מדדים ומחקרים

סקר דרמטי: חלוקת כלי נשק מחזקת את תחושת הביטחון? הנתונים המלאים

לפי סקר דעת קהל של המכון הישראלי לדמוקרטיה, 45% מהציבור מרגישים שהמדיניות המקלה לחלוקת נשק פרטי משפרת את תחושת הביטחון האישי שלהם. בקרב הערבים 34% השיבו כי חשים פגיעה כתוצאה ממצב זה. החוקרות ד"ר יעל ליטמנוביץ ועו"ד מירית שרעבי-לביא: "חשוב שהמשטרה תפעל באופן שקוף ככל הניתן, ולחדד את שיקול הדעת"
מערכת ice | 
מלחמת חרבות ברזל (צילום פלאש 90/ חיים גולדברג, דובר צהל)
המכון הישראלי לדמוקרטיה מפרסם הבוקר (שישי) ממצאי סקר דעת קהל חדש ולפיהם 45% מהציבור מרגישים שהמדיניות המקלה לחלוקת נשק פרטי משפרת את תחושת הביטחון האישי שלהם, לעומת 25% החשים שנפגעה כתוצאה ממדיניות זו. כמחצית (50.5%) מהנשאלים היהודים במדגם מרגישים שמדיניות רישוי כלי הירייה החדשה משפרת את תחושת הביטחון האישי שלהם, לעומת 23% שחשים שפגעה בה.
בקרב הערבים 34% השיבו כי המדיניות החדשה פוגעת בתחושת הביטחון שלהם וכמעט חמישית (19%) השיבו כי היא משפרת את תחושת הביטחון שלהם. 36.5% השיבו שתחושת הביטחון האישי שלהם אינה מושפעת ממנה. פילוח מדגם היהודים לפי מחנות פוליטיים מראה הבדלים גדולים: הרוב בימין השיבו כי המדיניות החדשה משפרת את תחושת הביטחון האישי שלהם (64.5%) לעומת מיעוט בלבד בקרב המרכז והשמאל (31.5% ו-17.5% בהתאמה).
 
רוב מקרב השמאל (58%) וחלק גדול מקרב המרכז (36%) חשים כי נפגע ביטחונם האישי. בקרב היהודים שביישוביהם יש כיתת כוננות, כמעט שלושה רבעים השיבו שהמהלך תרם לשיפור תחושת הביטחון האישי שלהם. הסקר נערך על ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון, כלל 578 מרואיינים בשפה העברית ו-159 מרואיינים בשפה הערבית. טעות הדגימה המרבית למדגם זה היא 3.68% ברמת ביטחון של 95%. עבודת השדה בוצעה על ידי מכון לזר מחקרים.

ד"ר יעל ליטמנוביץ ועו"ד מירית שרעבי-לביא מציינות כי "התרומה הרבה של כיתות הכוננות של המשטרה ושל מג"ב לתחושת הביטחון של הציבור היהודי הרחב יוצרת הזדמנות חסרת תקדים עבור המשטרה לחיזוק וביסוס אמון הציבור בה. לצורך זה, הכרחי שיוקצו המשאבים הנדרשים למשטרה, שכן ההחלטה להקים את מערך כיתות הכוננות חייבת להיות מגובה באופן פרקטי במערך תמיכה ארגוני לגיוס הכשרה וליווי הולמים שיבטיחו את שלום המתנדבים ושלום הציבור". 
 
בנוסף, הן מדגישות כי מומלץ שהמשטרה תפעל כדי להבהיר לציבור מהם סמכויות ותפקידי המתנדבים: "יש לחדד, בייחוד עבור המתנדבים עצמם, מהם גבולות שיקול הדעת של מפקד כיתת הכוננות – שהוא אזרח מתנדב ולא שוטר - בהזנקת והפעלת חברי הכיתה. חשוב גם שהמשטרה תפעל באופן שקוף ככל הניתן כאשר היא בוחנת ומטפלת בחריגה מסמכות המתנדבים, וזאת כדי למנוע פגיעה באמון הציבור". 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה