נדל"ן ותשתיות

שכונת התקווה: אושר מתווה להסדרת הזכויות של בעלי הנכסים

10% משטחי המדינה בשכונה יועברו לבעלים הפרטיים, שיוכלו סוף סוף לרשום את הנכסים על שמם בטאבו. וכמה אחוזים יקבלו מי שיוכיחו זיקה?
מערכת ice |  1
שכונת התקווה בתל אביב (צילום ויקיפדיה/ דוד שי)
בשורה מרגשת לתושבי שכונת התקווה, בעקבות אישור מתווה להעברת 10% משטחי המדינה במקום לבעלים הפרטיים. המתווה, שאושר במועצת מקרקעי ישראל, יסדיר את זכויות בעלי הנכסים ויאפשר את רישומם בטאבו על שמם לאחר שנים ארוכות שלא היו רשאים לעשות זאת.  
חשוב לציין כי השכונה הוותיקה שהוקמה אי שם בשנות ה-30 משתרעת על פני למעלה מ-400 דונם, ומרבית הקרקעות בה הנן בבעלות פרטית. כאמור, עד אותו מתווה שאושר השבוע, מעולם לא חולקה הקרקע באופן בו יכלו הבעלים לרשום אותה על שמם בטאבו.
מצב העניינים הזה מרתיע לא פעם רוכשים פוטנציאליים של נכסים בשכונת התקווה ואף תוקע לא מעט פרויקטים בצנרת שנועדו לקדם את פיתוחה. זאת ועוד, המצב יוצר מצב מקומם של אי שוויון בין השכונות השונות בדרום תל אביב, בהן רישום הזכויות מוסדר במסגרת החוק. כפועל יוצא, הדבר גורם לכך שהמחירים בשכונה נמוכים משמעותית ביחס לשכנותיה, בהן בעלי הנכסים רשומים בטאבו. 
במסגרת התוכנית שמקדמת עיריית תל אביב בשכונה בשנים האחרונות, היא חולקה ל-12 מתחמים, כאשר בכל אחד ואחד מהם נערכת פעילות של חברות ניהול מטעם העירייה במטרה לאתר את אותם הבעלים של הנכסים השונים.
 
בהקשר זה חשוב לציין כי חלק מהמגרשים שייכים לרשות מקרקעי ישראל, המאפשרת לבעלי הנכסים הפרטיים במקום לרכוש ממנה את הזכויות. המתווה שאושר במועצת מקרקעי ישראל קובע כי התמורה לרמ"י תיקבע על פי ותק לפי המפתח הבא: 
זיקה לקרקע שתוכח מהתקופה שלפני קום המדינה תאפשר לבעליה להעביר את הבעלות אליו ללא תמורה. מחזיקי זכויות שיוכיחו זיקה עד 1971, בעלותם תוסדר עבור תשלום של 12.5% משווי הקרקע, ומי שיוכיחו זיקה עד שנת 1990, ישלמו עבור הבעלות 31% משווי הקרקע. בנוסף, מי שיוכיחו זיקה לקרקע בין השנים 1991-2000, ישלמו לא פחות מ-91% מערך הקרקע. מעבר לכך, על פי נתוני המדינה, אין לה חלק בנכסים שנרכשו אחרי שנת 2000 וזו הסיבה שהמתווה לא רלוונטי החל מהשנה העוקבת ומעלה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    צריך להישאר
    אבירם 01/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הראש העיר צריך להישאר עוד 20 שנה כדי שייתקן את הנזקים הנוראים שהוא גרם
    סגור