קריירה ולימודים

עשרת הדברות לעסקים כדי לצלוח את משבר הפוסט קורונה

בכדי לסייע לאותם עסקים ללמוד מהטעויות ולאמץ דרכי פעולה חדשות, להלן עשרת הדברות של עשה ואל תעשה עבור עסקים בעידן הפוסט קורונה, ליציאה מהמשבר ואף לצמיחה ממנו | טור אורח
שרה מאיר | 
שרה מאיר (צילום ליטל שחר)
בשנה האחרונה ספגו עשרות אלפי עסקים מכה קשה בעקבות משבר הקורונה, וכעת הם מתקשים "להתרומם" ולחזור לשגרה. חלק גדול מהם ביצע שגיאות שיווקיות ומיתוגיות קריטיות מבלי שהיו מודעים לכך, אשר העמיקו את המשבר עוד יותר. בכדי לסייע לאותם עסקים ללמוד מהטעויות ולאמץ דרכי פעולה חדשות, להלן עשרת הדברות של עשה ואל תעשה עבור עסקים בעידן הפוסט קורונה, ליציאה מהמשבר ואף לצמיחה ממנו.  
1. אל תעשו זאת בעצמכם  
בעלי עסקים רבים עושים את הטעות הקריטית של לנסות לבצע את כל הפעילויות השיווקיות בעצמם, כדי לחסוך בהוצאות או מתוך מחשבה שהם יודעים הכי טוב מה נכון לעסק שלהם. אל תנסו לעשות בעצמכם פעולות שיווקיות הזרות לכם כפרסום, בידול, מיתוג, עיצוב, סלוגן, בניית אתרים, גרפיקה, סושיאל, יח"צ ועוד. עסקים שאינם מודעים למגבלות כוחותיהם, עלולים לדלג על ספקים הכרחיים. מדובר בטעות נפוצה ופטאלית, שבטווח הארוך פוגעת בתדמית וברווחים.
 
2. אל תגזימו במתן שירותים חינמיים
בקורונה ישנה נטייה לעסקים לצאת בפעילויות למיניהן של קידומי מכירות, שספק אם ישתלמו להם בטווח הקצר ואף הארוך. פרקטיקה מוכרת למשל, היא הענקה חינמית של שירות או טעימה ממנו, בשביל לפתות לקוחות פוטנציאליים. הדבר עלול לייצר הרגל מגונה בקרב הלקוחות, שלפיו מדובר בשירות שהם אמור לקבל ללא תשלום וכך בעתיד לא יהיו מעוניינים לשלם עליו. ואילו מצדכם, עבדתם לחינם וסיפקתם מוצר שלא תרוויחו ממנו כלל, בהווה או בעתיד.
3. אל תירו על אוטומט וללא חשיבה קדימה בבניית הדיגיטל
טעות שנפוצה במיוחד בעסקים שחוזקתם בשירות הפיזי, היא בבניית מערך דיגיטלי חלש, שיוצר נזק תדמיתי ושעדיף מראש שלא להקימו. למשל, בפתיחת אתר נוראי בממשקו העיצובי והפונקציונאלי, באמצעות פלטפורמה חינמית ש"איכותה" בהתאם. בחוויית הלקוח, מדובר בחציית הכביש באזור תעשייה מכוער, כתחליף לריגוש של שביל ישראל.
4. אל תתקעו גולים עצמיים בהחלטות פזיזות
מתוך הרצון להגדיל רווחים במהירות, עסקים רבים מקבלים החלטות פזיזות מבלי שבדקו אם אכן ההחלטה משרתת אותם בטווח הארוך. למשל, החדרת מוצרים חדשים לעסק שלתמהיל שלו אין קשר אליהם. כך תחרבו את הבידול שבניתם במאמצים, במקום חשיבה אסטרטגית עמוקה לגבי פתיחת מותג מקביל לכך.
5. אל תבחרו פרזנטורים רק כי יש להם הרבה עוקבים
נכון שיווקית לפנות למובילי דעת קהל כקידום, אבל אל תעשו זאת כשליפה נטולת אסטרטגיה שתפיל הכל לטמיון. נתחו פרמטרים רלבנטיים למטרותיכם, כדוגמת האם אותם מובילי דעה הם הפרזנטורים הנכונים? כיצד יתרמו בתדמיתם וזיהויים ברשתות? האם הפרסום שיניבו וכמות עוקביהם, הולמים את ההטבות והתשלומים שתוציאו? האם יתאימו לקהלי היעד, בגילם והמקום שנמצאים בחייהם? בלוגרית צעירה למשל, לא תתאים למותג אופנה שפונה לנשים מבוגרות יותר ולאמהות. ואם המטרה היא לקידום מכירות, בחנו האם השת"פ מדויק בסנכרונו ואיננו מוקדם או מאוחר מדי. שיתופי הפעולה יצלחו, רק אם תדעו להשיב לעצמכם לעומק על כל השאלות הללו.
6. התאימו עצמכם למאה ה-21
באופן מפתיע, עסקים רבים עדיין לא השכילו לעשות זאת. תדאגו לכך שניתן לעשות כמעט הכל בדיגיטל, היות ותרבות הצריכה השתנתה בהתאם. נמצאים מגוון פתרונות מתוחכמים, נגישים ואטרקטיביים בהקמת מערכי מכירות ושירות, אפליקציות וקהילות סושיאל, והקורונה הוכיחה שהכל אפשרי. ואם נתעקש לשמר מהחוויה הבלתי אמצעית של המדד הפיזי, ניתן לשלב במקוריות ביניהם, וכך גם להעצים שיווקית כלפי חוץ את הייחודיות בעזרת מגוון אפשרויות לבחירת הלקוח.
 
7. תמחרו נכון
אל תמכרו עצמכם בזול, אלא כסטייטמנט עצמי של תו איכות שמכבד אתכם כמותג ומקרין ללקוחות רושם מבטיח. הקדישו מחשבה לפרמטר זה שיתווסף לשקלול הרווחיות, מדד השוק וההוצאות. אל תוזילו מחירים במעבר לדיגיטל, שכביכול חוסך כוח אדם ומוצרים פיזיים. בפועל, השירות הופך ליותר גבוה ואיכותי, כשמדובר בהשקעה בבניית תשתיות שכעת נדרש להחזיר עלויותיה.
8. פנו זמן לפיתוח עסקי מתקדם ותפעול אסטרטגי
עסקים, גדולים כקטנים, בסופו של דבר חייבים לפנות זמן ומשאבים לבניית מערכות שיווקיות, שעובדות ומשרתות אותם בחווית הלקוח והמשתמש, שיווק, פרסום והליכי המכירה. עשו זאת, באם לפיתוח מוצר חדש, השקעה בשימור, בידול, דיגיטציה, בניית קהילה ושאר מערכים סיסטמתיים.
9. נצלו את "עונת המלפפונים" להתחדשות ושיפור במקום קיפאון 
שיפור וחישוב מסלול מחדש, חשובים דווקא בזמנים הקשים וכשיש ירידה בהיקף הפעילות. נצלו זאת והתארגנו מראש ליום שאחרי. קיפאון ועמידה במקום בציפייה לימים טובים יותר "עד יעבור זעם", זאת תרדמת מסוכנת ותכנון שיווקי לקוי של זמן העבודה, שיתנקם קשות במאני טיים.
 
10. שמרו על קשר מול לקוחותיכם גם כשהעסק מושבת
עשו פעולות שיסייעו לתחזק קהילת לקוחות מבוססת ולא רק באמצעות שליחת דיוור. פעילויות אינטראקטיביות משעשעות וטיזרים ברשתות, יזכירו ללקוחותיכם שגם אם אתם כרגע מנועים מלהעניק שירות מלא, אתם עדיין נוכחים. לחברות טיולים לחו"ל לדוגמא, מומלץ להעלות תכנים שיעוררו תיאבון בקרב לקוחותיהם לרגע שהשמיים ייפתחו.
הכותבת: שרה מאיר היא בעלים של משרד המתמחה במיתוג, פרסום ושיווק אסטרטגי 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה