקומית לומדת את עיקרי ההחלטה ושוקלת את המשך צעדיה בנושא.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    חוטאים בראשות עיריה
    אירית 11/2021/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כך מונעים התקדמות בנושא הבניה באופן שרלטני
    סגור
  • 3.
    הכתב לא מבין כלום
    בונזו 11/2021/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    את הכבישים והביוב וכל התשתיות משלם בעל הקרקע בנפרד כהוצאות פיתוח השבחה זה מס ורק מס ששודדים אותנו האזרחים, אין מס כזה בשום מקום בעולם רק בארץ הקודש והגזל
    סגור
  • 2.
    ראשת עיר לתפארת, איך דורכים עליה !!!
    צפוני 11/2021/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגיע זמן לרענן את השורות ולהחליף את עינת קליש.
    סגור
  • 1.
    אין ערעור על החלטת שופט
    ותיק פה 11/2021/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סכום נמוך לעומת הקמת תשתיות. אבל התושבים בארנונה הם הפרה הנחלבת האמיתית
    סגור