משפט

מכה קשה לאריה דרעי: שופטי בג"צ קיבלו החלטה דרמטית

אחרי שמליאת הכנסת אישרה בתחילת החודש את "חוק טבריה", שמאפשר לראש ועדה קרואה להתמודד על ראשות עיר בבחירות המקומיות, שופטי בג"צ החליטו פה אחד כי בועז יוסף, ראש הוועדה הקרואה בטבריה ומקורבו של ראש מפלגת ש"ס אריה דרעי, לא יוכל להתמודד בבחירות הקרובות. החוק ייכנס לתוקף רק מהבחירות המוניציפליות הבאות - שייערכו ב-2028

מערכת ice |  4
אריה דרעי (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
לאחר שרק בתחילת החודש מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת "חוק טבריה" של ח"כ עמית הלוי, אשר מבטלת את ההוראה האוסרת על מי שכיהן כחבר ועדה ממונה או שעמד בראשה, להתמודד בבחירות לרשות המקומית בה כיהן, כאשר 43 ח"כים הצביעו בעד החוק, אל מול 32 מתנגדים, בג"צ הכריע היום (שני) פה אחד כי בועז יוסף, ראש הוועדה הקרואה בטבריה ומקורבו של ראש מפלגת ש"ס, אריה דרעי, לא יוכל להתמודד בבחירות המקומיות הקרובות.
במסגרת החקיקה נקבע כי תחול על ראש הוועדה הממונה תקופת צינון של שלושה חודשים - מה שלא היה צפוי להשפיע בפועל על הבחירות הקרובות באוקטובר, אך כאמור בג"צ הכריע פה אחד כי יוסף לא יוכל להתמודד בבחירות הקרובות בטבריה, כאשר על פי הכרעת הרכב השופטים, בראשותה של נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, החוק ייכנס לתוקף רק החל מהבחירות המוניציפליות הבאות, שייערכו ב-2028.
השופטת חיות הסבירה את ההחלטה: "ב-2008 נקבע שמי ששימש בתפקיד יו"ר הוועדה הקרואה לא יוכל להתמודד בבחירות הראשונות אחרי שמונה. התיקון לחוק משנה את העקרון הזה ומאפשר לו להתמודד באותה רשות, די בכך שיתפטר 90 ימים לפני יום הבחירות. בעתירות עולה שורה של טענות על פגמים חוקתיים ואחרים, כמו טענה של פגיעה בשוויון ההזדמנויות להיבחר, יתרון בלתי הוגן למי שעומד בראש אותה ועדה ממונה, שינוי כללי המשחק תוך כדי המשחק וטענה לחקיקה פרסונלית".
כזכור, בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי: "בשנת 2008 התקבל בכנסת תיקון מספר 39 לחוק הרשויות המקומיות. עניינו של התיקון בהגבלת הזכות להיבחר והוא תיקן את סעיף 7 לחוק וקבע כי אנשי ציבור ואנשי מקצוע שמונו כחברי ועדה ממונה או כיושבי ראש אותה הוועדה לא יהיו רשאים לעמוד לבחירה ברשות המקומית בה הם מונו כאמור בבחירות שייערכו בה לראשונה לאחר מינויים".
"עד תיקון 39 לא הוגבלו מי שמונו כחברי ועדה ממונה בזכותם להיבחר, מציאות שהתחשבה בכישרונו של מי שכיהן בתפקידים אלו וביכולתו הטבעית לתרום לרשות המקומית עליה הופקד ושאותה הוא מכיר היטב. גם כיום, אין הצדקה להטלת מגבלות יתרות על הזכות להיבחר ובעיקר ביחס לאוכלוסייה איכותית ומשכילה שיכולה לתרום רבות לרשות מקומית המצויה במשבר כלכלי ומשום כך מונתה לה ועדה ממונה מלכתחילה".
עוד נאמר כי "הזכות להיבחר היא מהזכויות הבסיסיות והחשובות בדמוקרטיה ויש להגבילה אך ורק במקרי קיצון, מקרה זה הנוגע למיעוט הרשויות המצויות במשבר תקציבי או אחר, ביחס לחברי הוועדה הממונה ברשות, אינו בין מקרי הקיצון האלו ולכן מהווה מגבלה שאינה ראויה על הזכות לבחור ולהיבחר".
ח״כ נאור שירי (יש עתיד) התייחס לחוק ואמר: "קרה פה משהו מדהים עם החוק הזה, ח״כ הלוי העביר אותו בוועדה בלי לשנות אפילו פסיק, אני לא מכיר תקדים לדבר כזה. מגיש הצעת החוק אפילו לא רצה להיות נוכח בהצבעה לשנייה ושלישית בוועדת הפנים על החוק שהוא הגיש. זאת הצעת חוק פרסונלית ומושחתת".
מנגד, ח״כ ארז מלול (ש"ס) אמר כי "החקיקה הזאת היא לכבודה של הדמוקרטיה ולזכותו של כל אדם להיבחר בבחירות לרשויות המקומיות".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    מה ??? לא הפכו את זה לחוק יסוד ??????????? (ל"ת)
    יוסיפון 09/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    תגובה
    אליריס 08/2023/13
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לפעמים גם בית המשפט צודק שהוא פוסל חוק אבל הכלל הזה הוא לא מעיד על הכלל כי א, זה לפגוע בדרעי קודם וזה מותר כי הוא לא בצד הנכוןולעומת זאת כל משפט שיש בו ריח של דת נפסל במהירות בלי לחשוב פעמים ולמשל עם הג,נגי יגיש עירעור על כל משפט הוא מתקבל וגם הוא לא משלם קנסות על ההגשות שלו
    סגור
  • 2.
    מכה לדרעי?
    אמנון דדון 08/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 7
    שס תעמיד מתמודד אחר שמכיר פחו. את הבעיות ויצטרף זמן איקלום אין פה מכה לשס יש מועמד פחות טוב שירוץ בתמיכתה
    סגור
  • 1.
    סוף גנב לתליה
    רונן 07/2023/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בית המשפט החליט נכון ולא עוררין שהעבריין אריה יוכל את הכובע
    סגור