כסף וצרכנות

עוקץ בכרטיסי האשראי וזינוק מחירים: כך המלחמה משפיעה על הכיס

רשות ההסתדרות לצרכנות מפרסמת סקר לרגל יום זכויות הצרכן העולמי. הסקר חושף את השפעות המלחמה על הצרכן הישראלי וכן השפעות השימוש בטכנולוגיית בינה מלאכותית 
שירה יום טוב | 
עליית מחירים (צילום shutterstock)
סקר חדש שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות לקראת יום זכויות הצרכן העולמי, מעלה העדפות מעניינות של בהצרכן הישראלי. הסקר שבדק את עמדותיהם ותפיסותיהם של 600 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל, נערך באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה.
מהסקר עולה העדפה מוחלטת של ישראלים לרכוש מוצרים כחול-לבן. כך לדוגמה, כמחצית ממשתתפי הסקר ציינו כי הם מקפידים על קניית תוצרת מקומית, וכ-42% מהמשיבים אף דיווחו על הקפדתם לרכוש בעסקים קטנים ובינוניים.
בצל המלחמה, כל ישראלי שלישי מקפיד לרכז את רכישותיו בעסקים שנמצאים בבעלות משרתות ומשרתי המילואים. זאת ועוד, עולה מהסקר כי ישראלים לא סלחנים להפרת זכויות עובדים, בעיקר כשזה נוגע לשירות המילואים. כ-77% ממשתתפי הסקר ציינו כי יפסיקו לרכוש מבית עסק מסוים, אם יוודע שזה פגע בזכויות עובדיו בשל שירות המילואים.
כ-86% מהישראלים דיווחו על התייקרות סל הקניות הממוצע שלהם מאז תחילת הלחימה. בהמשך לזאת, כ-66% דיווחו כי ישקלו לא לקנות מוצרים של החברות שהעלו מחירים בתקופה זו. 
 
כ-57% מהצרכנים הישראלים תופסים את עצמם כצרכנים נבונים, כלומר נוהגים להשוות מחירים, לבדוק תאריכי תפוגה, לחפש מבצעים ועוד. נתון זה משקף ירידה של 5% בהשוואה לסקר הקודם. כמו כן, לפחות 65% מהמשיבים לסקר נוהגים לבדוק לעיתים קרובות את חשבונות הקניה שלהם".
הסקר בדק גם את השינויים לאור כניסתה של טכנולוגיית הבינה המלאכותית לתחום הצרכנות. 15% ממשתתפי הסקר דיווחו כי הם נעזרים באפליקציות או בתוכנות בינה מלאכותית לטובת מעקב אחר ההוצאות הכלכליות שלהם ולהשוואת מחירי מוצרים ושירותים. בקרב המשתמשים שנעזרים בפלטפורמות של בינה מלאכותית דווח על עלייה ברמת ההתעניינות וההבנה שלהם בתחום הפיננסים.

כמעט כל ישראלי שלישי נחשף לניסיון הונאה וגניבת פרטים אישיים בעת ביצוע קניות באופן מקוון. ישראלים רבים הוא השימוש במערכת העגלות החכמות ברשתות השיווק הגדולות, וכ-80% מהם ענו כי הם סומכים על החישוב האוטומטי שמתבצע באמצעות הטכנולוגיה הקיימת.
מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד לוינסון, מוסיף כי: "כבר בעתיד הקרוב, השימוש המתרחב של בינה מלאכותית יאפשר לרשתות השיווק להעמיק את הפרופיל הצרכני של כל אחת ואחד מאיתנו. הן יוכלו להציע לנו מוצרים מותאמים אישית בזמן הקנייה ולכוון אותנו פיזית אל מדפי המוצרים. מצד אחד זה עלול להביא לשליטה גבוהה יותר על הצרכנים, אבל מצד שני גם הכוח של הלקוחות – גדל בזכות הבינה המלאכותית.
"אני מאמין שתוך זמן קצר נראה יותר ישראלים מאמצים אפליקציות ותוכנות של בינה מלאכותית כדי להשוות מחירים ולהרכיב סל מוצרים משתלם וזול יותר. אך לצד זאת, עלינו לזכור כי לא לכלל הקהלים יש נגישות או ידע לשינויים הטכנולוגים, ולכן שינויים אלו צריכים להתבצע בהדרגתיות ובהגנות תואמות על כלל האוכלוסיה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה