ויראלי

יצחק בריק: "צריך לעודד הגירה מעזה. מי שיישאר לא ישרוד ומי שיעזוב לא יחזור"

האלוף במיל' יצחק בריק בריאיון ל-ice: "צריך להגיד לעולם שכל מי שרוצה לצאת מעזה תנו להם כיוון למדינות שאתם תחליטו. אלה שאין להם לאן ללכת או לא נותנים להם לצאת יצטרכו לחיות בעזה וסביבתה בידיעה שאנחנו לא ניתן להם עבודה ולא נספק שירות מזון. כל העזרה תהיה מהעולם. במשך זמן מסוים כל מי שחי שם ירצה לצאת"

דוד זולדן |  1
האלוף במיל' יצחק בריק (צילום פלאש 90/ מיכאל גלעדי, מרים אלסטר)
האלוף במיל' יצחק בריק נתפס כגיבור השעה, כשהתרחישים מהם הזהיר לאורך תקופה ארוכה התפוצצו לנו בפרצוף, עם מסע רצחני-זוועתי שישראל לא ידעה כמותו וספק אם האנושות כולה. במשך השנה החולפת התריע בריק מעל במה זו - במדור הדעות של אתר ice והזהיר מפני תרחישי קיצון.
בין השאר כתב בטור שפרסם ב-1.8.2023 את השורה הנבואית הבאה: "במשך השנה האחרונה דבר לא נעשה לשיקום המערך המהווה חוליה קריטית ומרכזית ביכולת תפקודו של הצבא במלחמה האזורית הבאה. קצינים ממשיכים לטמון ראשם בחול ולא עושים דבר כדי להציל את בטחונה של המדינה ואזרחיה" וזהו רק ציטוט אחד מיני רבים שהזהירו מפני עתיד קודר.
בריאיון ל-ice אומר האלוף במיל' יצחק בריק אחרי שהתממש חלק מתרחיש האימים הקודר וכדברי המשורר: "הַשֶּׁמֶשׁ זָרְחָה, הַשִּׁטָּה פָּרְחָה וְהַשּׁוֹחֵט שָׁחַט" בדיוק את אותם דברים שכבר התריע עליהם ומחדד את הסכנות הרובצות לפתחה של מדינת ישראל במערכה שנדמה כי היא הולכת ומסתעפת. בין השאר אומר בריק
 
איך אתה רואה את התנהלות הממשלה במשבר?
"אני יודע להגיד מה צריך להיות: להקים כיתות כוננות, לזרז הקמת משמר לאומי בהקדם, לתת סמכויות למשרד לביטחון לאומי. הרצון להתנקם מובן לי אבל אם תרוץ פנימה תקבל מכה הרבה יותר קשה ממה שקיבלת עד עכשיו".
מה אתה אומר על כך שאזרחים נכנסים לוואקום לאור חוסר תפקוד מערכתי?
"רוח הלחימה, ההתארגנות המידית של האזרחים, אנשים שחירפו את נפשם ונכנסו ולא חיכו להנחיות ורצו לתוך האש. פתאום הבנו איך העם הזה יכול להתלכד בעת צרה. ראינו את הכאוס והשנאה, את הריב וזו העוצמה שלנו, להתלכד לעבוד יחד כי מדינת ישראל בסיכון קיומי".
אתה מצפה שבכירים במערכת הצבאית יסיקו מסקנות אישיות בעקבות המחדל?
"המחדל של הדרג הצבאי והמדיני ושל המודיעין הכי טוב בעולם שלא יודע ואמר שהחמאס מורתע. אחרי שלא פעלו ההתרעות יש לשאול: איך לא הייתה כוננות עם שחר שזה נוהל בצה"ל במשך שנים כאשר כולם קופצים לעמדות. שום דבר לא קרה וכולם ישנו בניגוד לפקודות צה"ל ונרצחו חיילים שלנו במיטות שלהם. אין ביזיון גדול מזה כולל ההתראות שקיבלו שעות לפני ואמרו שזה תרגיל. הייתה כאן זחיחות ויהירות כי אמרנו לעצמנו שהם לא יעזו והם מתעסקים עם הכוונות ולא עם היכולות. הקונספציה נכנסה למנהיגים שלנו והם דיברו על כך שהם מורתעים. במלחמת יוה"כ ישראל וכל צבאות ערב סוריה ומצרים תקפו אותנו על העמדות ועל גבולנו ואנחנו אמרנו או יותר נכון דיין אמר וגם ראש אמ"ן אמר שהם מורתעים ושהם לא יעזו לצאת למלחמה. בגלל שהם זוכרים את מלחמת ששת הימים והגנרלים אמרו הם מורתעים. הקונספציה שהרסה את המדינה, נשארה אותה קונספציה".
 
בתור בוגר המלחמה ההיא המתקפה הזו חמורה יותר מכשל מלחמת יוה"כ?
"זה אירוע חמור יותר מיוה"כ משום שאלו כבר לא היו חיילים אלא אזרחים עם 1300 נרצחים ו - 200 חטופים וזה כשל בהרתעה ועוד יותר ביכולת המבצעית לתת תגובה אחרי שהצבא הגיע כעבור שש ושבע שעות והמטוסים הגיעו רק  אחרי 5 שעות. כולם היו בשמחת החג מתוך מחשבה ש'הם מורתעים'. ישראל שבתה מלכת וכל מה שהפקודות אמרו לא קרה".
בתרחיש לפיו חיזבאללה היה מצטרף למתקפת החמאס האם ישראל הייתה עומדת על נפשה? 
"אם החיזבאללה בשבת בשש וחצי היה יוצא למתקפה משולבת ביחד עם החמאס היינו במצב נורא ואיום ואולי בחוסר יכולת תקומה. הם היו נכנסים במקביל עם עשרות אלפי כוחות קומנדו של כוח רדואן והיו עוברים בדיוק כמו שעברו החמאסניקים בדרו והיו הורסים את הגליל. היו כובשים את מחנות צה"ל ונכנסים ליישובים ומשתלטים על מחנות צבאיים ועל בתים, היו מתחילים לנחות אלפי רקטות וטילים על מרכז הארץ. טילים מדויקים עם מאות ק"ג כל טיל וזורעים הרס מוחלט, הם היו תופסים את עם ישראל במצב נורא ואיום. ללא יכולת לגייס אנשים, לא להיכנס לצבא כי הכול היה חסום, ללא יכולת להתגונן מפני הטילים כי הכל הרוס. היסטריה מוחלטת וזה הנס שזה לא קרה. למה זה לא קרה? לדעתי או שהמנהיג האיראני לא רצה להסתבך במלחמת עולם כי אם זה היה קורה ברור שארה"ב הייתה מתערבת והייתה נכנסת למלחמה גם מול איראן ואיראן היום היא בתהליך של התעצמות עם רוסיה וסין ומתגברים על סנקציות עם הרבה מאוד נפט. הם רצו לעצור את השלום הסעודי ורצו לעשות זאת עם החמאס נגד איו"ש, העורף הישראלי עם טילים מגופים שלא קשורים לארגונים שישראל בהכרח מכירה והנה אתה במלחמה אזורית".
אתה רואה את איראן מצטרפת למערכה?
"איראן לא תצטרף למערכה אבל מספיק שהיא תפעיל את החיזבאללה. המליציות פרו איראניות בתימן ובסוריה יצטרפו למלחמה האזורית שהיא כמו פצצה גרעינית. בשביל זה יש את האמריקאים שמאיימים על האיראנים שאם הם בתמונה אז הם בעימות מול אמריקה. אנחנו לא נשרוד את זה לבד. אם ישמידו את ישראל יגיע תורה של סין, רוסיה וכל הגוש המערבי בעימות חזיתי. אנחנו היום הדמוקרטיה היחידה בתוך ליבת הטרור ולכן אנחנו חשובים אסטרטגית לארה"ב. רוסיה שקועה עד צוואר במלחמה מול אוקראינה ולא תיכנס אבל יש לה יכולת והרוסים נותנים לאיראנים להתבסס בתוך סוריה על הגבול. הם מציידים אותם באמצעי לחימה חדישים והמעורבות של רוסיה מאוד מאוד לא לטובתנו".  
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בריק צדק פעם אחת וטעה בכל היתר
    אני 03/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אזהרותיו של בריק על התרבות האירגונית של הצבא וחוסר מוכנותו להגנה התבררו כצודקות. כל השאר התברר כטעות. מההפחדות שלו שצה"ל לא מסוגל לתמרן בעזה, ועד לאשליות שהוא מעלה בדבר הגירה מעזה. בריק ממשיך לצעוק זאב זאב ואף אחד כבר לא מקשיב, במיוחד שהוא שם את כל האשמה על הצבא ולא על מי שגידל את מפלצת החמאס והיה בשלטון 15 שנה
    סגור