נדל"ן ותשתיות

שקד מבעירה את השוק: "הארץ רותחת, נשבור שיאי בנייה"

שרת הפנים איילת שקד וגורמים משפיעים על שוק הנדל"ן לקחו חלק בכנס של אוניברסיטת בר אילן. שקד התייחסה למשבר בנדל"ן: "לממשלת אולמרט היה רעיון טיפשי של לשווק פחות דירות וראינו בבירור שזה לא עובד". ראול סרוגו: "יש לבנות את מדינת ישראל מחדש"
מערכת ice |  1
איילת שקד (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, גילי יערי)
שרת הפנים איילת שקד השתתפה השבוע בכנס באוניברסיטת בר אילן יחד עם בכירים בשוק הנדל"ן על רקע פרסום מדד נובמבר והעלייה במחירי הדיור. שקד סיפרה על כך שהיא מכוונת לשווק יותר דירות, דבר שיוריד את מחירי הדיור. הדברים נאמרו כחלק מכנס הפתיחה של מועדון המנהלים של בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת בר-אילן ופירמת BDO.
שרת הפנים איילת שקד אמרה: "הבעיות המרכזיות שהובילו למשבר הנדל"ן הם שבמשך שנים הממשלות שיווקו פחות דירות ממה שהיה צריך. לממשלת אולמרט היה רעיון טיפשי של לשווק פחות דירות וראינו בבירור שזה לא עובד. השנה אגב אנחנו נשבור את שיאי הבנייה. אם זה מה שהיו עושים ב-5 שנים האחרונות, אזי לא היינו איפה שאנחנו היום. הקיפאון הפוליטי בשנתיים האחרונות בטח לא הוסיף.
 
ברוב הרשויות, ראשי הערים בונים ואנחנו נותנים להם כסף על זה. הבירוקרטיה הרגולציה והליכי התכנון מסורבלים, זו האמת. שדה דב לדוגמא, כל כך הרבה שנים בוזבזו שם. יש לנו רעיונות לפשט זאת. מטרת התוכנית הממשלתית היא להגדיל את ההיצע חד משמעית. הארץ רותחת ואיפה שלא נבנה, הדירות יימכרו מאוד מהר". לגבי מס הרכישה, אמרה שקד כי אינה אוהדת גדולה של העלאת מס הרכישה, לכן בפרויקטים שונים יהיה ניתן גם להשכיר דירות".
השרה המשיכה ואמרה: "בכל הקשור לראשי רשויות, אני רוצה לנפץ את המיתוס. ראשי רשויות הולכים מכות כדי להיכס לוותמל. אם הייתי יכולה לשכפל את הוותמל שלוש פעמים, כולם היו מלאות. ראשי הרשויות רוצים לבנות. השלטון בישראל פשוט מאוד מאוד ריכוזי. אני מנסה להבין איך אפשר להעביר עוד סמכויות לראשי הרשויות. יש עניינים מגוחכים כמו פנייה של ראש רשות לוועדות כדי לבנות סככה בחוף הים שברשות שלו".
 
לגבי ביטול מגבלות מכסות הבנייה באיזורי הגליל והנגב אמרה השרה: "ישנם מושבים באיזורים אלה שפשוט נובלים. לא נותנים למנהל מקרקעי ישראל לצאת לשיווק כי מפחדים שזה יפגע באופי היישוב. זה אולי לא פוליטקלי קורקט אבל זה הדבר הנכון לעשותו. יש תחושה בקרב ראשי הרשויות באיזורים האלו שהם קמלים לאיטם ואנחנו רואים את זה כאקט ציוני. כחול לבן ויש עתיד בעד, מוזר שמפלגת העבודה מתנגדת אבל אני מקווה שזה יעבור". לגבי עתידה הפוליטי, ענתה השרה כי הוא פתוח והיא מבקשת בסך הכל לצלוח יום אחר יום.
"תכנון ארוך טווח הוא מחויב המציאות", אמר ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים והוסיף: "יש לבנות את מדינת ישראל מחדש. מה שבנו פה ב-120 שנה, אנחנו צריכים לבנות ב-30 שנה. האתגר הוא אדיר אבל זה גם אומר שהענף הוא בתנופה חסרת תקדים. ענף הבניה הוא המקום הנכון להיות בו בימים אלה. צריך גם להבין שאנחנו צריכים לבנות מיליון דירות רק בצפון ובדרום. ללא קשר לגוש דן. אבל צריך גם לזכור שאנחנו נמצאים על סף מגבלת האשראי הבנקאי שלנו וצריך גם על זה לתת את הדעת".
 
שלומי אייזלר ראש מטה הדיור הלאומי שידר פסימיות ואמר: "תיכף אין חשמל בתל אביב. צריך תחנות כח ויש קשיים כי אף אחד לא רוצה אותן בחצר האחורית שלו. אנחנו מדינה שמקדשת את זכות הקניין ואז אי אפשר לתכנן כ"כ הרבה תשתיות כאשר יש מורכבות שנובעת מזכויות הקניין. זה חייב להשתנות" .
משתתפים נוספים באירוע: פרופ' רועי גלברד מנהל ביה"ס למנהל עסקים, מנכ"ל האוניברסיטה זהר ינון, ינקי קוינט מרשות מקרקעי ישראל, שלומי הייזלר ממטה הדיור  הלאומי, שי אהרונוביץ מרשות המיסים  וראול סרוגו מהתאחדות הקבלנים ישבו על במה אחת כדי לדון במצב הנדל"ן בישראל. איתם בפאנל ישבו פרופ' אייל יניב מהמרכז לערים חכמות באוניברסיטת בר-אילן ועו"ד אדווה בלמס, מנהלת צוות מימון תאגידי, BDO.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    דיור
    יאיר 12/2021/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעניין איזה קשרים עסקיים יש לשקד עם הקבלנים
    סגור