מדדים ומחקרים

מכה אנושה לישראל: מודי'ס הורידה את דירוג האשראי

בפעם הראשונה: סוכנות הדירוג מודי'ס הורידה רשמית את דירוג האשראי של ישראל מרמה של A1 ל-A2 תחזית הדירוג שלילית, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב: "כלכלת ישראל איתנה. הורדת הדירוג אינה קשורה לכלכלה, היא נובעת כולה מכך שאנחנו במלחמה"
מערכת ice |  2
מודי'ס מזהירה (צילום פלאש 90/ יוסי זמיר, shutterstock)
עכשיו יש לכולנו סיבה אמיתית לדאוג. אמש (שישי) החליטה באופן רשמי, סוכנות דירוג האשראי מודיס, כי היא מורידה את דירוג האשראי של מדינת ישראל בפעם הראשונה אי פעם, לרמה A2 ועם תחזית שלילית.
על אף ניסיונות השכנוע של הכלכלנים מישראל, שמראש לא היו אופטימיים, אחד המניעים המרכזיים להחלטה הוא הסיכון הפוליטי שגבר על רקע המלחמה ועתיד להישאר גבוה בעתיד הקרוב - גם אם תהיה הפסקה בלחימה בעזה.
 
להחלטה על הורדת הדירוג של של ישראל יש השלכות קשות, בהן ירידה באמון ביכולות של ישראל להחזיר חובות, ישראל תצטרך לשלם ריביות גבוהות עבור הכספים שהיא לווה, סכומים גדולים מתקציב המדינה יוקדשו להחזרי הלוואות ותשלומי ריבית.
כמו כן, בשל דרוג האשראי החדש, פחות כסף פנוי להשקעה באזרחי המדינה ובשיקום נזקי המלחמה. גם המחיר של אג״ח של ישראל יירד- ישפיע על החסכונות שמושקעים בה מצד משקיעים מחוץ למדינה ועשוי לגרום לנזק.
בין היתר הוסבר: "חשיפת מדינת ישראל לסיכונים פוליטיים עלולה בסבירות גבוהה להימשך - גם אם תהיה ירידה בעצימות של הלחימה בעזה או עצירה שלה. השפעות העימות בעזה על פרופיל האשראי של ישראל יתפרשו על פני תקופה ארוכה, ייתכן הרבה מעבר לתקופת הלחימה הפעילה. ההשפעה השלילית על מוסדות המדינה והמימון הציבורי עשויה להתגלות כחמורה יותר. עד כה הכלכלה מתמודדת עם השלכות העימות בצורה יחסית טובה".
על היום שאחרי: "אין בהירות לגבי הסיכוי, משך והיכולת להוציא אל הפועל הסכם לשחרור חטופים, הסיכונים הגאו-פוליטיים, ובפרט הסיכון הביטחוני, יישארו גבוהים באופן מהותי עבור ישראל בטווח הזמן הבינוני והארוך. כמו כן, מדינת ישראל עלולה להתמודד עם תקופה של טלטלה פוליטית פנימית מוגברת כאשר קבינט המלחמה יתפזר".
 
מה ישראל צריכה לעשות: "סביר להניח שהדירוג יירד אם המצב בצפון יסלים לעימות בקנה מידה מלא עם חיזבאללה, שיכלול גם השפעה שלילית משמעותית יותר על התשתיות והיכולת של הכלכלה הישראלית להתאושש. נעדכן את תחזית הדירוג ל'יציבה' אם לאחר סיום העימות יהיו ראיות לכך שמוסדות מדינת ישראל מסוגלים לגבש ולהוביל צעדי מדיניות שיתמכו בהתאוששות הכלכלית והפיסקלית, ובנוסף ישקמו את הביטחון תוך התמודדות וקביעת סדרי עדיפויות במדיניות הממשלתית". למרות זאת הודו בחברה: "איננו רואים סבירות לעדכון הדירוג כלפי מעלה".
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב: "כלכלת ישראל איתנה. הורדת הדירוג אינה קשורה לכלכלה, היא נובעת כולה מכך שאנחנו במלחמה. הדירוג יעלה חזרה ברגע שננצח במלחמה - ואנחנו ננצח".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    תגובה
    ג.מ 02/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפשר להסתפק במכה. לאחרונה אתם מאוד דרמטיים. למילים יש משקל
    סגור
  • 1.
    מודיס
    יוסי.ד 02/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זו מכה אנושה ???
    סגור