שיווק ופרסום

למה צ'ק פוינט לא דואלית?

הישראליות שנסחרות בוול סטריט נמנעות מרישום מניותיהן בבורסה המקומית - זה לא ציוני, זה לא הוגן, וזה גם לא כלכלי
ארז ליבנה |  6
גיל שוויד, מייסד צ'ק פוינט (צילום AFP)
חברות רבות שמעוניינות להנפיק בבורסה, העדיפו לוותר על תל אביב ולקפוץ ישר למדמנת וול סטריט או לונדון. חברות כמו צ'ק פוינט, WIX, סולאראדג', והרשימה ארוכה, החליטו להיסחר ישירות בחו"ל ולוותר על מסחר בבורסה בת"א.
הן צודקות, אבל חלקית - חברות טכנולוגיה מקבלות ערך גבוה יותר בוול סטריט מאשר בתל אביב. הרישום הראשוני של צ'ק פוינט בוול סטריט הוא נכון וחכם. אבל עכשיו - 24 שנים אחרי שהנפיקה לראשונה בוול סטריט, ואחרי שקפצה לשווי של 18 מיליארד דולר, מה מונע מצ'ק פוינט להירשם בבורסה המקומית? אין באמת סיבה.
עכשיו צ'ק פוינט יכולה לרשום בקלות את מניותיה בארץ, אין לה חשיפה רגולטורית, משפטית, אין שום "עלות" ברישום בבורסה המקומית. אין גם תירוצים. החברה הזו שמשחקת אותה ישראלית-ציונית ומשתמשת בטכנולוגיות הישראליות (חלק גדול מהם אחרי הכשרה שקיבלו מהצבא), לא עושה את הצעד הקטן הזה ורושמת את המניות בבורסה המקומית, אולי בגלל שהיא צבועה - כאן היא מספרת לנו כמה היא ישראלית, שם  (בחו"ל) היא כנראה לא ממש סופרת אותנו.
אולי זה מהלך עסקי נכון, ממש לא בטוח. מה שבטוח שמדובר בפספוס גדול לבורסה שלנו, לכלכלה שלנו, לכם המשקיעים. מה שבטוח שהמדינה צריכה לפני שהיא נותנת הטבות לצ'ק פוינט ולחברות טכנולוגיה אחרות להוסיף סעיף קטן בהסכם - תסחרו גם בתל אביב. החברות האלו מקבלות הרבה - כח אדם, סביבת עבודה טובה, הקלות במס, תמיכה וסבסוד של השקעות. הן יכולות וצריכות גם להחזיר. 
יש יתרונות במסחר בתל אביב
לפי נתוני הבורסה, שמתפרסמים כאן לראשונה, 39% מהמחזור של כלל החברות הדואליות התרחש בבורסה בתל אביב, כשהמחזור של הדואליות סיפק 29% מהמסחר ביום ממוצע בבורסה והעלה את ביצועי הבורסה למעלה.
עוד סיבה למה כן לרישום דואלי, היא היכולת להיות סחיר על פני יותר שעות ביממה. כלומר, חברה שנסחרת גם בישראל וגם בוול סטריט לדוגמה, מנייתה מתחילה להיסחר ב-10:00 בבוקר שעון ישראל והמסחר בה מסתיים ב-23:00 בלילה.
המגרש הטבעי של השחקניות הוא גם חשוב. דוגמה טובה לכך היא טבע, שבאוגוסט 2017, מנייתה התרסקה ב-30%, ומאז היו ימים נוספים של התרסקות. מי שריסן את הנפילה זה דווקא השוק הישראלי והסימפטיה שלו למניה שנחשבה ל"מניית העם".
מעבר לכך - אי אפשר להתכחש לחשיבות של המשקיעים המוסדיים לחברות מקומיות. משקיעים באשר הם נוטים להשקיע בחברות שהם מכירים שקרובות אליהן שהם מבינים את השפה של המנכ"לים שלהם. אז נכון שהמוסדיים משקיעים גם בחו"ל, אבל הם משקיעים יותר בארץ (גם מסיבות כלכליות וגם מסיבות טכניות - מכשירים עוקבי מדדים), והם מעדיפים לפעול בבורסה המקומית גם מבחינת שעות עבודה וגם מבחינת נוחות.   
החברות שמשתלם להן להיסחר בארץ ואלה שפחות 
בסך הכול כיום ישנן 57 חברות בעלות רישום כפול. 11 מתוך 35 מהחברות במדד ת"א 35 הן חברות דואליות, הרשומות למסחר גם בישראל וגם בוול סטריט או בבורסת לונדון. כלומר, כמעט שליש מהחברות הגדולות במשק. 26 חברות דואליות רשומות במדד ת"א 125 - קצת יותר מחמישית. נוכחות מרשימה בסך הכול. אגב, 32 מאותן חברות הן ללא גרעין שליטה.
מהנתונים עולה תמונה מעניינת לגבי השפעת הרישום הכפול והיכולת להעלות את ערך המניה. יש חברות שהרישום הכפול הוא קריטי עבורן, מאחר והרישום עצמו הגדיל את ההשקעות בהן במאות ואפילו באלפי אחוזים, למרות שישנן כאלה שהיקף המסחר בתל אביב הוא כמעט וחסר משמעות עבורן.
ניקח לדוגמה את {אלביט מערכות}. המחזור היומי של המניה שנסחרת גם בישראל וגם בארצות עומד על כ-9 מיליון דולר, קרוב ל-80% מהמסחר הוא בארץ. לא רע. 

תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    ביקורת לא הוגנת
    amiramzakin@gmail.com 02/2020/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה להתגולל על חברה מצליחה בטענות כאשר אולי טוב יותר לדבר עם ראשיה ולהביא לפחות תגובה מפיהם. יתכן שיש שיקולים כלכליים כבדי משקל ויתכן שבעלי החברה אינם רואים יתרון ברישומם לבורסה המקומית, לא ברור לי איך זה קשור לפטריוטיזם ואהבת ישראל. הבסיס פה. מועסקים רבים נמצאים פה. מה היתרונות לחברה מספקולציה במניותיה בבורסה המקומית? שאלה זו לא טרח הכתב הנכבד להבהיר וחבל.
    סגור
  • 5.
    אולי מפחד שיקחו לו יותר מיסים .... (ל"ת)
    מוטי 02/2020/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    אין שום סיבה להיסחר בארץ מחזורים של כלום ,
    S 02/2020/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחויבות למוסדיים בדיחה ......לא פלא שחברות לא מעוניינות להיכנס למיטה החולה ... ואם אפשר אז לצאת כמה שיותר מהר ......
    סגור
  • 3.
    מגיבים 1 ו-2 - אתם טועים!
    משקיע ותיק 02/2020/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מגיב 1 - על איזה רגולציה אתה מדבר? הרגולציה היא על השכר בתאגידים פיננסיים (ביטוח ובנקים) המפוקחים ע"י רשות שוק ההון או הפיקוח על הבנקים, וללא שום קשר להיותם נסחרים בבורסה או לא. אין שום רגולציה/הגבלה על שכר בשום תאגיד אחר, ובכל מקרה זה לא קשור לרישום מסחר בבורסה כזו או אחרת... 2. אין כמעט שום עלות ברישום מקביל לבורסה בת"א, ואין שום צורך בדיווח נוסף מעבר לדיווח בבורסה בחו"ל (אפילו אין צורך לתרגם לעברית) זו כל המהות של הרישום הכפול. הרישום גם לא מחייב כמובן תשקיף, הנפקה נוספת או ייעודית בבורסה... שום דבר.
    סגור
  • 2.
    כל הסיבות שצוינו לא עושות שכל מבחינה כללכלית
    זיו 02/2020/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    עלויות הרישום לבורסה נוספת ודרישות הדיווח המחמירות אשר נהוגות כאן בארץ הן הסיבה למה חברות מעדיפות לא להיסחר כאן, לך תשכנע את הנהלת הבורה לשנות נהלים אלו ואז תחזור אלי עם תובנות
    סגור
  • 1.
    קשקוש---יש רגולציה בארץ שמגבילה את השכר למנהלים....
    רו ח 02/2020/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הם לא רוצים זאת
    סגור