בריאות

חשיבות התמיכה בנפגעי השואה על רקע הקרע בחברה

לא אחת אנחנו שומעים מניצולי השואה שהם כמהים לשתף את בני המשפחה בחששות הנוגעים למצוקות החיים או לפחד ממוות, אובדן או התמודדות עם מחלה. מדובר בנושאים בעלי ערך וחשיבות בעיקר בזקנה וההימנעות מלשוחח עליהם מלבה תחושה של בדידות ומצוקה
ד"ר שירי דניאלס | 
יום השואה (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני)
"קשה לי עם מה שקורה" מספר ניצול שואה בן יותר משמונים למתנדבת ער"ן. "אנשים עצובים ואני סופג את האווירה הקשה" הוא מוסיף, "כמו סירה אבודה בלב ים . אין לי שקט"
"עברתי הרבה דברים קשים בחיים" משתפת שורדת שואה כבת תשעים. "עברתי מלחמה, איבדתי בני משפחה אבל לאחרונה אני כמעט ולא ישנה. מוזר שדווקא עכשיו אני פונה אליכם בפעם הראשונה".
"כשקשה בהווה אני חושב יותר על העבר" אומר בגילוי לב ניצול שואה למתנדב. הוא מספר על התבגרות בימי קום המדינה ועל איך התרחק כל חייו ממריבות פוליטיות. "המצב מכביד וגם מאוד מפחיד" הוא אומר בדאגה "זה לא העניין המפלגתי זה הקרע בחברה".
 
השנה יותר מתמיד, כשרוחות של חוסר וודאות מנשבות על החברה הישראלית על כל רבדיה וגווניה, שירות ער"ן לניצולי השואה הינו משמעותי בשימור החוסן של השורדים לרבות המתמודדים עם קשיי ניידות, קשיי בריאות ובדידות. בימים של מאבק ומחלוקת, אלימות ומחאה, מענה טלפוני רגיש, קשוב ומכיל משמש עבורם מרחב בטוח בו הם יכולים לחלוק עם המתנדבים בכל העולה על רוחם ולהשמיע את קולם.
החודש לפני עשור הקימה עמותת ער"ן קו תמיכה ייעודי לניצולי שואה ובני משפחה, מתוך אמונה כי עזרה ראשונה נפשית, ממש כמו עזרה ראשונה רפואית הינה זכות בסיסית. בשנה האחרונה התקבלו בער"ן יותר מ-12,000 שיחות מניצולי שואה. יותר מאלף שיחות מדי חודש.
כשני שליש מהשיחות התקבלו מנשים ושליש מגברים. חצי מהשיחות המתקבלות בקו עוסקות בבדידות ובמצוקה רגשית סביב יחסים בין אישיים (קונפליקטים וקשיים ביחסים עם בני המשפחה, ובחברה). כל שיחה חמישית עוסקת במוות, באובדן, בהזדקנות ובמצב הבריאות. כל שיחה שביעית עוסקת בדיכאון ובמצוקה נפשית. כל שיחה עשירית עוסקת בחרדה ובהתמודדות עם משבר ואירועי חיים טראומטיים.
מעבר לטראומת השואה שחוו הניצולים בהיותם ילדים (child survivors), גם תהליך ההזדקנות הינו תהליך מורכב המציב בפניהם אתגרים לא פשוטים אשר מצריכים משאבים נפשיים של התמודדות והסתגלות, במיוחד אחרי שנים של התמודדות עם מגפה עולמית ובעיצומו של משבר חסר תקדים בחברה הישראלית. ניצולי השואה כיום נדרשים להתמודד עם שינויים ותהפוכות בחייהם, לרבות אובדן, פרידות, ירידה בתפקוד ותלות גוברת בקבלת סיוע מהסביבה.

ד"ר שירי דניאלס - המנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן 
עם זאת, יעידו בער"ן 1,600 המתנדבות והמתנדבים, לצד הפגיעות, אנחנו עדים גם לחוסן נפשי של הניצולים אשר מרגשים אותנו כל פעם מחדש עם תעצומות הנפש והכוחות שהם מבטאים גם בזמנים קשים. ניתן לאפיין את השיחות כנעות ברצפים שבין כאב לעוצמה, ובין מצוקה לתקווה.
אם יש שיעור מרכזי שחשוב שנלמד כתוצאה מהניסיון שרכשנו בשירות התמיכה לניצולי השואה זה לא לפחד לנהל עם הסובבים אותנו שיחה פתוחה, גם על תכנים שמעוררים בנו חרדה. לא אחת אנחנו שומעים מניצולי השואה שהם כמהים לשתף את בני המשפחה בחששות הנוגעים למצוקות החיים או לפחד ממוות, אובדן או התמודדות עם מחלה. מדובר בנושאים בעלי ערך וחשיבות בעיקר בזקנה וההימנעות מלשוחח עליהם מלבה תחושה של בדידות ומצוקה. לנוכחות אוהבת וקשובה של בני המשפחה קיימת חשיבות עצומה. לא תמיד יש בכוחנו לפתור את הבעיה אבל בעזרת הקשבה אנחנו יכולים לוודא שהיקרים לנו לא יתמודדו איתה לבד.
ניתן לפנות לשירות עבור ניצולי השואה בחיוג חינם מכל טלפון ל – 1201 שלוחה ,4 או בחיוג מלא 1-800-24-1201

הכותבת: ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה