שיווק ופרסום

עצמאי: איך לבחור קרן פנסיה?

כתיבת מומחים | 
מדינת ישראל מחייבת גם את העצמאים לחסוך לפנסיה. אחד ממכשירי החיסכון הבולטים הוא קרן פנסיה. מי שלא יחסוך ייקנס – אך מי שכן, ייהנה מיתרונות בדמות הטבות מס
מדינת ישראל מעודדת את אזרחיה לחסוך בצורה אחראית לפנסיה בשלל אמצעים ואף הטבות. עבור השכירים שבינינו, המעסיקים הם אלה שדואגים להעביר מאחר שהמעסיקים שלהם מעבירים בשבילם את ההפקדות לקרן פנסיה; אולם מ-2017 גם עצמאים נדרשים לחסוך, ומי מהם שלא עושה זאת עלול להידרש לשלם קנס. מי מחויב להפקיד לפנסיה, כמה כסף צריך להפקיד – ואיך בוחרים את קרן הפנסיה המתאימה? על כך, בכתבה שלפניכם.
מה כדאי לדעת על פנסיה חובה לעצמאים?
כל עצמאי מגיל 21 עד 60 מחויב בחיסכון פנסיוני – אלא אם עוד לא עברה חצי שנה מאז נרשם כעוסק, או שנולד לפני 31 בדצמבר 1961. ההפקדה מחושבת באופן הבא: על החלק מהכנסתו שמגיע לחצי מהשכר הממוצע במשק יפקיד העצמאי 4.45% מההכנסה; ואילו על החלק שעד השכר הממוצע במשק יפקיד 12.55%. השכר הממוצע במשק לשנת 2019 במונחים שנתיים עומד על 123,276 שקלים.
לשם הדוגמה, עצמאי המרוויח מעל 123,276 שקל בשנה, יפקיד לחיסכון פנסיוני 2,742 שקל בשנה על ההכנסה שעד 61,638 שקל, ועוד 7,735 שקל על ההכנסה שעד 123,276 אלף שקל – ובסך הכל יפקיד 10,768 שקל עבור קרן הפנסיה בשנה.
בעוד שעובד שכיר מפקיד לחיסכון הפנסיוני שלו בכל חודש עבודה – העצמאי נהנה מגמישותן, שכן הוא יכול להפקיד גם פעם ברבעון או במועדים שנוחים לו. עם זאת, עצמאי שלא יפקיד לחיסכון פנסיוני, צפוי לקנס בסכום של 500 שקל, נכון ל-2019.
האם עצמאים המפקידים לפנסיה נהנים מהטבת מס?
בקצרה – כן. התשובה המלאה היא שכחלק מהמדיניות לעידוד ההפקדות לפנסיה, גם עצמאים המפקידים נהנים מהטבות מס. שיעור ההפקדה המירבי לניצול מלוא הטבות המס הוא 16.5% מההכנסה השנתית המזכה, עד תקרת הכנסה שנתית של 211,200 שקל – על פי חלוקה של 11% לניכוי במס ו-5.5% לזיכוי במס.
הטבת הניכוי, המוכרת לעצמאים גם בשם "הוצאה מוכרת", מקטינה את ההכנסה החייבת במס. כך למעשה על חלק מההכנסה לא נשלם מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות. שווי הטבת הניכוי תלוי בשיעור המס השולי של העצמאי.
הטבת הזיכוי, המוכרת גם בשם "החזר מס", מקטינה את סכום מס ההכנסה שעל העצמאי לשלם בשיעור של 35% מסכום ההפקדה. עבור עצמאי הנהנה מהוצאה מוכרת על רכישת ביטוח לאובדן כושר עבודה, שיעור ההפקדה להטבת הזיכוי יהיה 5% בלבד (ולא 5.5%), ולכן שיעור ההפקדה המרבי שלו לצורך ניצול מלוא הטבות המס, יהיה 16%.
מה השיקולים בבחירת קרן פנסיה?
בדומה לשכירים, בעת פתיחת קרן פנסיה חדשה גם עצמאים צריכים להביא בחשבון מספר פרמטרים, כדי לבחור את הקרן המתאימה ביותר עבורם.
  1. דמי ניהול - גובה דמי הניהול הוא פרמטר חשוב מאוד – כשדמי ניהול גבוהים יחסית, עלולים לנגוס באופן משמעותי בחיסכון המצטבר. בשוק פועלות גם ארבע קרנות פנסיה נבחרות, שנבחרו בידי משרד האוצר בהליך תחרותי, לאחר שהתחייבו להציע לעמיתיהן דמי ניהול מופחתים לתקופה של עשר שנים. גם עצמאים יכולים להצטרף לקרנות אלה.
  2. תשואה לאורך זמן - כשמדובר בחיסכון פנסיוני, המצטבר לאורך שנים רבות, חשוב לבחון לא רק את התשואה מהרבעון או השנה האחרונה – אלא על פני כמה שנים. כך, ניתן לראות מיהם הגופים המנהלים שמצליחים להניב לחוסכים תשואה טובה באופן עקבי.
  3. רמת שירות - לחיסכון הפנסיוני חשיבות רבה מאוד עבורנו ועבור העתיד שלנו. שירות מקצועי וזמין – מענה טלפוני מהיר ויעיל, אפשרות פנייה באמצעות אתר האינטרנט ואף במייל – יסייעו לחוסכים לקבל מענה מהיר לכל שאלה וסוגייה, ולעקוב מקרוב אחר החיסכון.
  4. מגוון מסלולי השקעה - ככל שזה נוגע לבחירת מסלול השקעה – אין חליפה אחת שמתאימה לכולם. חוסכים צעירים, למשל, יכולים לחסוך במסלולים עם סיכון גבוה; בעוד חוסכים מבוגרים, המתקרבים לפנסיה, יכולים לעבור למסלול סולידי, עם רמת סיכון נמוכה יותר. חשוב לוודא כי קרן הפנסיה אליהם אתם מצטרפים מאפשרת לכם גמישות במעבר בין מסלולים שונים התואמים את השלב שלכם בחיים.
  5. תקנון הקרן - לכל קרן פנסיה יש תקנון, המסדיר את עקרונות הפעולה שלה ואת הזכויות והחובות של העמיתים בה. החל מיוני 2018 קיים תקנון בנוסח תקני לכל קרנות הפנסיה. רבים מתבלבלים וחושבים כי מדובר בתקנון אחיד וזהה, אולם קיימים מספר הבדלים בין הקרנות שיכולים להיות משמעותיים. ניתן לבדוק לפני ההצטרפות את התקנון של הקרן, ולוודא שהוא עונה על צרכי החוסך. כך למשל, חלק מהקרנות מאפשרות להורים לילדים בעלי מוגבלות לרכוש ביטוח שבמקרה של מות ההורה, יעניק לילד קצבה לכל ימי חייו – ולא רק עד גיל 21.
  6. בעיה רפואית קיימת - חוסכים בעלי בעיה רפואית עלולים להיתקל בהחרגה של הבעיה בכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה, וייתכן אף מצב שבו הקרן לא תסכים כלל לקבל אותם. בקרן נבחרת אין הצהרת בריאות, ולכן גם עמית שיש לו החרגה, או קיים חשש שלא יתקבל לקרן אחרת, יכול לבחור באחת מארבע הקרנות הללו, שתבטח אותו לאחר תקופת אכשרה. בכל מקרה של בעיה רפואית, חשוב להיעזר בבעל רישיון פנסיוני לבחינת הצטרפות לקרן פנסיה, או ביצוע שינויים בקרן קיימת.
 
כיום, התקנונים של קרנות הפנסיה החדשות מאפשרים לעמית שהצטרף לקרן פנסיה אחרי יוני 2018 ועובר בין קרנות, לבחור באותו מסלולי כיסוי ביטוחי. ואולם, ייתכן שמי שהצטרף לקרן לפני תאריך זה, לא ימצא מסלול ביטוחי זהה. במקרה שהמעבר בין הקרנות מביא לעליית הכיסוי הביטוחי בשיעור הגבוה מ-10%, תידרש תקופת אכשרה של חמש שנים למצב רפואי קודם – עבור תוספת הכיסוי בלבד.
בשורה התחתונה
חייהם של העצמאים מלאים בחוסר ודאות ודאגה לעתיד. החיסכון הפנסיוני אולי יכול להעיק על תזרים המזומנים של העסק – אבל הוא הכרחי כדי לספק משענת פיננסית לימי פרישה שאין להמעיט בערכה, גם עבור עצמאים. זוהי הזדמנות להפסיק לחשוש מהעתיד – ולהתחיל לפעול כדי לשפר אותו.
ההפרשה לחיסכון הפנסיוני, אם כן, צריכה להיחשב לחלק מההוצאות השוטפות של העסק – ממש כמו שכר עובדים, או דמי שכירות. עם זאת מדובר בהוצאה גמישה יחסית – ניתן להחליט מתי לבצע את ההפקדה, ולהיעזר באנשי מקצוע כדי לתכנן את התשלומים ומועדם. איש מקצוע מתאים יוכל גם לעזור לכם למצות את מלוא הפוטנציאל של הטבות המס – ולבנות תוכנית חיסכון מקיפה ואפקטיבית, שתקדם אתכם ואת העסק.
 
*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה