ויראלי

אייל זיסר: "ערביי ישראל זהירים ומבינים שעם חיה פצועה לא מתעסקים"

פרופ' אייל זיסר בריאיון ל-ice: "לישראל צריכה להיות שליטה ביטחונית על הנעשה בעזה כמו שיש לנו באיו"ש, אחרת לא עשינו שום דבר". זיסר מוסיף: "צה"ל לא ממקסם את כוחו כי עדיין יש התחשבות באוכלוסייה אזרחית פלסטינית". על החיבוק הבינלאומי: "העולם המערבי, מבין שנפל דבר. מתקפת הטרור של החמאס היא משהו מזוויע שכמותו לא הכרנו"
דוד זולדן | 
פרופ' אייל זיסר (צילום לינקדאין/ אייל זיסר, פלאש 90/ עטיה מוחמד)
היום ה-11 למלחמה: צה"ל מגיב באש טנקים בעקבות הירי למטולה, 4 מחבלים חוסלו לאחר שניסו להטמין מטען ליד קיבוץ חניתה. האזעקות התחדשו גם בדרום, מטוסי קרב ממשיכים לתקוף ברצועת עזה. ביידן יגיע לביקור הזדהות ברביעי, גם מקרון צפוי להגיע בימים הקרובים והערפל סביב מצב החטופים לא מוסיף שקט בציבוריות הישראלית. בריאיון עם פרופ' אייל זיסר הנמנה עם גדולי המומחים בזירה הים תיכונית הוא משתף בתחושותיו ביחס ליעדי הממשלה שעדיין מעורפלים בנוגע לסוגיית עזה, לא מתבשם מהחיבוק הבינלאומי הזמני ולא רואה את ערביי הגדה והמשולש מצטרפים למערכה בטווח הקרוב.     
האם החיבוק הבינלאומי עלול להתחלף בקרוב ולאמץ את הנרטיב של החמאס כאשר גלריית התמונות של האזרחים ההרוגים מעזה תתרחב ותתפשט והאם ההסברה הישראלית צריכה להיערך לרגע הזה?
"אין ספק שלעולם יש זיכרון קצר, ואין ספק שהמראות מעזה יעוררו רצון להביא להפסקת אש. העולם, לכל הפחות, העולם המערבי, מבין שנפל דבר, ומתקפת הטרור של חמאס איננה עוד תקרית – אלא משהו מזוויע שכמותו לא הכרנו, ומכאן התמיכה והסולידאריות עם ישראל. גם מבינים מיהו האויב – וזה אויב של הציווליזיציה האנושית ולא רק של ישראל. אבל אחרי כל זה, בעולם רוצים שקט ולא לראות מראות קשים בטלוויזיה,  ולכן יש להניח שיהיה לחץ על ישראל, מה גם שלא ברור עד הסוף מה ישראל רוצה לעשות עם עזה".
 
בתקופת מלחמת המפרץ ראינו את תמיכת ערביי ישראל בסדאם חוסיין. שלושה עשורים אחרי ובישראל מתכוננים למבצע חומות 2 וחוששים מהצטרפות ערביי הגדה והמשולש בעיצומה של המלחמה. עד כמה צריך להדאיג אותנו תרחיש כזה?
"כולם בהלם וכולם מבינים שמשהו קרה, ולכן הם זהירים כי עם חייה פצועה לא מסתבכים ואנו חייה פצועה. מניח שלפחות לזמן הקרוב יהיה שקט".
האם לפחות החלק הצפוני ברצועה צריך להיות סטרילי מתושבים ובשליטה ישראלית מוחלטת?
"לישראל צריכה להיות שליטה ביטחונית על הנעשה בעזה כמו שיש לנו באיו"ש, אחרת לא עשינו שום דבר. לא בהכרח צריך למנוע מהאוכלוסייה לעזוב, אבל צריך שהשליטה הביטחונית תישאר בידי צה"ל"
במה שונה המערכה הזו מקודמיה בכל הנוגע להסברה הישראלית מול דעת הקהל העולמית?
"לא בטוח שזו ההסברה הישראלית שאיננה קיימת, הרי הממשלה לא ממש מתפקדת. מדובר ראשית במראות עצמם שלצערנו הם כה קשים אז עושים את העבודה ושנית התגייסות של הסטרטפיסטים ואנשי ההייטק וסתם ישראלים ואנשי תקשורת לעשות את העבודה. אז לא הסברה ממשלתית אלא הסברה של הישראלים עם כל הלב".
מתקבל הרושם שצה"ל לא ממקסם את כוחו בעזה והוא מסוגל להרבה יותר. האם אתה שותף לתחושה זו?
"צה"ל לא ממקסם את כוחו – ראשית כי עדיין יש התחשבות באוכלוסייה אזרחית פלסטינית ולא רוצים לפגוע אז לא פוגעים, וגם במלחמה תמיד בהתחלה יש הרבה מטרות ואחר כך מספרם יורד, וחוץ מזה לא ברור עדיין לאן הממשלה חותרת בעזה, אז צה"ל מפציץ ומרכז כוחות אבל כנראה שעדיין הממשלה לא החליטה באמת – לא בהצהרות – מה היא עושה עם עזה
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה