נבחרת אייס

מעלים את הארנונה למגורים בטענות שווא על קרן ארנונה

קרן הארנונה היא רעיון רע, אך חמור מכך, היא מצביעה על אובדן דרך של משרד האוצר. התקציב מלא בכספים קואליציוניים מפוקפקים ולא יעילים המחולקים מכסף שאין לממשלה - ולכן היא גם נדרשת לתעלולים הללו של קרן ארנונה שתממן את הרשויות החלשות במקום הממשלה
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  15
פרופ' ירון זליכה על חוק הארנונה (צילום באדיבות המצולם, shutterstock,פלאש 90/ יונתן זינדל, Alex Kolomoisky/POOL)
אחת מההתחייבויות המרכזיות של הממשלה ערב הבחירות הייתה להקפיא את תעריפי הארנונה מתוך הבנה כי המחירים והמיסים באחריות ממשלתית הם חלק ממחוללי האינפלציה. כעת מתברר כי הבטחות לחוד ומעשים לחוד.
לפני כחודש נודע כי הממשלה מאפשרת לחלק מהרשויות לייקר את הארנונה למגורים, וכעת מתברר כי היא נחושה להנהיג מנגנון חדש שיחייב הלכה למעשה רשויות רבות במרכז הארץ לייקר עוד את הארנונה למגורים. למנגנון היא קראה קרן הארנונה ונתנה לו ייעוד יפה כדי להסתיר את המשמעות האמיתית מאחורי הדברים. לדברי האוצר נועדה קרן הארנונה לגבות עודפי ארנונה עסקית מרשויות הנהנות מתמהיל גבוה של הכנסות מארנונה לעסקים ביחס להכנסות מארנונה למגורים. בכסף העודף כביכול יעשו שימוש למימון תוכניות בנייה ברשויות חלשות יותר במרכז הארץ. לטענת הממשלה הקמת הקרן תסייע להקטנת התמריץ של רשויות במרכז הארץ לבנות בנייני משרדים ותגרום להם להעדיף בנייני מגורים, תסייע לרשויות חלשות לבנות יותר וכן תסייע להקטין את הפערים בהוצאה לתושב בין רשויות חזקות לחלשות. המטרות נפלאות, הכוונות נהדרות אך הקרן לא תעשה שום דבר מכל אלה. ישראבלוף מוחלט.
 
ראשית, אין בכלל עודפי ארנונה מעסקים באף רשות. השימוש במילה עודפים הוא הטעיה שלא לומר רמאות. התקציבים של כלל הרשויות מאוזנים. נכון שתמהיל ההכנסות שונה בין רשות לרשות כאשר יש רשויות ששיעור ההכנסות מארנונה עסקית גבוה יותר, אך ככלל כולן עם תקציב מאוזן. לכן, אם תוקם הקרן והיא תיקח לרשויות אלה מיליוני שקלים מהכנסותיהן מארנונה עסקית אזי בהכרח יווצר גירעון בתקציבן. אולם, מאחר ועל פי כללי משרד הפנים אסור לרשות לנהל תקציב גירעוני אזי היא תהיה חייבת לקצץ משירותיה המוניציפליים או לייקר את תעריפי הארנונה למגורים ולעסקים. ההשלכות על יוקר המחייה ברורות.
שנית, המטרה של עידוד בנייה למגורים ברשויות החזקות לא תושג. הסיבות המרכזיות מדוע הרשויות מעדיפות מבנים לעסקים הן היעדר תשתיות מתאימות לעוד תושבים (תחבורה, חינוך וכיוצ"ב), הצפיפות הרבה והעלויות הגבוהות של תושבים נוספים שיכניסו את הרשויות לגירעון מובנה. סיבות אלה לא תיפתרנה גם אם ייקחו חלק מהכנסות הרשויות. לא מיותר לציין כי האשם המרכזי בהיעדר תשתיות מתאימות להגדלת מספר התושבים במרכז הארץ הוא לא אחר ממשרד האוצר. יוזם רעיון קרן הארנונה. ולדוגמה, הכישלון הקולוסאלי שלו בניהול פרויקט הרכבת הקלה הוא לדיראון.
שלישית, הפער הגדול בהוצאה לתושב נובע בראש ובראשונה מהקיצוץ ארוך השנים בתקציבי מענק האיזון הממשלתיים וכן מהעובדה שנוסחת חלוקת מענק האיזון ישנה מאוד ואינה תואמת את הצרכים העדכניים. יצוין כי לפני כשנתיים ביצעתי ניתוח סטטיסטי באמצעות רגרסיה לינארית בין שיעור מענק האיזון לנפש לבין שורה של משתנים (סך ההוצאה לנפש, דירוג סוציו אקונומי, היקף האוכלוסייה, ההוצאה לרווחה לנפש וההוצאה לחינוך לנפש). התוצאות שהתקבלו הראו כי כל המשתנים אינם מובהקים. במילים אחרות, אין קשר מובהק בין מענק האיזון לנפש לבין אף אחד מהמשתנים שתיארתי. הכיצד יכולה נוסחת מענק האיזון להתיימר לצמצם פערים בין רשויות או לסייע בהבטחת סל שירותים בסיסיים לתושב ברשות חלשה כאשר אין כל קשר מובהק בין הסיוע לבין השירותים הניתנים? 
למרבה הצער הסיוע הממשלתי להקטנת פערים בין רשויות קוצץ לאורך השנים ומחולק באופן בלתי סביר וכך אבד הסיכוי לצמצום פערים. כעת, במקום להעמיד את התקצוב של הממשלה על היקף נאות ולתקן את נוסחת החלוקה מצאו במשרד האותר פעם נוספת את השיטה הקלוקלת להעביר את האחריות לסגירת הפערים על כתפי האזרחים. והפעם על כתפי משלמי הארנונה למגורים במרכז הארץ. אולם, תושבים אלה כבר נושאים בעול כבד של מיסים רגילים (מס הכנסה, מע"מ, מסי קניה, דלק, ארנונה מאוד גבוהה במרכז הארץ ועוד) שמממנים את תקציב הממשלה. זה אפוא אינו תפקידם אלא תפקידה של הממשלה. הארנונה מנגד נועדה לממן שירותים מוניציפליים ולא לשמש כיס צדדי לממשלה שיחליף את אחריותה היא.
יתר על כן, זהו תקדים מסוכן שהרי קיימים עוד הרבה מאוד פערים שהממשלה לא סוגרת. לדוגמה, קיים חוסר של כחמישה עשר מיליארד שקל בתקצוב מערכת הבריאות. אולי גם את זה נממן בקרן הארנונה? ומה לגבי ההיגיון להעלות מיסים בתקופה של האטה כלכלית חמורה? או ההיגיון העקום להעלות ארנונה כאשר ברור שהאינפלציה יצאה משליטה והממשלה אובדת דרך בעניין זה?
בשורה התחתונה, קרן הארנונה היא רעיון רע, אך חמור מכך, היא מצביעה על אובדן דרך של משרד האוצר. הצמיחה כבר התרסקה, פועל יוצא מהמדיניות הכלכלית הכושלת של הממשלה הקודמת (אותה כבר תיארתי בהרחבה לאורך מספר רב של טורים בשנה שעברה). ואילו שר האוצר המכהן סמוטריץ' לא השכיל לשנות מאומה מהמדיניות של קודמו ליברמן או להכניס מנועי צמיחה חדשים לתקציב החדש. התקציב מלא בכספים קואליציוניים מפוקפקים ולא יעילים המחולקים מכסף שאין לממשלה - ולכן היא גם נדרשת לתעלולים הללו של קרן ארנונה שתממן את הרשויות החלשות במקום הממשלה.
מכאן עולה כי גם הצמיחה בשנה הבאה, שנת 2024, עומדת לרדת לטמיון. ברור גם שהאינפלציה ברחה לשר האוצר מהידיים ולכן הריבית שקובע בנק ישראל עוד צפויה לעלות. הכנסות הממשלה יורדות מחודש לחודש ולכן צפויים עוד קיצוצים משמעותיים בתקציב הממשלה ובשירותים שהיא נותנת לנו בשעה שיוקר המחייה והריבית הגבוהה מכבידים על רבים וטובים. בנסיבות עגומות אלה, טוב יעשה ראש הממשלה אם יעמיד את שר האוצר לסדר ויכריח אותו לבצע ריסטארט במדיניותו הכלכלית. כך אי אפשר יהיה להמשיך עוד זמן רב.
הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(15):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    ביבי נתניהו
    אורנה 06/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חלאת המין האנושי טינופת ארורה
    סגור
  • 13.
    לא תאמן הממשלה הזאת
    שש 05/2023/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שוב להכניס יד לכיס של האזרחים החילוניים.
    סגור
  • 12.
    על פניו של הסגול יש הבעת פנים שמזלזלת באינטליגנציה של ה (ל"ת)
    נטלי בת גביר 05/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ביבי
    אורנה 06/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ימח שמו וזכרו אשפה מהלכת
    סגור
  • 11.
    תעלו ארנונה עוד אז נפסיק לשלם לגמרי (ל"ת)
    שי הרצליה 05/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 10.
    רמאות העובדה שיש עודפים??
    בנימין 05/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בדקת בכלל?? רק בעריית ראשלצ יש מילארדים בפלוס, וחוץ מזהרשות שיש לה הרבה הכנסות מעסקים העיר הרבה יותר מטופחת כי יש כסף וגם הרבה מהכסף העודף איכשהוא "נעלם" בכל מיני פרוייקטי פיתוח שהוא גניבת כספי ציבור לטובת מקורבים. חוק הארנונה זה צעד קטן ןנכון לפתור סוף סוף את בעיית הדיור לכן כל גורמי המקצוע תמכו בזה עד שממשלת נתניהו במשמרת שלה זה עובר אז פתאום זה חוק לא צודק
    סגור
  • 9.
    נקיטת הליכים משפטיים
    אורח 05/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הארנונה היא מס שצריך להיכלל במס הכנסה והממשלה היא זו שצריכה להתחשבן עם הרשויות ותכלול אותם בתקציב המדינה.. ולהפסיק לעשוק את האזרחים ע: י ראשי ערים כל פעם שבא להם חשק ולהעלות ארנונה. ובינתיים ראש עיר שיעלה מחירי הארנונה בעקבות קרן הארנונה ינקטו נגדו הליכים משפטיים ואפילו הדחה באשמת הענשת אזרחים
    סגור
  • 8.
    איתך באש ובמים ובכל מצב. מצביע רק לך!! (ל"ת)
    בוב 05/2023/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    חחחביבי
    חי 05/2023/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ביבי היבתחתי זה נכון לא קיימתי זה גם נכון אבל היבתחתי יש לי מילה
    סגור
  • 6.
    אתם לא רציניים כבר , גמרתם אותנו חלאס
    אור 05/2023/23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הארנונה עוד תעלה ? עולה לי 1000 שח כל חודש . לאן חעלה ? הריביות עלו לי אני משלם יותר 2500 שח בחודש הקניות עלו הפחתנו אוכלים פחות אוכלים חכם. אבל בחייאת מה אתם רוצים מאיתנו ? אין לנו כבר כוח
    סגור
  • 5.
    סגול וסמרטוטוביץ דואגים לעניים שיהיו יותר עניים (ל"ת)
    שלי סגול 05/2023/23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 4.
    "מלאך חבלה"הסגול בנה את הכלכלה ועשיו הורס אותה (ל"ת)
    דוד אורבאן 05/2023/23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 3.
    מה אתם דואגים . ביבי וסמוטריץ הבטיחו להקפיא את הארנונה (ל"ת)
    דני 05/2023/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 2.
    ירון זליכה אתה לא כלכלן דגול
    משה 05/2023/22
    הגב לתגובה זו
    2 2
    הממשלה הקודמת היתה עדיפה אלף מונים מכל בחינה, כולל מהפאן הכלכלי. אתה לא יודע לנתח מדיניות כלכלית
    סגור
  • 1.
    יעמיד את שר האוצר לסדר?
    מיי 05/2023/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חא ביבי ולא שר האוצר מעניינים אותם תושבי הארץ . סמואריץ מעניין רק יהודה ודומרון ביבי מעניין איך לא להשפט. אז הציפיות שלך גבוהות מעדי מהם...
    סגור