מחיסכון להשקעה:  כל מה שצריך וחשוב לדעת במעבר מחיסכון להשקעה

בסופ"ש – ירידות שערים בישראל עקב החשש ממתקפה איראנית

החששות ממתקפה איראנית, באו לידי ביטוי בשבוע האחרון בירידות שערים בשוק המניות, פיחות במטבע ועלייה ב-CDS לרמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר. הסקירה של הכלכלן הראשי של הפניקס, מתן שטרית
בשיתוף הפניקס | 
צילום shutterstock
חששות מהסלמה במזרח התיכון ואינפלציה שממשיכה להפתיע כלפי מעלה, הכבידו על מדדי המניות בוול סטריט במהלך השבוע החולף, ובפרט ביום שישי האחרון. במקביל, נרשם זינוק בתשואות האג"ח, דולר (DXY) שעלה לרמתו הגבוהה מאז נובמבר האחרון, המשך עלייה במחיר הנפט וזינוק במחיר הזהב. בנוסף, מדד ה-VIX  (מדד הפחד), רשם את העלייה התוך יומית החדה ביותר מאז 2021 ועלה לרמתו הגבוהה מאז אוקטובר האחרון.
בסיכום שבועי, מדד הS&P500- ירד ב-1.6% ורשם את הירידה השבועית הגדולה ביותר מאז אוקטובר 2023. הנאסד"ק ירד ב-0.5% והדאו-ג'ונס ירד ב-2.4%. בשוק אגרות החוב הממשלתיות, התשואות עלו לכל אורך העקום, כאשר התשואה ל-10 שנים עלתה ב-11 נ"ב לרמה של כ-4.50% והתשואה לשנתיים עלתה ב-15 נ"ב לרמה של 4.88%.
האינפלציה השנתית בארה"ב המשיכה לטפס בחודש מרץ מ-3.2% ל-3.5% (צפי 3.4%). מדד שירותי ליבה בניכוי דיור, שמשקף את סביבת האינפלציה בצורה טובה יותר, זינק ב-0.65% והקצב השנתי האיץ מ-4.3% ל-4.8%. ההפתעה כלפי מעלה בחודש השלישי ברציפות, מסירה מהשולחן את הסיכויים להפחתת ריבית בחודש יוני – והאמת, שעם נתונים שכאלה איך אפשר לדון בכלל על הפחתת ריבית?. בשווקים מתמחרים הפחתת ריבית ראשונה בחודש ספטמבר, ועד סוף השנה כמעט 2 הפחתות ריבית.
אמנם המתיחות הגאופוליטית תופסת בימים אלה את תשומת לב המשקיעים, אך צריך להזכיר כי עונת הדו"חות בארה"ב יצאה לדרך. ביום שישי פורסמו חלק מדו"חות הבנקים הגדולים (סיטי, ג'יפי-מורגן וולס פארגו), ועם תחילת השבוע, נקבל תוצאות של בנקים נוספים.
באירופה, הבנק המרכזי (ה-ECB) הותיר את הריבית על כנה, ברמה של 4.0% (פיקדונות). בבנק ציינו כי מדדי האינפלציה מצביעים על התמתנות הדרגתית, כולל התמתנות בקצב צמיחת השכר – דבר שצפוי לאפשר לבנק להתחיל בתהליך הפחתות ריבית במידה והמגמה תימשך. בשווקים מסתמן כי תהליך זה צפוי לצאת לדרך בחודש יוני, בהסתברות של כ-95%.

מתן שטרית, הכלכלן הראשי של הפניקס (צילום רמי זרנגר, באדיבות הפניקס)
בישראל, החששות ממתקפה איראנית באו לידי ביטוי בשבוע האחרון עם ירידות שערים בשוק המניות, פיחות במטבע ועלייה ב-CDS לרמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר. מדד ת"א 35 ירד ב-0.4%, מדד ת"א 90 ירד ב-2.3%, ות"א 125 ירד ב-1.1%. שבוע המסחר צפוי להיפתח עם ירידות שערים על רקע הירידות בוול סטריט והמתקפה האיראנית. תשואות אגרות החוב הממשלתיות עלו לכל אורך העקום במהלך השבוע החולף, כאשר התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-15 נ"ב לרמה של 4.68%.
טורקיה הודיעה על הגבלת יצוא של מוצרים לישראל – וביניהם, מתכות שונות, בטון, מוצרי אלומיניום, מוצרי טקסטיל, ובעיקר סחורות תעשייתיות, שצפויות להשפיע על עלויות תשומות הבנייה. נזכיר כי הפעילות בענף הבנייה נפגעה משמעותית בעקבות המצב הביטחוני, וכעת בענף יצטרכו להתמודד עם מגבלה נוספת.
מחר (יום שני), צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן עבור חודש מרץ. להערכתנו, המדד צפוי לעלות ב-0.6% (קונצנזוס 0.5%) והקצב השנתי צפוי להאיץ מ-2.5% ל-2.7%. הסעיפים שצפויים לבלוט לחיוב בתרומתם למדד – תחבורה ותקשורת על רקע עלייה של 1.7% במחיר הדלק ועלייה צפויה בנסיעות לחו"ל, סעיף שונות על רקע העלייה במס על הסיגריות (תרומה של כ-0.1 נ"א למדד הכללי), מזון ודיור.
מנגד, אינדיקציות שונות מצביעות על ירידה קלה בסעיף פירות וירקות. תחזית המדד שלנו מצביעה על מדדים גבוהים יחסית במהלך החודשים הקרובים, וכפועל יוצא, האינפלציה השנתית צפויה להישאר סביב הגבול העליון במהלך החודשים הקרובים.
*הכותב, מתן שטרית, הוא הכלכלן הראשי של הפניקס.
למעבר למתחם המלא לחצו כאן
האמור הוא סקירה כלכלית מטעם הפניקס חברה לביטוח בע"מ (להלן: "החברה"), למטרת אינפורמציה בלבד ומובא כחומר רקע בלבד. אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ או המלצה לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם או במוצרים פנסיונים ו/או פיננסיים כלשהם. האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות ו/או פנסיוני ו/או פיננסי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המידע כולל ניתוח כלכלי למצב הקיים בשוק והינו בגדר השערה בלבד ונשען על אומדנים והערכות הנכונים למועד המוצג ושמטבע הדברים, אפשר שיתבררו כחסרים או בלתי מעודכנים וכן עלולים להתגלות סטיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. ובכל מקרה אין החברה מתחייבת על דיוקו ו/או שלמותו ו/או היותו רלוונטי למקרה זה או אחר. אין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בניירות ערך ו/או בנכסים הפיננסיים או הפנסיוניים המוזכרים בו. הפניקס עוסקת, בין היתר, בשיווק פנסיוני (ולא בייעוץ פנסיוני), ולה זיקה למוצרים פנסיוניים ו/או פיננסיים המנוהלים על ידה. פורסם ביום 14.04.2024.

(בשיתוף הפניקס)
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה