פרנק לואי: מלך הקניונים שהפך איש העשיר באוסטרליה

מי אתה פרנק לואי? הוא שרד את השואה, לחם במלחמת השחרור ובחר להשתקע באוסטרליה – שם הקים  אימפריה של מרכזי קניות ואף זכה לבול הנושא את דיוקנו. 
מערכת ice | 
פרנק לואי (צילום פייסבוק/ פרנק לואי)
סר פרנק לואי, יליד 1930, הוא איש עסקים אוסטרלי-ישראלי. לואי הוא מייסד שותף של קבוצת ווסטפילד, המפעילה יותר ממאה מרכזי קניות באוסטרליה, ניו זילנד, ארצות הברית ובריטניה – ומנהלת נכסים בשווי עשרות מיליארדי דולרים. הונו, נכון ליולי 2022 (לפי המגזין פורבס) מוערך בכ-6.8 מיליארד דולרים, מציב אותו בין האישים העשירים ביותר אוסטרליה.
ביוגרפיה עסקית 
לואי, ששמו המקורי הוא פנחס לוי, נולד בעיירה פילקובו שבצ'כוסלובקיה (כיום סלובקיה). מאימת הנאצים, ברחה משפחתו בשנת 1942 לבודפשט, אך גם בהונגריה לא מצאה מקלט. אביו נרצח באושוויץ, אחיו נשלח לעבודה ב"גדודי עבודת הכפייה", בעוד הוא, אימו ויתר אחיו שרדו את גטו בודפשט. לאחר המלחמה שבה המשפחה לפילקובו,  ובהמשך היגרה לאוסטרליה.
לואי הצטרף לתנועה הציונית וב-1946 הפליג לארץ ישראל. במלחמת השחרור גויס לחטיבת גולני, ועם תום הקרבות התפרנס בעיקר מעבודות בניין ואינסטלציה. ב-1952, החליט לואי לעזוב את ישראל לטובת אוסטרליה. את שמו שינה לפרנק לואי. במדינת הענק לא רק התאחד לואי עם משפחתו, אלא גם פגש את שותפו לעתיד, מהגר הונגרי בשם ג'ון סונדרס, איתו הקים את חברת ווסטפילד לפיתוח.
אף כי בתחילת הדרך סבל מקשיי הסתגלות, לאורך העשורים הבאים, כבר מיתג עצמו לואי כאחד מעשירי אוסטרליה. לואי וסונדרס הקימו מרכזי קניות ברחבי המדינה, ובהדרגה התרחבו גם לארצות הברית, את שם החברה שינו השניים לקבוצת ווסטפילד ורשמו אותה בבורסה האוסטרלית ב-1960. בשנים הבאות המשיכה הקבוצה בפתיחת קניונים בניו זילנד (בשנות ה-90) ובבריטניה (בשנות ה-2000).
ב-1992 משך לואי את כותרות המדיה האוסטרלית לאחר שפורסם כי הקבוצה חייבת לרשות המסים במדינה סכום של 25 מיליון דולרים. למרות שסבר שמדובר בחוב קטן יותר, שילם לואי את הסכום במלואו, וזאת מתוך שאיפה לעצור את כדור השלג התקשרותי.
אותו אינסידנט, לא פגע בהצלחתו העסקית: ב-2010, הוכתר לואי לאיש העשיר באוסטרליה על ידי Business Review Weekly  בזכות הון בסך 5.04 מיליארד דולרים אוסטרלים. כאשר מלאו לו 80, החליט לואי על עזיבת תפקידו כיו"ר בכיר של החברה ואת בניו, סטיבן ופיטר, מינה למנכ"לים משותפים. ב-2017 הודיע לואי על מכירת קבוצת ווסטפילד לתאגיד הנדל"ן יוניבייל-רודנקו, בעסקה בהיקף 20.8 מיליארד דולרים אוסטרלים. 
מה שבטוח, על הצלחתו הטמעותו של לואי באוסטרליה, אין עוררין. על השפעתו הנחרבת מעיד גם הציטוט שהנפיק איל התקשורת, רופרט מרדוק, שהכריז: "סיפורו של פרנק לואי הוא סיפורה של אוסטרליה".
בין עסקים ופוליטיקה
לואי נשוי לשירלי (שנפטרה ב-2020) ואב לשלושה. הוא אינו מרבה להיחשף באמצעי התקשורת, אך לאורך השנים ניהל קשרים קרובים עם פוליטיקאים באוסטרליה וגם בישראל. כך למשל, בליל בחירות 1999, נחת לואי בישראל כדי לשהות לצידו של אהוד ברק. לעיתונאית  ג'יל מרגו, מי שכתבה את הביוגרפיה שלו, "לדחוף את הגבולות", סיפר כי "הקשר בין עסקים לפוליטיקה הוא הכרחי ולגיטימי בדמוקרטיות מערביות ומקדם את האינטרסים של המדינה. אין לנו לוביסטים. אנחנו מכירים את קובעי המדיניות בעצמנו על מנת  שנוכל להציג לפניהם את עמדותינו".
בזכות תרומות בנדיבות, נבחר בראשית המילניום הוכתר לואי כ"פלינתרופ המוביל של אוסטרליה", כשלציון פעילותו אף הונפק באוסטרליה בול מיוחד. בין היתר העביר לואי 30 מיליון דולרים אוסטרלים להקמת מכון לואי למדיניות בינלאומית ו-10 מיליון דולרים אוסטרליים להקמת מכון לואי למחקר הסרטן באוניברסיטת ניו סאות' ויילס. כמו כן העביר כספים לאתר חטיבת גולני ולמכון למחקרי ביטחון לאומי בישראל.
גם בגזרה הספורטיבית, לואי הוא שם מוכר: לאחר ששימש יו"ר התאחדות הכדורגל האוסטרלית והיה חבר בוועד המנהל של פיפ"א. בשנת 2017 הוענק ללואי תואר אבירות על ידי מלכת אנגליה, אליזבט השנייה. באותו העשור סגר לואי מעגל כשעלה בשנית לישראל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה