כסף וצרכנות

זו ההטבה שהבנקים מסתירים מכם לפני לקיחת המשכנתא

רק 12 אלף לוקחי משכנתא מימשו את ההטבה שמביאה המדינה לרכישת דירה ראשונה, וריבית הנמוכה בחצי אחוז מהבנקים. הבנקים מן הסתם מסתירים את האפשרות להטבה המשמעותית הזו כדי להשאיר את הריבית אצלם, כל מה שצריך לדעת רגע לפני המשכנתא
מערכת ice |  5
משכנתא (צילום pixabay, pexels)
האם הכרתם את הלוואת הזכאות שיכולה להביא לכם חלק מהמשכנתא בריבית נמוכה ועל ידי המדינה בכלל ולא על ידי הבנק? אם התשובה היא: לא - אתם לא לבד, רבים לא מכירים את האפשרות להוזלת המשכנתא וההחזר החודשי, וגם הבנקים מעדיפים להסתיר את האפשרות או לגרום לה להיות לא משתלמת על ידי העלאת הריבית במסלולים אחרים.
נעשה סדר: מדובר בהטבה שהתחיל משרד השיכון עוד בשנות ה-60': זוהי למעשה הלוואה בסבסוד על ידי המדינה לרכישת דירה ראשונה וכך המדינה משתתפת בהלוואת המשכנתא ומציעה ריבית נמוכה מהמשכנתא הממוצעת. חשוב לציין שהלוואת הזכאות היא חלק מהלוואת המשכנתא ולא הלוואה נפרדת.
 
הלוואת הזכאות מתאימה רק לחסרי דירה כפי ההגדרה של משרד השיכון והיא יכולה להתאים ללא מעט קבוצות באוכלוסייה. גובה ההלוואה משתנה לפי שנות נישואין, מספר בני המשפחה, חודשי שירות בצבא, עולים חדשים וכדומה.
ההלוואה אינה בריבית משתנה, אלא בריבית קבועה הצמודה למדד המחירים לצרכן, וחישוב הריבית מתעדכן אחת לחודש. אבל מה שחשוב הוא הדבר הבא: הלוואת הזכאות תמיד תהיה בחצי אחוז פחות מהריבית הממוצעת בשוק למשכנתא, ולא תעלה על 3%. כן, נמוכה יותר מהריבית הנמוכה של המשכנתא.
 
באם אתם זכאים לסכומים של מאות אלפים, החיסכון בהחזר יכול להיות משמעותי מאוד. הוא יכול להגיע למאות שקלים בחודש ולעשרות אלפי שקלים על כל התקופה. הבנקים מן הסתם מעדיפים להסתיר מכם את הטבת הזכאות הזאת.
אז מה תגידו שזה מסובך לבקש את ההטבה ואולי זה לא משתלם? התשובה על כך היא שלילית. הלקוח לא צריך לעשות כלום. כל מה שהוא צריך זה לבקש מהנציג בבנק לבדוק אם הוא זכאי להטבה וזהו. 
למרות ההטבה המשמעותית, על פי נתונים שהוצגו הערב ב-"תכנית חיסכון" בחדשות 12, נראה כי דווקא חלה ירידה בשנת 2021 בכמות הלקוחות שביקשו את ההטבה. כך, בשנת 2020 מימשו את ההטבה 12,366 בקרב לוקחי המשכנתא, ובשנת 2021 - שנת השיא של נטילת המשכנתאות, לקחו רק 11,955.
אז רגע לפני שהבנק מגבש עבורכם את מסלולי המשכנתא, אל תשכחו לבקש בדיקת התאמה להלוואת זכאות, ואם תשימו לב שפתאום הריבית מתייקרת במסלולים אחרים - תבינו אולי למה: הבנקים רוצים שהריבית תישאר אצלם ולא תלך למדינה.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    קיים שנים
    יוסי 03/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבנק לא מסתיר את זה וגם מחתים את מי שלא מעוניין שהוא מוותר על הזכאות. רוב הלווים מעדיפים את הריבית הקבועה הלא צמודה למדד לכן אין הרבה ביקוש לזכאות
    סגור
  • 4.
    הצמדה למדד
    משכנתאי 03/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא מדובר בהטבה משמעותית. המדד וצפי אינפלצייה גבוהה. המדד מעודכן על יתרת הקרן זה יכול להגיע לסכומים משמעותיים.
    סגור
  • 3.
    ממש לא מתנה
    חח 03/2022/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הריבית 3% צמוד למדד ממש לא מציאה. אם אפשר לקבל מתחת ל3% לא צמוד למדד. גם קיבלנו את המידע לגבי "ההטבה" בבנק ללא שום דרישה וגם אף אחד לא הסתיר שום דבר.הריבית ממש לא משתלמת בתנאי שצמודה מדד.
    סגור
  • 2.
    בבנק קיים מושג גילוי נאות
    ערן 03/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הייתי בעברי יועץ משכנתאות. בכל פגישה בדקתי זכאות ליושבים מולי. בכל פגישה הם קיבלו גם תמהיל נטול זכאות וגילו שבחלק מהמקרים זה לא השתלם להם. אחרים רצו להשתמש רק במענק . מעולם לא הסתרתי את העובדה שהזכאות הזאת קיימת ולקוחות גם הודו לי שבבנקים אחרים לא ידעו על מה מדברים ואחר כך שרצו לחתום אצלנו פתאום הם נזכרו ונתנו הצעה מתחרה. כמובן שלא אציין פרטים מזהים אבל בסוף למרות שהצעת הבנק המתחרה הייתה טובה יותר הם חתמו בבנק שאני עבדתי בו בדיוק בגלל שנתנו להם מידע מלא ונכון
    סגור
  • 1.
    בנקאי- כל האמת בפנים,אין שום הטבה גם למי שלוקח!!
    צחי 03/2022/17
    הגב לתגובה זו
    5 0
    המדינה לא מספסדת את הריבית. לכן מי שלוקח את ההטבה מפסיד במקום אחר. בדרך כלל ההטבה היא על כ100 אלף שקל, וכמעט כולם לוקחים משכנתא גדולה יותר. הבנק מגדיל את ריבית המשכנתא יתר האשראי. הרווח הכללי של הבנק לא משתנה. ההטבה רלוונטית למי שסכום המשכנתא הוא הזכאות. אין כמעט חיה כזו (לדוגמה מי שרוכש דירה ראשונה ב2 מיליון שקל ויש לו הון של 1.9 יקבל מהבנק 100 אלף שקל). נתונים שגויים בכתבה ובתוכנית. המימוש של רוב מי שמנצל את הזכאות בגלל מענק (ממש כסף בחינם!) ולא הטבת ריבית על סכום קטן והגדלת ריבית על סכום גדול,בעבר המדינה הייתה נותנת מענקים, כיום זה רק בישובים מעטים מאוד.
    סגור