דיגיטל וטק

האם פייסבוק תשמש לקטיעת שרשראות הדבקה?

חוקרים מאוסטרליה יצרו בעזרת מאגר הנתונים של פייסבוק מודל לחיזוי דפוסי תנועה שבהם קיימת סכנת הדבקה גבוהה. בעזרתו, הם טוענים, ניתן יהיה להזהיר את הציבור מראש, עוד לפני אבחון המקרה הראשון
רועי בהריר-פרל | 
אוטובוס בקורונה (צילום פלאש 90)
המידע שפייסבוק אוחזת בו עשוי לשמש כלי אפקטיבי להערכת היקף ההתפשטות של ההידבקות בקורונה במיקומים ספציפיים. כך עולה ממחקר אוסטרלי ענק, בו נטלו חלק ארבעה מוסדות אקדמאיים מרכזיים וגורמים ממשלתיים במדינת ויקטוריה שהסתמכו על המידע שהצטבר עד כה בתכנית Facebook Data for Good - מיזם פייסבוקי לסיוע במאבק העולמי בקורונה, במסגרתו מנותח מידע הקיים במערכת לצרכי מיפוי, מחקר, חיזוי והנגשת אינפורמציה למשתמשים.
המחקר עקב אחר מספר האנשים שנעו בין שלושה מרכזים עירוניים באוסטרליה, במרווחים של שמונה שעות, במהלך שלוש התפרצויות משמעותיות של הנגיף השנה - זאת, בניסיון להבין האם, ועד כמה, ניתן לחזות סיכונים להדבקה בקורונה על ידי זיהוי של דפוסי ניידות בזמן אמת בעזרת שילוב בין מידע ממכשירים ניידים שונים.
הצורך במחקר מסוג זה נבע מהעובדה שנגיף הקורונה מועבר גם על ידי א-סימפטומטים ועל ידי חולים שעדיין לא פיתחו סימפטומים (פרה-סימפטומטים) - מה שמביא להדבקה סמויה באזור מסוים לפני שמאובחנים בו מקרים קליניים ראשונים של קורונה. לכן, קיימת חשיבות רבה למציאת כלי שיוכל לחזות אילו אוכלוסיות ומיקומים נמצאים בסיכון גבוה לחשיפה לנגיף.
החוקרים השתמשו במידע הניידות של פייסבוק כדי לחזות דפוסי הדבקה עתידיים ולהתריע מפניהם. הם גילו בין השאר שהתחזית הנגזרת מניתוח נתוני הניידות מדויקת הרבה יותר כשמדובר בהתפרצות שמתחילה במקום עבודה מאשר בהתפרצות שמקורה בהתקהלות חברתית.
יש לציין כי המחקר היה מוגבל במידה מסוימת - ראשית, נוכח הצורך לשמור על חוקי זכויות הפרט ועל ענייני אתיקה שונים, ושנית עקב העובדה שמשתמשי פייסבוק לאו דווקא מייצגים את דפוסי הניידות בקרב כלל האוכלוסייה באזורים מסוימים. עם זאת, החוקרים קבעו כי מודל החיזוי שמצאו עשוי בהחלט לשמש את מערכות הבריאות ככלי להתראה מפני סיכון בהידבקות בקורונה במקום העבודה ובסביבות אחרות שמשולבות בהן נסיעות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה