נדל"ן ותשתיות

זו הדרך של רמ"י להגן על קרקעות מפולשים

תביעות למחיקת זכויות חכירה ועונשים לחוכרים שגרפו רווחים אסורים מקרקעות. רמ"י משנה גישה. ואיזו טכנולוגיה תסייע לה לזהות את מפרי החוק?
מערכת ice |  2
קרקעות (צילום unsplash)
ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) החליטו לשנות גישה ולהילחם באלו שמחזיקים קרקעות ואף גרפו מהן רווחים משמעותיים בניגוד לחוק. מספר תביעות כבר הוגשו בנושא. מדובר בתופעה מוכרת בתחום הקרקעות, כאשר הסכמים שנחתמו בשנת 1971 למטרת עיבוד וניהול של מטעים שונים מלאים בפרי הדר, הסתיימו אי שם בשנת 2005, אך בפועל אותם שטחים כלל לא הוחזרו לידיה של הרשות.
רוב הקרקעות הללו יושבות על תוכניות שמטרתן לשנות ייעוד מחקלאות לשטחי תעשייה ומסחר, ומכן שורת התביעות של רמ"י, שמגלה עוד ועוד שטחים חקלאיים המוחזקים בניגוד לחוק ושנים ארוכות לאחר סיום חוזה החכירה המקורי.
דוגמאות לא חסרות: בין השאר חויב בעל נחלה מהיישוב בצרה שבשרון בתשלום של 4 מיליון שקל בגין שימוש חורג בשטח חקלאי, שאף נוצל לצרכי מסחר והפעלת המרכז המסחרי המוכר הכולל את חנות הנעליים המפורסמת "אליטל". כמו כן, אחיו של בעל נחלה ביישוב ניצני עוז, אף הוא בשרון, הקים על הנחלות חממות בהן גידל כ-3 טון וחצי קנאביס בשווי של מאות מיליוני שקלים. הבעלים חויב ביותר מ-3 מיליון שקל בגין שימוש חורג.
מקרה מוכר נוסף נוגע לחניון הפירטי "טסים", שבעליו ניצלו את סמיכותו לנתב"ג. בני הזוג שניהלו את החניון חויבו בסכום של 7 מיליון שקל ואף נדרשו להחזיר את הנחלה בהוראת בית המשפט.
 
זאת ועוד, על מנת למנוע הליכים משפטיים ארוכים שעלולים להימשך שנים, מצאו לאחרונה ברמ"י פתרון טכנולוגי יצירתי – מערכת בינה מלאכותית של רפא"ל שנועדה לאתר פלישות "טריות" לשטחים ולמהר לשלוח פקחים מטעם הרשות למקום. זאת בשל העובדה שהחוק מאפשר לפעול כנגד פולש במשך חודש מרגע שפלש לנחלה או ביצע חריגות שונות. העלייה במיגור הפלישות – 1,054 חשיפות בשנת 2021, לעומת 768 בשנת 2020 ו-613 נחשפו ב-2019, מלמדים שברמ"י בהחלט יכולים לשמור על אופטימיות לקראת ההמשך.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    פלישה לשטחים
    אזרח 01/2022/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אנל היהודים מענישים ומטילים כנסות ובנגב באותו הזמן מחברים לחשמל מיבנים של הבדאים בנגב חומר למחשבה
    סגור
  • 1.
    גיבורים על חלשים. לבדואים לא עושים כלום
    אופיר 01/2022/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מדינה מושחתת.
    סגור