שלמה אליהו: סוכן הביטוח ואיש העסקים שהתחיל כשליח והפך לבעל השליטה בקבוצת מגדל

הוא התגורר במעברה, עבד כשולייה במסגרייה וכשליח במגדל – וסגר מעגל כשהפך לאחד השמות המזוהים ביותר עם ענף הביטוח בישראל ולמיליארדר. מי אתה שלמה אליהו?

מערכת ice | 
שלמה אליהו (צילום יח"צ)
שלמה אליהו, יליד 1936, הוא איש עסקים פוליטיקאי לשעבר ומיליארדר ישראלי. אליהו הוא מייסדה של חברת הביטוח אליהו ובעל השליטה במגדל אחזקות ביטוח ופיננסים – מקבוצות הביטוח והפיננסים הבכירות והוותיקות בישראל. הונו נכון לאמצע 2023 (לפי המגזין פורבס), מוערך בכמיליארד דולרים.
ביוגרפיה עסקית
אליהו נולד בבגדד, בירת עיראק, השני מבין תשעה אחים. הוא עלה לישראל עם משפחתו ב-1950, ובילדתו סבל ממחלת הפוליו. אליהו ומשפחתו התגוררו תחילה במעברת שבות (מעברת בית ליד) ובהמשך בדרום תל אביב. בשנות נערותו, בכדי לסייע בפרנסת המשפחה, עבד בין היתר כשולייה במסגרייה וכשליח וטלפוניסט בחברת הביטוח מגדל.
בענף הביטוח החל אליהו לצמוח: תחילה כסוכן ביטוח ואחר כך כמייסדה של סוכנות ביטוח עצמאית. באמצע שנות ה-60 הקים את אליהו חברה לביטוח – שהייתה החברה הראשונה לקבל רישיון לעסוק בביטוח חיים מאז קום המדינה. בראשית דרכה התמקדה החברה בעיקר בגזרת ביטוחי הרכב, כשבשנים הבאות הרחיבה את פעילותה זאת בעקבות קבלת רישיונות לעסוק בביטוח אלמנטרי וביטוח חיים.
הצעד המשמעותי הבא של אליהו בענף היה רכישת 12% ממניות הפניקס בראשית שנות ה-80, מהלך שהוביל לרכישת 25% נוספים בהמשך אותו עשור. בשנת 1993 רכש אליהו את גרעין השליטה בבנק איגוד, וארבע שנים מאוחר יותר 36% ממניות חברת הביטוח איילון. את חלקו באיילון מכר ב-1999, ואת חלקו בהפניקס מכר ב-2005 ליצחק תשובה.
בשנת 2012 נרשמה נקודת ציון משמעותית במיוחד בקריירה העסקית של אליהו, כשהפך לבעל השליטה במגדל אחזקות ביטוח ופיננסים. העסקה המוערכת ב-4.2 מיליארד שקלים, מהווה עבור אליהו סגירת מעגל נוסטלגית. "אין מצב שאשנה את אורח החיים שלי", סיפר בראיון שנערך עמו ב"כלכליסט" אחרי שהפך לאיש החזק במגדל. "אחרי ארוחת הצהריים אני הולך כל יום הביתה. אני עיראקי, שם פיג'מה ורואה ערוצים".
בקבוצה שימש אליהו כיו"ר הדירקטוריון עד ראשית שנת 2022. נכון לאפריל 2022, נסחרת הקבוצה בבורסה על פי שווי חברה של 6.5 מיליארד שקלים.
לצד הישגיו הרבים אנקדוטה מחמיאה פחות בביוגרפיה, נוגעת לכך שב-2011 הטילה על אליהו הוועדה להטלת עיצום כספי ברשות המסים עיצום בסכום של 2.8 מיליון שקלים, בגין עשרות מקרי אי-דיווח על הוצאה והכנסה לישראל של המחאות בנקאיות בהיקף של כ-75 מיליון שקלים.
בנוסף על פעילותו הענפה בענף הביטוח, מעורב אליהו גם בתחום הנדל"ן. בין היתר הקים את בית אליהו בתל אביב היה שותף לבניית מתחם הקניות והמגורים גן העיר במרכז תל אביב.
אליהו מהווה דוגמה לאדם שבנה עצמו מלמלה בעבודה קשה, יוזמה וחריצות על תרומתו לענף הביטוח זכה אליהו ב-2009 לפרס מפעל חיים מלשכת סוכני הביטוח. כמו כן הוא בעל ד"ר של כבוד מאוניברסיטת תל אביב.
פעילות פוליטית
אליהו היה נשוי לחיה (בני הזוג פרודים), והוא אב לארבעה. אחד הבנים, עופר ז"ל, כיהן כמנכ"ל מגדל ויו"ר איגוד חברות הביטוח. בתודעה הפוליטית, זכור אליהו בזכות קדנציה בכנסת התשיעית כח"כ מטעם מפלגת ד"ש. בשנים 1978-1981 עמד בראש ועדת המשנה לשוק ההון בכנסת, בנוסף על חברותו בוועדות הכספים והעלייה והקליטה. אגב, באותה קדנציה ישב לצד אליהו איש עסקים מצליח נוסף, סטף ורטהיימר.
אליהו נודה בפעילותו הפילנתרופית, כשבין הגופים להם נרתם לסייע: רשת עלה, לטיפול וקידום ילדים ובוגרים עם מוגבלויות, ואוניברסיטת תל אביב עם תרומת מלגות לסטודנטים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה