השוק

זה יגמר בבום: המשבר הכלכלי מחייב היערכות המשק ליום שאחרי

העולם לא מחכה למדינת ישראל. על פי מחקר של אוקספורד אקונומיקס, ניתן להעריך כי ההתאוששות הכלכלית תהיה בטווח של כחמש שניום מיום סיום המלחמה. המדינה ממוקדת בניהול המאבק הצבאי, אך אין אף גוף אחד שמביט קדימה. יש להקים קבינט שיקום שיטפל בסוגיות הקשורות לצמיחה, כך נוכל לצאת משפל מחוזקים יותר
עו"ד עידן בן יעקב | 
עו"ד עידן בן יעקב (צילום תמר מצפי, shutterstock)
בין הדיווחים על חברות המוציאות לחל"ת, המתווה המוצע על ידי משרד האוצר ועוד, צריך גם לחשוב על היום שאחרי. כיצד יראה המשק לאחר שתסתיים מלחמת ישראל בעזה, הן מבחינת העסקים שישרדו אחריו והן מבחינת ההתנהלות הרגולטורית, בעיקר, שתהיה אל מול העסקים וכלל המשק.
העולם לא מחכה למדינת ישראל. כבר עכשיו הבנק הפדרלי הותיר את הריבית על כנה, בפעם השנייה ברציפות, ונראה ששווקים רבים בעולם ממשיכים לשגשג למרות המלחמה, כאשר ענפים מסויימים משגשגים בזכות המלחמות שיש כרגע במס' מוקדים בעולם.
 
עם זאת, נראה שיש נקודת אור בקצה המנהרה. מחקרים מראים כי דווקא לאחר מלחמות, ובייחוד כאלה בעלות מאפיינים דומים לשלנו, ישנה עלייה משמעותית בכלכלה בשנים שלאחריה. כך עלה ממחקר של אוקספורד אקונומיקס, שבחן 372 "אירועי סכסוכים" בחצי המאה האחרונה.
עוד עלה מהמחקר כי ההתאוששות הכלכלית תהיה בטווח של כחמש שנים מסיום המלחמה. המחקר בחן אירועים צבאיים בהיקפים שונים, בארץ ובעולם, והוכיח את נכונותו גם בארץ. לאחר מלחמת לבנון השנייה המשק הישראלי עבר לצמיחה מואצת, וכך גם היה לאחר יום כיפור וששת הימים.

(צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90)
כמו כן, ניתן לראות כי גם באירועים "אזרחיים" בעלי מאפיינים של חירום, כמו מגפת הקורונה שהשביתה את המשק הישראלי והעולמי לתקופה ארוכה, חווינו עלייה בנתוני הצמיחה לאחר שהסתיימו הסגרים. כיום, המדינה ממוקדת רובה ככולה בניהול המלחמה על היבטיה השונים – ניהול המהלך הצבאי, טיפול במפונים, תמיכה וסיוע לעסקים שונים ולמשק הישראלי ועוד, אך אין אף גוף אשר מסתכל קדימה. אל היום שלאחר המלחמה.
יישובי העוטף חטפו מכה קשה באותה שבת, ומאז. לא רק בפן האנושי אלא גם זה התשתיתי. מבנים רבים נהרסו והושמדו כמעט עד היסוד, מבני ציבור, בתי ספר, מפעלים וגופים נוספים נפגעו, כמו גם תשתיות שונות כמו מתקני מים, חשמל ועוד. היקף השיקום יהיה עצום וכבר כיום יש המגדירים אותו כפרוייקט הגדול במדינת ישראל, הן מבחינת התקציב והן מבחינת היקף הבנייה והפעילות.
 
טוב עשתה המדינה כאשר הקימה את מנהלת תקומה, אשר תהיה אחראית על הטיפול במפונים ובחזרתם לשגרה מהירה ככול האפשר. גם בנושא הבנייה המדינה הקימה מנהלת אשר תסייע לקצר הליכים ולהעניק אישורי בנייה בהקדם. עם זאת, זוהי רק טיפה בים אל מול היקף השיקום האדיר. 
זאת הסיבה שיש כבר עכשיו להיערך ליום שאחרי מבחינה כלכלית. במקביל לקבינט המלחמה, יש להקים קבינט שיקום כלכלי שיטפל כבר עכשיו בסוגיות הקשורות לצמיחה במשק, בדג על היום שאחרי – עידוד השקעות, תכלול תקציבים לענפים הזקוקים לכך ע"פ תיעדוף, תיכנון תשתיות מחדש ועוד. רק כך נוכל לנצל את תקופת השפל הכלכלי שצפוי לנו בחודשים הקרובים ולצאת ממנו מחוזקים יותר. 
הכותב הוא עו"ד ממשרד בן-יעקב עו"ד, העוסק בניהול הון משפחתי, סייבר ומשפט מסחרי. כמי שמלווה חברות בתחומי הסייבר, פינטק ועוד, המשרד סוקר את הצעדים אותם ניתן לעשות על מנת לצמצם את הפגיעה במשק הישראלי
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה