נדל"ן ותשתיות

יו"ר ארגון קבלני אשקלון: פרויקטים יתמוטטו, קבלנים יגיעו לקריסה כלכלית"

באשקלון, העיר המופגזת בישראל, ענף הבנייה מושבת לחלוטין. בראיון ל-ice, מתאר דידי ימין, יו"ר ארגון קבלני אשקלון והסביבה, את ממדי המשבר וקורא לממשלה לסייע: "אל תחכו שהנזק יהיה בלתי הפיך, תנו לנו ודאות" 

יונתן סידון |  13
דידי ימין, יו"ר ארגון קבלני אשקלון והסביבה (צילום באדיבות ארגון קבלני אשקלון והסביבה, freepik)
עם למעלה מ-1,000 רקטות שנורו לעברה בשבועות האחרונים מעזה, מוצאת עצמה אשקלון כעיר המטווחת ביותר בישראל במלחמת חרבות ברזל. הנתון מקבל משנה תוקף, כשמביאים בחשבון כי למעלה מ-40% מתושבי העיר מתגוררים בדירות שאינן ממוגנות וכ-28% מהמקלטים משמשים בכלל כגני ילדים (כך לפי נתוני מרכז המידע והמחקר של הכנסת).
היום (ראשון, 22 באוקטובר) אמור לצאת לדרך המהלך לפינוי,  כ-27 אלף מתושבי אשקלון לבתי מלון והארחה מחוץ לעיר: מחוסרי מיגון (ללא מרחב מוגן דירתי או קומתי) לצד קשישים ומחוסרי עורף משפחתי יציב. ועם זאת, מבינים כולם היטב, כי זהו רק בצעד ראשון מתוך מגוון רחב של צעדים שיידרשו לשיקום העיר ותושביה.
 
"אשקלון שוממת, אפקט הרקטות מורגש היטב בשטח" מספר דידי ימין, יו"ר ארגון קבלני אשקלון והסביבה, ומנכ"ל קבוצת הנדל"ן ימין ניסים שבסיסה באשקלון, בשיחה עם אתר .ice "המציאות היא שעשרות אלפי תושבים נמצאים ללא מיגון ורק מתפללים שהטיל לא יגיע אליהם. מרבית העסקים פה סגורים וכשמסיירים ברחבי אשקלון, רואים היטב את ההרס. אגב, גם לפרויקטים של החברה שלי נגרם נזק. אין ספק, לאף אחד לא פשוט לחיות בסיטואציה כזאת".
"כאשר יורים על העיר, באופן טבעי חיי אדם נמצאים בראש סדר העדיפויות – לכן אתרי הבנייה סגורים והפעילות מושבתת", מתאר ימין. "בנוסף, יש בעיה חריפה של כוח עבודה – וזה עוד לפני שאני מדבר על פועלים מיהודה ושומרון ובטח מעזה, שאני לא רואה שנותנים להם לעבוד כאן בשנה הקרובה. כמי שמייצג כ-200 קבלנים באשקלון והאזור, אני מרגיש את המצוקה שלהם ואת חוסר האונים. המשבר הוא אמיתי: בלי סיוע – פרויקטים יתמוטטו וקבלנים יגיעו לקריסה כלכלית".
איך אתם בארגון נרתמים לסייע?
"אנחנו לבד לא יכולים לעשות יותר מדי. צריך להקים מטה משותף שיהיה כפוף לאחד השרים ויירתם לסייע לקבלנים, לקמעונאיים, לתעשיינים, לחקלאים – לכל אותם מגזרים שבעקבות המלחמה לא יכולים לתפקד. אני כמובן לא מדבר רק על אשקלון, שהיא העיר הכי מופגזת במדינה, אלא על כל אותם מקומות שנפגעו וקורא לממשלה: אל תחכו שהנזק יהיה בלתי הפיך, תנו לנו ודאות".

בית שנפגע מטיל באשקלון. "שיקום העיר מחייב פתרונות לטווח הרחוק" (צילום פלאש 90/יוסי אלוני)
ברמה הפרקטית, איך משקמים את אשקלון?
"קודם כל צריך לטפל באנשים שמתמודדים עם טראומה. את הנזק הקיים למבנים בעיר, אני מעריך שאפשר יהיה לשקם מהר יחסית. מה שבאמת חשוב הוא לא להסתפק בכל מיני פתרונות כלאיים, אלא בפתרונות לטווח הרחוק. משרדי הממשלה חייבים להירתם לעניין ובהקדם האפשרי, הן בסיוע כספי והן בקיצור הביורוקרטיה. אנחנו במצב חירום, חובה לחתוך את לוחות הזמנים".
"כמו שאני רואה את הדברים", מחדד ימין, "המענה המיטבי טמון בהתחדשות עירונית בהיקפים גדולים – זאת הדרך הטובה ביותר למגן ולחדש את המבנים הישנים, ולתת אופק אמיתי לתושבי אשקלון. ממ"דים צריכים להיות פתרון משני, ורק באותם אזורים בהם לא ניתן לקדם פינוי-בינוי אינטנסיבי. באשקלון ובערים נוספות באזור כמו שדרות, המדינה חייבת לאשר מסלול ירוק להתחדשות עירונית, ובו בזמן לעזור גם בדרכים נוספות: אם בסבסוד ואם בהקצאת קרקע משלימה – העיקר שיותר ויותר פרויקטים יגיעו לידי מימוש".
כיצד לדעתך תשפיע המלחמה על הרצון להגיע ולגור בעיר?
"אשקלון נמצאת בשנים האחרונות בתנופות פיתוח ומיצבה את עצמה כעיר מבוקשת. הרגשנו את הגירה החיובית לכאן גם מהאזור שלנו וגם מערים מרוחקות יותר. התחושה הייתה שאנחנו כבר לא פריפריה, אלא עיר מרכזית וחשובה במדינת ישראל. נכון לעכשיו המלחמה טורפת את הקלפים. אני שומע על תושבים שרוצים לעזוב והתדמית והמיתוג מחדש של העיר נפגעים. מה הלאה? הכל תלוי בתוצאות המלחמה. אני רוצה להישאר אופטימי ולא לראות שחורות. אם צה"ל ימגר את החמאס ותהיה גם רוח גבית מהמדינה, זה ייקח קצת זמן אבל אשקלון תשגשג".
תגובות לכתבה(13):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    לבכות אתם יודעים היטב
    ברור ועוד איך ברוק 10/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מענין אותי , האם מישהו מהקבלנים כאן באצלחלוק עם שאר אזרחי ישראל את רווחיו בשנים שלא היתה מלחמה ??!! הייתם נמרים גדולים. ומלאי דאווינים , עכשיו פתאום מסכנים רק תביאו לנו כסף . מענין אתכם שלום התושבים .............. כאילו דההה
    סגור
  • 12.
    חזירים
    דוד תום 10/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תפשטו רגל אמן . מי שהיה חזיר בתקופה לפני ה 7 לאוקטובר נשאר חנזיר .
    סגור
  • 11.
    חזירים. מכרתם ביקר. תורידו מחירים (ל"ת)
    טוני 10/2023/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 10.
    בניה
    אילן 10/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תפסיק לעבוד על אנשים תשלמו כמו שצריך ליהודים אבל אתם רוצים רק חינם תואכלו אותה עכשיו תפסיקו לעשוק את הזוגות הצעירים
    סגור
  • 9.
    קבלנים
    מני 10/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אמן תפשטו את הרגל כל הקבלנים. כולכם מעסיקים ערבים וזה יהיה העונש שלכם
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    צאו תעשו מילואים תרוויחו כסף
    נחנקנו 10/2023/23
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הבניין שעומד לא עולה לכם אגורה גם ככה אתם לא מפצים על עיכוב במסירות דירות מספיק לבכות אני לא רואה אותכם נוסעים בפיאט 87 אז יהיו לכם פחות כמה מיליונים בבנק , צריך להחרים קניות דירות רק על זה שאתם רוצים לפתוח להביא עלינו את המחבלים לבתים שלנו ואני אומר את זה מניסיון גר צמוד לאתר בניה , שבו בשקט ותחכו כמו כל העסקים במדינה , חנזירים
    סגור
  • 7.
    דידי אדם מדהים
    שמואל 10/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חברים תפרגנו! הוא והקבלנים עושים את כספם ביושר, מסכנים מליונים לרווחיות של בקושי 10% , אז הם עשו מליונים לבריאות! העסק חייב להמשיך! קבלן שתקוע עם 50 דירות , זה מלאי של 100 מליון שקל!!! אין להם את הכסף הזה מהבית, הם ממונפים מהבנק, ומסכנים את הון ההון עצמי שלהם, ובלי קשר דידי ימין אדם ישר ומדהים משכמו ומעלה, הלוואי עוד קבלנים הוגנים כאלו, בעזרת ה' תמשיכו להצליח ולהרוויח ולבנות בכייף
    סגור
  • 6.
    בניה
    אדי 10/2023/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הגרוע מכל קריסה כלכלית אבל לא קריסת משפחות.אובדן חיים. הפתרון פשוט יבוא בינים והקלות מרחיקות לכת מהמדינה לקבלנים ואז נרויח שרוצחים לא יסתובבו בינינו
    סגור
  • 5.
    כסף
    אבי 10/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הרווחתם מספיק כסף שמכרתם דירות במחיר גניבה בשנתיים האחרונות. אתם הקבלנים חלק גדול ממה שקורה עכשיו לאזרחים בישראל. אולי אם תבינו את התועוות בצע שלכם שרוב היהודים לא יכולים לקנות בית לחיות ותתחילו לתקן, רק אז אולי תקבלו הזדמנות שניה מבורא עולם
    סגור
  • 4.
    טוב מאד תורידי מחיר ב 50% אם לא תחנקו עם הדירות, עפתם (ל"ת)
    אשקלוני 10/2023/22
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 3.
    דידי יש לכם מספיק בשר אתם הקבלנים לא תקרסו דואג לחלשים
    מואיזו 10/2023/22
    הגב לתגובה זו
    4 1
    עם רווחים פסיכיים על כל דירה אל תבכו לא תקרסו יש בחורה יש ליווי בנקאי מקסימום הרווח יקטן
    סגור
  • 2.
    זיבי מלך ישראל, בחרתם קיבלתם (ל"ת)
    יעקב 10/2023/22
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 1.
    כן ממש חסר לך או לקבלנים אחרים כסף
    אשקלוני 10/2023/22
    הגב לתגובה זו
    7 0
    תתרום קצת. תורידו מחירים. תשלמו כמו שצריך לפועלים ישראליים יהודים אז יבואו לעבוד. אז תרוויחו פחות. מה יקרה לכם? כלום אני בטוח.
    סגור