כסף וצרכנות

איקאה ואלקטרה מתפוצצות: עצרו את מונופול תמיר

לדברי שתי רשתות הענק: "מונופול מחזור האריזות 'תמיר' העלה את המחירים ב-26% ויוביל לעלייה נוספת במחירי המזון בישראל", טענות קשות נגד השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג שמאפשרת לדבריהם את המשך המונופול
מערכת ice |  2
איקאה (צילום ויקיפדיה/עמוס מרון, freepik)
מונופול מחזור האריזות תמיר הודיע בימים האחרונים לציבור לקוחותיו, התעשיינים והיבואנים על העלאת מחירי מחזור האריזות ב-26%. לצד זאת, המשרד להגנת הסביבה האריך את פעילותו כמונופול ל-5 שנים נוספות, ללא מתחרים.
העלאת מחירים דרמטית זו על פי תלונת כמה מהלקוחות כי תגולגל לעבר הצרכנים ותתרום להעלאת יוקר המחייה. בעקבות זאת, קבוצת אלקטרה ואיקאה ישראל פנו במכתבים זועמים למשרד להגנת הסביבה ולתאגיד תמיר בדרישה לעצור את מונופול תמיר, לפתוח את הענף לתחרות ולבלום את עליית המחירים. 
מונופול המחזור תמיר נוסד ב-2011 על ידי חברות הענק במשק ובהן שופרסל, יוניליוור, אסם, שטראוס, תנובה, החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, סנו, טמפו וחוגלה קימברלי. בשנת 2017 השר להגנת הסביבה דאז זאב אלקין הודיע על כוונתו לפתוח את שוק פסולת האריזות לתחרות, בניגוד לעמדת הדרג המקצועי במשרד שסבר שאין צורך בתחרות.  הדרג המקצועי הודיע שהוא זקוק לארכה של שנה לנסח שינוי חוק שיאפשר את התחרות, וקיבל אותה מהשר -אך מאז לא קרה דבר. השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג מאפשרת את המשך פעילות המונופול, שמחד לא מובילה לעלייה במחזור האריזות, ומנגד מעלה מחירים ותורמת ליוקר המחייה.
 
שחר פרי, סמנכ"ל תפעול אלקטרה, כתב לתאגיד תמיר: "העלאת דמי הטיפול ב-26% התקבלה בתמיהה גדולה ובתחושות קשות. תמיהה זו התחזקה שבעתיים, שעה שבמחירון דמי הטיפול של הפסולת האלקטרונית חלה ירידת מחירים וזאת על אף עלייה ביעדי המחזור. לעומת זאת, יעדי המחזור עבור פסולת אריזות נותרו זהים לשנה הקודמת.  קבוצת אלקטרה שוקלת בימים אלו להודיע על הפסקת ההתקשרות עם תמיר ובכוונתנו לפעול בכל דרך חוקית לשינוי המצב הנוכחי בו תמיר מהווה מונופול בטיפול בפסול אריזות".
שוקי קובלנץ, מנכ"ל איקאה ישראל במכתב למשרד להגנת הסביבה: "המצב שלנו כיבואן אין את אפשרות בחירת הגוף שיטפל במחזור האריזות אינו תקין. הוספת תאגיד מחזור נוסף תתרום באופן מקיף לתחום ותאפשר לראשונה תחרות בריאות ותשפר את השירות והנגישות לתושבים". 
באוגוסט 2017 רשות ההגבלים העסקיים הציעה לפרק את פעילותו של מונופול תמיר משום שאינטרסים צולבים שלו מונעים איסוף ומחזור פסולת בהיקף הקבוע בחוק. הממונה על ההגבלים מיכל הלפרין העבירה למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ישראל דנציגר הצעה מפורטת להקמת מערך מחזור חלופי, אך לא קיבלה כל התייחסות להצעתה.
תאגיד המיחזור תמיר מסר בתגובה: "פעילות תאגיד המחזור בחמש השנים האחרונות (2017-2021) נעשתה כשדמי הטיפול הממוצעים נעו סביב אותו מחיר,  דמי הטיפול בשנת 2022 יתעדכנו וישקפו בין היתר, גם את המדיניות הסביבתית אותה מעוניין המשרד להגנת הסביבה ליישם בכל הנוגע לטיפול בפסולת אריזות. מדיניות זו מעודדת את הפרדת פסולת האריזות  במקור, גם בבתי התושבים וגם בבתי העסק, ואיסופה באמצעות מערכי איסוף נפרדים לשם מיחזור.
דרישות אלו של המשרד להגנת הסביבה בשילוב ההימנעות מהעלאת דמי הטיפול עד כה, מחייבים אותנו להעלות את דמי הטיפול בשנת 2022 ב- 15%".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    תליתי תקוות בתמר זנדברג. ממש מאוכזב (ל"ת)
    Raffi 12/2021/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    מה נסגר עם הפיצוצים?
    ארז 12/2021/02
    הגב לתגובה זו
    6 0
    כל כתבה מלווה בהתייחסות לפיצוץ מסוים .המניה התפוצצה החברה מתפוצצת אין מילים אחרות בלקסיקון? יום טוב
    סגור