שיווק ופרסום

סופסוף: תוכנית מתאר ארצית לתשתיות משק האנרגיה

משרד האנרגיה ומינהל התכנון מקדמים באמצעות המועצה הארצית לתכנון ובנייה תוכנית מתאר מקיפה של תשתיות בישראל, שתיתן מענה לצרכי המשק עד 2050
ארז ליבנה | 
שר האנרגיה יובל שטייניץ (צילום תומר אפלבאום)
המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה היום על קידום תוכנית מתאר ארצית לתשתיות האנרגיה (תמ"א 41) והעברתה להתייחסות הוועדות המחוזיות.
התוכנית היא יוזמה משותפת של משרד האנרגיה ומינהל התכנון והיא מציגה לראשונה תוכנית מתאר ארצית כוללת ומקיפה של תשתיות העל בישראל, לרבות שמירת רצועות שטח לתכנון עתידי של משק האנרגיה. התכנית נותנת מענה לצרכי המשק הלאומיים לשנים 2030 ו-2050. 
בין היתר, התוכנית מאגדת את כלל תכניות המתאר הארציות העוסקות בגז טבעי, חשמל ודלקים. בנוסף, מייעדת שטחים עבור אתרים לייצור חשמל באנרגיה מתחדשת, רצועות תשתית עיליות ותת-קרקעיות ואזורים לבחינת תכנון של מנהרות לתשתיות ארציות.
אנרגיה מתחדשת, תשתיות ותחנות כוח
התוכנית קובעת עקרונות מנחים לתכנון תשתיות האנרגיה העתידיות של הצרכים הצפויים לעמוד בפני המדינה.
בתחום האנרגיה המתחדשת, יסומנו שטחים לתכנון עבור תחנות כוח סולאריות וטורבינות רוח. זאת, כחלק מהמטרה לעמוד ביעדי הממשלה לייצור 17% מצריכת החשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת עד לשנת 2030.
בנוגע לרצועות ומנהרות תשתית, סומנו רצועות לתשתיות תת-קרקעיות ועיליות שיכללו שטח שמור לתכנון עתידי של מספר קווי תשתיות ארציים, הוכללים גז טבעי, דלק, חשמל, מים, תקשורת ועוד, ברצועה משותפת אחת. בנוסף, נקבעו הנחיות לבחינת מנהרות תשתית רב מערכתיות למספר תשתיות, תוך הטמעת העיקרון של חיסכון בשטח והצמדה לתשתיות אחרות, זאת תוך עמידה ושמירה על בטיחות וצמצום השפעות סביבתיות.
במסגרת התוכנית, יסומנו התוכניות המאושרות של תחנות הכוח, תחנות קבלה לגז טבעי וכן מתקנים לטיפול ואחסנה של גז טבעי נוזלי וגז טבעי דחוס.
תוכנית זו מצטרפת לתוכנית המתאר הארצית המשולבת לתשתיות תחבורה יבשתית (תמ"א 42) שעושה סדר במפת התחבורה של מדינת ישראל. מטרת התוכנית שהוצגה לראשונה למועצה הארצית בחודש שעבר, מניחה בפעם הראשונה תמונה שלמה של תשתיות התחבורה הארציות בישראל, ולהתאימה ככל האפשר, לא רק לאתגרי השעה אלא גם לאתגרי העתיד עד לשנת 2040.
שטייניץ: "התוכנית תקדם תהליכים משמעותיים"
שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ: "לראשונה, אנחנו מציגים תוכנית אחת לקידום כלל תשתיות האנרגיה בישראל לטווח הבינוני והארוך. התוכנית כוללת תמהיל של פיתוח תשתיות הגז הטבעי, החשמל ואנרגיות מתחדשות, תוך התייחסות לצמצום זיהום האוויר לטובת בריאות הציבור. תוכנית זו תאפשר את פיתוח משק האנרגיה בישראל באופן יעיל יותר ומקצועי, ותקדם תהליכים משמעותיים בצורה מהירה וטובה".
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "מינהל התכנון אחראי על עיצוב פניה של ישראל בעשורים הבאים, ומוביל מהלכים אסטרטגיים ארוכי טווח בתחומים שונים. תוכנית המתאר הארצית לתשתיות, מאפשרת מבט כולל של כלל תשתיות העל במדינת ישראל, וכפועל יוצא מכך הערכות התשתיות ל-20 השנים הקרובות".
מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי: "לראשונה מאז קום המדינה, אנחנו יוצאים לדרך עם תוכנית מתאר ארצית לתשתיות האנרגיה. התוכנית מציגה חזון של תמהיל ייצור חשמל נקי וירוק יותר, שמפחית את הפליטות לאוויר, וכן תמונה כוללת של כלל תשתיות האנרגיה לטווח הבינוני והארוך. הקמת תשתיות ברצועות משותפות, שיחייבו שיתופי פעולה של חברות התשתית, לרבות חברות תשתית התחבורה, ייעלו באופן משמעותי את תפיסת הקרקע".
יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, זאב בילסקי: "אישור תכנית המתאר למשק האנרגיה במועצה הארצית לתכנון ובנייה הינו המשך ישיר להחלטות שהתקבלו לאחרונה בנושא אנרגיה ירוקה כדוגמת אישור טורבינות הרוח ברמת הגולן, הקמת מתקני התפלה חדשים, אישור שטחים רבים למערכות סולאריות ועוד. בכוונתי להמשיך ולהביא תכניות לאנרגיה ירוקה המיטיבות עם הסביבה ובכך לצמצם עד כמה שניתן את השימוש בחומרים מזהמים כמו מזוט ופחם למען התייעלות המשק ויצירת איכות חיים טובה יותר ונקייה יותר למדינת ישראל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה