כסף וצרכנות

תקנה חדשה נכנסת לתוקף: כך תרוויחו 15,000 שקל בשנה

ממשיכים במהפכת האנרגיה המתחדשת ברשויות המקומיות: כיצד מיישמים התקנה של פאנלים סולאריים על גגות? מי השותפים הרלוונטיים ברשות המקומית? ומה התועלות הכלכליות של המהלך?
מערכת ice |  3
כסף (צילום shutterstock)
משרד האנרגיה והתשתיות ממשיך בקידום מהפכת האנרגיה המתחדשת ברשויות המקומיות והשיק עבורן מדריך ראשון מסוגו, באמצעותו הרשויות המקומיות יסייעו לתושביהן לקדם אנרגיה מתחדשת בבתי המגורים. קידום פרוייקטים אלה יסייע בהורדת יוקר המחייה ובמימוש יעדי הממשלה לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת. המדריך הוכן במסגרת מיזם "שמש לכולם" המשותף למשרד, לקרן קימת לישראל ולעמותת הפורום הישראלי לאנרגיה.
פוטנציאל ייצור האנרגיה המתחדשת על כלל גגות המבנים בישראל נאמד בכ-11 גי'גה וואט, כשמחצית מפוטנציאל זה הוא על גגות מבני מגורים. בשל המורכבות הרבה שכרוכה בייצור אנרגיה מתחדשת בבתי מגורים בכלל ובבתי מגורים משותפים בפרט, פוטנציאל זה למעשה לא ממומש ברובו. מיזם "שמש לכולם" הוקם במטרה להאיץ את מימוש פוטנציאל זה, להגדיל את ייצור האנרגיה המתחדשת בישראל ולסייע למימוש היעד הלאומי של 30% אנרגיה מתחדשת בשנת 2030  כמו כן  ייצור אנרגיה נקייה במרחב המבונה בסמוך למוקדי הצריכה יוביל לחסכון בחשבון החשמל, לרווח ישיר לתושבים וכן  להפחתת עלויות בהקמת תשתיות הולכה ולשמירה על השטחים הפתוחים ולהפחת פלטות מזהמים.

מעבר לכך ייצור חשמל מאנרגית השמש במוקדים רבים במרחב העירוני מגדיל את הביטחון באנרגיה שכן זהו מקור אנרגיה שאינו תחת איום בעת מלחמה. הבטחון באנרגיה הוא גם ברמת הבניין והבית - בעת הפסקת חשמל ניתן לצרוך את החשמל המיוצר על ידי המתקן הסולארי בשעות היום. תושבים שיבחרו להתקין סוללות לאגירת חשמל יוכלו אף לאגור חלק מהחשמל המיוצר ולהשתמש בו גם בשעות הלילה. 
בבתים משותפים, התקנת מערכת סולארית על הגג מהווה מקור הכנסה לוועד הבית, הכנסה זו מסתכמת באלפי שקלים בשנה, ואינה דורשת הוצאה כספית מצד בעלי הדירות. ההכנסות יכולות לשמש את ועדי הבתים לתחזוקה שוטפת של המתקנים המשותפים בבניין וכך לשמור על מצבו התקין של הבניין לאורך שנים. בבתי מגורים צמודי קרקע, ההכנסה השנתית לבעלי הנכסים יכולה להגיע אף לסכומים משמעותיים יותר. כך למשל מערכת מותקנת על גג של כ-80 מ"ר יכולה להניב הכנסה של כ- 15 אלף שקלים בשנה. 
לרשויות המקומיות תפקיד מפתח בקידום אנרגיה מתחדשת בבתי התושבים. הרשויות המקומיות נמצאות בחזית ההיערכות מול התושבים בעת שגרה ובעת חרום. בעולם, רשויות רבות מובילות את המעבר לאנרגיה מתחדשת בשטחן ובמקרים רבים קובעות יעדים שאפתניים יותר מהיעדים הממשלתיים. מטרת המדריך היא לרתום את הרשויות בישראל לקידום אנרגיה מתחדשת בבתי מגורים ולקדם במשותף את מימוש היעד הלאומי לייצור אנרגיה מתחדשת. בנוסף ייצור אנרגיה מתחדשת ברחבי הרשות יסייע לרשויות גם להתמודד עם אתגרים באספקת החשמל בזמן חירום – בטחוני או אקלימי.
המדריך כולל מגוון כלים ומודלים פרקטיים לשימוש רשויות שרוצות לקדם ייצור אנרגיה מתחדשת בבתי המגורים בשטחן. כמו כן הוקמה, במסגרת המיזם, תכנית שתסייע לרשויות על סמך המדריך בגיבוש תכנית עבודה ישימה לקידום ייצור אנרגיה מתחדשת בקרב התושבים.
אדריכל אוריאל בבצ'יק, מנהל אגף בכיר הנדסה וביצוע, משרד האנרגיה והתשתיות: "חטיבת אנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות מקדמת את מימוש יעדי הממשלה למעבר למשק אנרגיה נקי ומקיים. אנחנו רואים ברשויות המקומיות בישראל שותפות מרכזיות למימוש יעדים אלו ופועלים במרץ לשכלל את הכלים ליישום באמצעות סיוע לבניית יכולות, מתן תמריצים לפרויקטים והנגשת מידע. אנחנו מאמינים כי המדריך החדשני שהשקנו, יחד עם השותפים למיזם, יהווה כלי חשוב ומרכזי להשגת היעדים הלאומיים בתחום האנרגיה המתחדשת".
אסף קרואני, מנהל אגף אקלים וקיימות בקרן קיימת לישראל: "אגף אקלים וקיימות בקק"ל הוא אגף חדש שהוקם לאחרונה על מנת להעמיק את פעילות הארגון בתחומים אלה ולצאת מגבולות היער. מימוש פוטנציאל ייצור אנרגיה מתחדשת בדו-שימוש על גבי שטחים בנויים ברשויות המקומיות מסייע לא רק בהפחתת פליטות גזי חממה אלא גם בהפחתת לחצי הפיתוח על היער והשטחים הפתוחים, ויכול להקטין את הצורך בפיתוח רשת הולכת החשמל הגורמת לקיטוע של היערות ולהפרה של הנוף ובתי הגידול הטבעיים. השלטון המקומי הוא הגורם המשמעותי ביותר בהיערכות ישראל לשינוי האקלים, והאגף ישאף לקדם פעילות משותפת שתתמוך בחוסן האקלימי של הרשויות, תשפר את איכות חיי התושבים ותסייע בשמירה על היער ונכסי הטבע והתרבות בישראל".
עינת דטנר, מנכ"ל עמותת הפורום הישראלי לאנרגיה: "הפורום הישראלי לאנרגיה פועל מיום היווסדו לקדם משק אנרגיה בר קיימא בישראל. היום ברור יותר מתמיד, שניתן לעשות זאת רק דרך ייצור אנרגיה בשטחים הבנויים ובפרט על גגות בתי ובנייני המגורים. מאחר שרוב אוכלוסיית ישראל מתגוררת ביישובים עירוניים, ייצור סולארי בשטחי מגורים מהווה עבור הרשויות המקומיות הזדמנות משמעותית להפוך לשחקניות מפתח במשק האנרגיה, כמו גם ביצירת חוסן אנרגטי וקהילתי ובהיערכות למשבר האקלים".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    כל עוד צריך היתר בניה, מאות אלפי בתים לא התחברו
    אתי 05/2024/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפאנלים הסולרים, מפני חריגות בניה שוליות וזניחות. הבירוקרטיה במיטבה במדינת חלם
    סגור
  • 2.
    צריך שינוי חקיקה
    גידי 05/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל עוד מחיבים גם בתים גבוהים בהתקנת קולטי שמש לחימום מים ומכריחים את היזמים להקצות שטחים למערכות מסורבלות שגוררות מים מקומה 14 למשל לקומה תחתונה כלום לא יזוז. הגגות הם משאב מוגבל ואם הנין מחוייב בהתקנת קולטי שמש לחימום מים לעולם לא ישאר מקום ללוחות סולריים. צריך בחוק לקבוע בנין בגובה של 6 קומות ומעלה מחוייב בלוחות סולריים ולא בקולטי שמש
    סגור
  • 1.
    בולשיט
    לורנבץ 05/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברת החשמל לא מעוניינת לקנות והם רוצים להיות מונפול ורק לעלות את המחיר מלא קיבוצים ומושבים הפסידו כסף בגללם
    סגור