נדל"ן ותשתיות

דו"ח: הצינון בהייטק השפיע על שוק המשרדים של תל אביב

דו"ח נת"מ למחצית השניה של 2022: הצינון בהייטק והריבית הגבוהה חלחלו לשוק - תיקון מחירים ברוב אזורי התעסוקה בתל אביב של 3% במחירים בממוצע. האזורים מחוץ לת"א דווקא מראים עליית מחירים קלה בהובלת ראש העין (14.5%) והרצליה פיתוח (4%)
מערכת ice | 
אור בן צבי סמנכל נת"מ, טכנו פארק חולון קבוצת סופרין וקבוצת ויס (צילום ויופוינט)
חברת NEWMARK NATAM המספקת שירותי נדל"ן מגוונים למגזר העסקי, מפרסמת נתוני סיכום של שוק הנדל"ן המניב לחציון השני של 2022, מהם עולה כי אזורי התעסוקה בתל אביב מראים תיקון מחירים כלפי מטה, עם תיקון ממוצע של 3.35% ומאידך האזורים מחוץ לת"א דווקא מראים עליית מחירים קלה בהובלת ראש העין (14.5%) והרצליה פיתוח (4%).
ההערכה המרכזית היא כי מה שמנע ירידות מחירים גבוהות יותר והשפעה על שיעורי האכלוס, בעיקר באזור ת"א, היא תופעת שכירות המשנה שמאוד גדלה בחציון האחרון. חברות הייטק רבות שחזו צמיחה, ביצעו עסקאות בהיקפי שטחים משמעותיים, וכאשר הריבית והאינפלציה עלו ונוצרה האטה בענף ההיטק - חברת רבות שלא צמחו וגייסו עובדים כפי שחזו ביצעו שכירות משנה על השטחים הריקים.
במבט צופה לתקופה הקרובה, טוענים ב-NEWMARK NATAM כי "השווקים בארץ ובעולם נמצאים בעיצומם של שינויים משמעותיים אשר מאתגרים את יכולת ניתוח ההשפעות הישירות וארוכות הטווח על הנדל"ן. עם זאת, להערכתנו בתקופה הקרובה תמשך מגמת ההתמתנות בביקושים ונטייה לתיקון מחירים בכל מגזרי הנדל"ן".
 
הצינון בהייטק השפיע על שוק המשרדים של תל אביב: אם בסוף 2021 תל אביב התאפיינה במחירי שכירויות גבוהים אך יציבים שהגיעו עד כ-120 ₪ למ"ר בממוצע, בחציון השני של 2022 עומד המחיר הממוצע בעיר על 141.17 ₪ למ"ר. אמנם ירידה של כ-5 שקלים למ"ר אל מול החציון הקודם, אך בראיה שנתית עדיין מחיר גבוה יותר, זאת לאחר עליות המחירים הגבוהות במיוחד שהיו במהלך 2021 והמחצית הראשונה של 2022 בעיר.
האזורים הלוהטים ביותר בתל אביב - ציר יגאל אלון שרשם עלייה של מעל 37% בממוצע בחציון הקודם, כעת רושם ירידה של כ-6.5% לרמת מחיר של 178.33 שקלים מ-190 שקלים למ"ר בחציון הראשון של 2022. וציר מנחם בגין בו עלו המחירים מ 144 שקל למ"ר (חציון שני של 2021) ל-171 שקל למ"ר (בחציון הראשון של 2022), עלייה של 30% במחירי השכירות. אך כעת בחציון השני של 2022 ירד המחיר ל-159.7 שקל למ"ר – ירידה של כ-7% במחירי השכירות באזור.
כל יתר האזורים גם רשמו מחירים יחסית קרובים עם תיקון קל למטה, בין שני החציונים. אזור הסיטי רשם ירידה של כ-7 שקלים למ"ר ובאזור הבורסה פחות מ 3 שקלים למ"ר. ברמת החייל ובית המשפט המחיר נשאר זהה. 
מחוץ לת"א – שיפוץ ובניה של מגדלי משרדים חדשים השפיעו עמוקות על השוק ורמות המחירים נשארו יציבים ואף עלו. על פי דו"ח נת"מ, באזורי התעסוקה הקרובים לת"א נרשמה מגמה של עלייה באכלוס ועלייה מינורית גם במחירי השכירות למשרדים. ב Newmark natam  זוקפים זאת לפעילות הרבה שהייתה בשנתיים האחרונות מחוץ לת"א בפיתוח אזורי התעסוקה והקמתם של מגדלי משרדים חדשים במספר מקומות בולטים כמו רעננה, כפר סבא, ראש העין (נצבא סיטי), פתח תקווה או הרצליה פיתוח. על פי הדוח לחציון השני של 2022 ישנה עליה ממוצעת של 3.16% במחיר השכירות למ"ר במעגל השני של ת"א.
האזור המפתיע בדו"ח הנוכחי במעגל השני הוא אזור ראש העין (נצבא סיטי) שם קפצו מחירי השכירות למ"ר ב-14.5% מול החציון הקודם מרמת מחיר של 53.6 שקלים למ"ר בחציון הראשון של 2022, ל-61.4 שקלים למ"ר בחציון שני של 2022. אזור הרצליה פיתוח גם הוא המשיך להתחזק ומציג רמת אכלוס הכי גבוהה בשרון עם 97.5% כאשר הממוצע של מחירי השכירות עלה מהחציון הקודם בכמעט 4 שקלים למ"ר ועומד על 103.8 שקל למ"ר.
אור בן צבי קליין, סמנכ"ל שירותי הנדל"ן בקבוצת Newmark natam מסכם: "החציון הראשון של 2022, היה חריג ומייצג בעצם, בחלק מהאזורים עליית מחירי משרדים שהייתה גבוהה יותר מעליית המחירים בתחום המגורים הן בקניה והן בשכירות. במהלך החציון השני הושפע ענף המשרדים מהשינויים הבולטים שעובר ענף ההיטק.
"החל מהמחצית הראשונה של השנה נרשמו ירידות של עשרות אחוזים במחירי המניות של חברות טכנולוגיות, וכן קיטון משמעותי בגיוסי הון של חברות אלו. חברות ההיטק בישראל גייסו ב-2022 סכום של כ-15 מיליארד דולר, בהשוואה לשיא המוערך ב כ-25 מיליארד דולר בשנת 2021. עקב כך חברות רבות, החל מחברות הגלובליות ועד לחברות בשלבי צמיחה שצמצמו גיוסי כוח אדם. עם זאת, יש עדיין ביקושים ערים של חברות טכנולוגיות לכוח אדם איכותי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה