הדוח השנתי 2020

"התחרות מציבה בפני חברת החשמל אתגרים חדשים, ומחייבת הטמעת חדשנות כערך וכטקטיקה"

המאבק בהתחממות הגלובלית והתמורות בשוק האנרגיה, מחייבות את השחקנים בתחום להיערכות מחודשת. אמיר ליבנה, סמנכ"ל האסטרטגיה והחדשנות בחברת החשמל, מספר על השינויים הטכנולוגיים שמאמץ הארגון, על הטמעת החדשנות כערך בלתי נפרד מפועלה ועל המרוץ אחר הסטארט-אפים של העתיד  

זיו ימיני |  3
אמיר ליבנה, סמנכ"ל האסטרטגיה והחדשנות בחברת החשמל (צילום יוסי וייס, חברת החשמל)
בשיתוף חברת החשמל
"הכלכלה העולמית נמצאת בהתמודדות יומיומית מול האתגר שנקרא התחממות גלובלית, כשמשק האנרגיה הוא במרכז תשומת הלב. השינויים בתחום האנרגיה מתרחשים בקצב גבוה, וחברת החשמל חייבת להגיב בהתאם. במצב עניינים שכזה הקמת חטיבה IN HOUSE שתהיה חלק בלתי נפרד מהחברה ותתכתב עם התמורות בגזרה הטכנולוגית הייתה צעד מתבקש".
כך מספר אמיר ליבנה, סמנכ"ל אסטרטגיה, חדשנות ושינוי מבני בחברת החשמל בראיון לאתר ice. לדבריו, "מטרתנו היא ליזום ולהוביל מהלכים, כך שהחברה תהיה בחוד בחנית של תחום האנרגיה ולא תדרוך במקום, ואנו מחויבים לפתוח את הראש לכל הכיוונים. אם בעבר חברת החשמל התמקדה בעיקר בעצמה, בעידן הטכנולוגי של היום ההסתכלות חייבת להיות רחבה הרבה יותר, תוך פתיחות מתמדת לעולם. אנו עוסקים, בין היתר, בפעילות ממוקדת ייעודית – קידום הליכי מחקר ופיתוח, קידום רעיונות טכנולוגיים ופיתוח תשתית פיזית של מרחב מעודד חדשנות. 
"החברה פועלת כל העת לקשר ממוסד עם הציבור והסביבה העסקית, ומהדקת את הדיאלוג עם האקדמיה, הרגולטורים שפועלים עם החברה, חברות חשמל מעבר לים, חברות הזנק וחברות גדולות, קרנות, חממות ועוד. תשומת לב רבה מוקדשת לקניין רוחני ולפיתוח פטנטים, כשאנו נמצאים במעקב צמוד אחר שוק הסטארט-אפים בארץ ובחו"ל, במטרה לאתר ולהשקיע בפיתוחים שיובילו בעתיד את התחום ולהטמיע אותם אצלנו". 
אגירת אנרגיה ברשת תופסת מקום גבוה בסדר היום של משק האנרגיה. ספר על הפעילות של חברת החשמל בנושא.
"מערכת החשמל שהייתה רגילה 'להשתמש' בתחנות כוח רגילות שפועלות בכל שעות היממה, נדרשת להתאים עצמה לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות כמו שמש ורוח. כתוצאה מכך נדרשת אגירה מאסיבית של חשמל כדי שניתן יהיה לעשות בו שימוש בשעות הצורך, ולא רק בשעות שבהן הוא מיוצר. אגירת אנרגיה ברשת היא למעשה מוצר שישלים וייגבה את ייצור החשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות, שהולך לתת את הטון בעשורים הקרובים. אנחנו בוחנים מספר רב של טכנולוגיות הקשורות לאגירת חשמל ברשת, המתמקדות הן בשיטות אגירה שונות והן בכל הנוגע למערכות המאפשרות לתכנן ולנהל את הטכנולוגיה החדשה ברשת החשמל. 

מתוך פיילוט של חברת החשמל במסגרתו נעשה שימוש ברחפנים לאיתור זליגת מתח ומפגעים ברשת החשמל צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
"בגלל אופיו של משק האנרגיה אנחנו משתדלים להסתכל קדימה לטווחי זמן ארוכים, ויש לנו תוכנית אסטרטגית גם לעשורים הבאים. טווח הראייה הקצר שלנו הוא לפרק זמן של 5 שנים קדימה, הטווח הבינוני מדבר על  2030 והרחוק עד 2040".  
שם המשחק: יזמות עסקית
עוד נדבך חשוב בפעילות של החברה, נוגע לפיתוח מוצרים שהם לא דווקא בתחום האנרגיה.
"נכון. אנחנו ממנפים את הניסיון התפעולי, את הטכנולוגיות ואת התשתיות של חברת החשמל כדי לפעול בעולם הסייבר למשל. אנחנו מפתחים סל מוצרים שנקרא סופיק  (Sophic) – המונח 'תבונה' בשפה היוונית – בשורה של תחומים הקשורים לנושא.  לדוגמה, אנו שותפים בחברה העוסקת באימונים ייחודיים נגד תקיפות בתחום הסייבר ומפתחת מגוון טכניקות התגוננות - והביקוש הוא גדול. אנחנו אמנם רק בישורת הראשונה, אבל השאיפה היא שהמוצרים שנפתח יתורגמו גם לנתח נכבד מהכנסות החברה בעתיד. זה ייקח עוד זמן, אבל זו בפירוש המטרה.
"בנוסף, חברת החשמל מתגאה ביכולת הנדסית משמעותית ומוכחת. מעטות חברות החשמל בעולם שיודעות לבנות בעצמן תחנות כוח, תחנות מיתוג או תחנות השנאה גדולות. את הידע הזה אנחנו רוצים לתרגם בעיקר לפעילות בחו"ל".
איזה התאמות ושינויים ביצעה החברה על רקע התפרצות הקורונה?
"אני שמח שהשכלנו לקרוא את המפה מבעוד מועד. כבר בפברואר, הרבה לפני שהחולה הראשון אותר בישראל, הבנו שאנו בפתחו של אירוע יוצא דופן. בהתחשב בכך שחשמל הוא מוצר צריכה בסיסי, הרי שאין מקום לתקלות. החברה ביצעה היערכות מקיפה על מנת שכל שרשרת החשמל – ייצור, הולכה, חלוקה ואספקה – תתפקד באופן מלא וללא פגיעה במוקדים הרגישים שלנו, כמו חדרי פיקוד ומרכזי שליטה שם חולה אחד יכול לשתק את הפעילות. כחלק מהמאמץ לשמירה על בריאות העובדים, עברנו למתכונת של קפסולות לצד עבודה מרחוק, כשאלפי עובדים הוסטו לעבודה מהבית - צעד שבוצע באופן מהיר וחלק. 
"דווקא בתקופה הזו, ובזמן שלא מעט חברות הורידו את היקפי הפעילות וצמצמו את מצבות כוח האדם, הרחבנו את המעגל וגייסנו עובדים בשלל מקצועות לתפקידי ליבה ולתפקידי מטה נדרשים. המגמה נמשכת גם היום כחלק מהחזון של החברה להתייעלות והתחדשות, תוך כמובן, עמידה ביעדי הרפורמה להם התחייבנו".   
הסכם שיתוף הפעולה בין חברת החשמל ובין מעבדת Infralab. אמיר ליבנה (משמאל), לצד צביה ברון וג'אנלואיג'י בנדטי צילום: אייל טואג

בין בינה מלאכותית לרחפנים
ליבנה (52) רב סרן (במיל') בצוללות ועו"ד בהכשרתו, נמצא בחברת החשמל כבר שני עשורים. הוא היה בכל הצמתים המרכזיים של הארגון וליווה מקרוב את התהליכים האסטרטגיים. היכרותו העמוקה עם המערכת הובילה גם לבחירתו להובלת יישום הרפורמה בחברת בחשמל שאושרה בכנסת ב-2018.
ליבנה, הוא איש טכנולוגי בכל רמ"ח איבריו ומעורה היטב בכל היבטי החדשנות בהם צריכה חברת החשמל לבצע דריסת רגל - ושהוא נשאל ליבנה על חדשנות בחברה, התשובה מבחינתו ברורה: "הצורך בהטמעת חדשנות כערך וכטקטיקה הוא חיוני ומתבקש לאור המציאות החדשה שמציבה התחרות בפני החברה. כידוע, חברת החשמל מצויה בשיאו של תהליך שינוי, שתכליתו הוא במיקוד בחשיבה העסקית ובהתייעלות, תוך התאמת מבנה החברה למשימות בעידן החדש". 
לדבריו, "משימות אלו עומדות בסימן פיתוח מואץ לרשת החשמל וייצור חשמל מבוזר, תחרותי, מבוסס אנרגיות מתחדשות וטכנולוגיות תומכות כמו אגירת אנרגיה ורשת חכמה. נכון לעכשיו אנחנו משקיעים זמן ומשאבים מרובים לטובת פתיחת החברה וקישור שלה לאקו-סיסטם (eco-system) הטכנולוגי שמסביבה. כחלק מהפעילות, כאמור, אנו מעודדים פעילות של יזמים וחברות סטארט-אפ ופותחים את שערינו ללמידה – מקנים חשיפה ונגישות לתשתית ולידע המקצועי שמאפיין את החברה".
ליבנה מדגיש עוד כי "במהלך השנה האחרונה, הנושא החל לצבור תאוצה - יצרנו כ-40 פיילוטים חדשים ביחד עם החטיבות העסקיות השונות שנגעו בתחומים נרחבים שבין מציאות רבודה, בינה מלאכותית, ניהול עבודה מרחוק, שימוש ברחפנים, הדפסות תלת מימד וכיו"ב. הישג חשוב מבחינתנו הוא החתימה על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם Infralab, מעבדת החדשנות של חברת ENEL ושיכון ובינוי. במסגרת ההסכם תסייע המעבדה לחברת החשמל באיתור טכנולוגיות כמענה לאתגרים איתם היא מתמודדת. מעבר לכך, עם פרוץ משבר הקורונה נעזרנו במומחים לניהול מרחוק של מערכותינו השונות באמצעות טכנולוגיות חדשניות. כל אלה הם רק טיפה בים מכלל עבודה השוטפת. ל-2021 הוגדרה החדשנות כיעד מרכזי בחברה ואנו מתכווננים לכך מדי יום". 
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    האמת למנות עו"ד לחדשנות זה חדשנות עולמית (ל"ת)
    חדשן 09/2021/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    עוד בן אדם שמחוסר משקל נפל למעלה (ל"ת)
    גמלאי חברת החשמל 01/2021/05
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • זה מה שיציל את העובדים בחברה (ל"ת)
    חוזה עתידות 04/2021/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור