מדדים ומחקרים

עסקת חטופים או פעולה ברפיח? זה מה שמעדיפים 56% מהציבור הישראלי

רוב בציבור היהודי רואים בעסקה להחזרת הישראלים המוחזקים בשבי ארגון הטרור חמאס כעדיפות העליונה לעומת מיעוט המעדיפים מהלך בדרום רצועת עזה. בקרב הנשים נמצא רוב מוצק התומכות בעסקה, בעוד הגברים חצויים. רוב המשיבים בקבוצות הגיל 35-54 ו-55 ומעלה מעדיפים עסקה

מערכת ice |  2
רפיח (צילום פלאש 90/ עבד רחים קטיב)
על רקע חילוקי הדעות בדרג הפוליטי, סקר חדש של המכון הישראלי לדמוקרטיה בחן מה צריכה להיות העדיפות העליונה מבחינת האינטרס הלאומי הישראלי: פעולה צבאית ברפיח או עסקה לשחרור החטופים. הסקר נערך על ידי פרופ' תמר הרמן, ד"ר ליאור יוחנני וירון קפלן ממרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה.
נמצא שרוב הציבור היהודי (56%) מסכימים יותר עם הטענה שעסקה לשחרור חטופים היא בעדיפות העליונה מבחינת ישראל, בעוד 37% מסכימים יותר עם הטענה הנגדית שפעולה צבאית ברפיח היא בעדיפות העליונה. בקרב מדגם הערבים רוב מוחלט מעדיפים עסקה לשחרור חטופים (88.5%). 
 
במדגם היהודים ניכרים הבדלים גדולים בין המחנות הפוליטיים: רוב גדול ב מהשמאל ובמרכז רואים עדיפות לעסקה לשחרור חטופים (92.5% ו-78%, בהתאמה), שעה שבימין, הרוב (55%) רואים עדיפות לפעולה צבאית ברפיח. ואולם, גם בקרב מצביעי הימין יש פער משמעותי בין מצביעי הליכוד בבחירות האחרונות החצויים בין 48.5% הנותנים עדיפות לפעולה צבאית לבין 44% שבעיניהם יש עדיפות לעסקה לשחרור חטופים. לעומת זאת בקרב מצביעי המפלגות החרדיות ובקרב מצביעי הציונות הדתית הרוב מעדיפים פעולה צבאית ברפיח (ש"ס – 55%, יהדות התורה – 61%, הציונות הדתית – 83%).
מה צריכה להיות העדיפות העליונה מבחינת האינטרס הלאומי הישראלי: פעולה צבאית ברפיח או עסקה לשחרור החטופים? 
(צילום: הנתונים באדיבות המכון הישראלי לדמוקרטיה)
פילוח מגדרי של מדגם היהודים העלה שבקרב הנשים נמצא רוב מוצק התומכות בעסקה לשחרור חטופים (63.5%), בעוד הגברים חצויים, עם יתרון מסוים לתומכים בעסקה (49% נותנים עדיפות לעסקה לעומת 44% לפעולה צבאית). פער מגדרי נמצא גם בתוך המחנות הפוליטיים ,בעיקר בקרב הימין: בעוד ש-65% מהגברים במחנה זה מעדיפים פעולה צבאית ורק 27% מעדיפים עסקה לשחרור חטופים, בקרב הנשים שיעור המעדיפות עסקה עולה במעט על שיעור המעדיפות פעולה צבאית (47% ו-45% בהתאמה). בקרב מצביעות הליכוד, 56% מעדיפות עסקה בעוד 39% מעדיפות פעולה צבאית.
עוד מצאו שיעורי העדפה גבוהים יותר במדגם היהודים לעסקה לשחרור החטופים בקרב שכבות הגיל המבוגרות יותר. גילי 18-34 חצויים בין 48.5% שמעדיפים עסקה לבין 45.5% המעדיפים פעולה צבאית בשעה שרוב המשיבים בקבוצות הגיל 35-54 ו-55 ומעלה מעדיפים עסקה (53% ו-67% בהתאמה).
מדד הקול הישראלי אפריל 2024 נערך על-ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה. בסקר, שנערך באינטרנט ובטלפון (השלמות של קבוצות שאינן מיוצגות כראוי במרשתת) בין התאריכים 1 עד ה-6 במאי רואיינו 600 איש ואשה בשפה העברית ו-150 בשפה הערבית, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 3.65% ± ברמת ביטחון של 95%. עבודת השדה בוצעה על ידי מכון דיאלוג. 
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    סקר לא מקצועי בעליל. בכלל לא מצויין מה יש בעסקה
    יוחי בלוי 05/2024/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רוב התומכים בעסקה היו עונים שהם מתנגדים אם בשאלה היה כתוב שמחזירים רק 33 חטופים מתוכם אולי חלק מתים וחלקם תאילנדים. לא כתוב שבעסקה אנחנו משחררים אנסים ורוצחי ילדים. בקיצור קשקוש שמאלני לא רציני.
    סגור
  • 1.
    להרחיב ולתן חוק עשיית דין בנאצים על טרוריסטים
    יאיא 05/2024/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה מראים את סינואר? אפשר לצנזר תמונה שלו?? דבר נוסף למה לא משנים את החוק לעשיית דין בנאצים ומשתפי הפעולה שלהם. הרי חאג אמין אל חוסייני קיבל את הפיתרון הסופי
    סגור