יום הסביבה העולמי 2020

קלינטק ניישן: החברות הישראליות שמחזירות את האיכות לסביבה

Tethys תשים סוף למחסור העולמי במי שתייה, Sim Power תגרום לנו להרוויח מעודפי חשמל, Criaterra תפחית את הזיהום בבנייה, Electriq-Global תחליף דלק במים ו-Apollo Power תהפוך את חיינו לסולאריים. טכנולוגיה ישראלית ירוקה ופורצת דרך

רועי בהריר-פרל | 
טכנולוגיות ישראליות סביבתיות (צילום unsplash)

Sim Power 
באנגליה, כידוע, אוהבים כדורגל. כשמדובר במשחק חשוב בפרמייר ליג, בליגת האלופות, ביורו או במונדיאל, הסינריו בבתים האנגליים קבוע: כל המשפחות בכל המדינה צופות יחד במשחק ובמחצית כולם שותים תה. כך נוצר מצב שבו בטווח זמן של דקות, עשרות מיליוני אזרחים מפעילים כמעט בו-זמנית את הקומקום החשמלי - מה שמביא לפיק עצום על רשת החשמל בממלכה, שכמובן מכינה את עצמה מראש עם הפעלת רזרבות כדי לעמוד בביקוש.


רשתות חשמל (צילום: Unsplash)
הפקתן של אותן רזרבות שבהן משתמשות רשתות החשמל ברחבי העולם כדי לעמוד בעומסים נקודתיים יקרה ומזהמת מאוד, ולכן רשת החשמל הארצית תמיד תעדיף פתרונות אחרים. למשל, ניהול נכון של ביקושים - תחום התמחותה של חברת סימפאוור שקמה בסוף 2018 ונחשבת היום למובילה בינלאומית בכל הנוגע להתאמה ולוויסות של צריכת חשמל ביתית ותעשייתית לצרכים של הרשת הארצית.
סימפאוור, בהובלתה של המנכ"לית ליאב הראל, מספקת פתרונות תוכנה וחומרה לוויסות צריכת חשמל במערכות חשמליות ובמערכות ייצור אנרגיה, ומטפלת במאות צרכני קצה בארץ ובעולם - עסקיים, מוניציפאליים ופרטיים כאחד. הלקוחות הללו נהנים, הודות לשירותי החברה הייחודיים, מתגמול כספי נאה של חברת החשמל עבור נכונותם להתגמש בזמני צריכת החשמל, כך שיתאימו יותר לצרכי הרשת. מדובר בתגמול שנע בין 25 ל-200 אלף שקל בשנה. בנוסף לכך, כמובן, הם חוסכים בחשמל ותורמים להגנה על הסביבה. כעת, המטרה של סימפאוור היא לנצל את החדשנות שלה בניהול ביקושים כדי למקסם את מלוא פוטנציאל החיסכון בחשמל שקיים במשק הישראלי.
Tethys
שם המשחק בכל הנוגע לקשר בין טכנולוגייה לקיימות הוא "קלינטק" - מילת הייפ באזורי היי-טק לתיאור מיזמים וחברות הזנק שמתמקדים בפיתוח מוצרים בתחום האנרגיה הירוקה וההגנה על הסביבה. אחד האתגרים היותר גדולים בתחום הוא ההתמודדות עם המחסור במי השתייה ברחבי העולם. תת'יס הישראלית, שהוקמה ב-2002 על ידי ארבעה שותפים (ד"ר משה תשובה, יהושע אלטמן,גיל תורן וזאב אמריך) פיתחה טכנולוגיה פורצת דרך ומשנה כללי משחק, מבוססת אנרגיה סולארית, לטיהור ולהתפלת מים מכל סוג. המערכת של תת'יס הופכת מי ים ואפילו מי שפכים מזוהמים למי שתייה זכים ונקיים - זאת, ללא צורך בתשתית חשמל או בגנרטורים שצורכים דלק יקר ומזהם. מי השתייה המיוצרים על ידי המערכת גם זולים מאוד בהשוואה לתהליכי התפלה חשמליים, זוללי אנרגיה.

מים מותפלים​ (צילום: freepik, pexels)
מדובר במערכת ידידותית לסביבה שאינה מייצרת גזים רעילים, לא עושה שימוש בחומרים כימיים לצורך התהליך ונתמכת באנרגיה סולארית - מה שמאפשר חיסכון באנרגיה של כ-90%. תת'יס מציעה פתרונות גמישים למערכות בגדלים שונים ומבטיחה לקזז את עלויות הפקת המים בכ-50% לעומת פתרונות קיימים בשוק הקטן והבינוני. כיום, החברה פועלת להפצת הגרסה הרביעית של המוצר שלה ברחבי העולם ושואפת להפוך למובילה בשוק שמגלגל 28 מיליארד דולר בשנה עד לשנת 2025.

Criaterra
קריאטרה, שנוסדה ב-2015 על ידי המנכ"לית עדיטל אלה, מציגה מוצר סביבתי מהפכני בתעשיית הבניין: אריח שעשוי מחומר אקולוגי מתמחזר שניתן להשתמש בו כחלופה ירוקה לקרמיקה. נוכח העובדה שקרמיקה ובטון הם חומרים שלא מתמחזרים, לא מתכלים, ובמקרים רבים גם פולטים חומרים לא בריאים לסביבה ולבית, מדובר בבשורה של ממש.

 

מתוך קולקציית האריחים של חברת קריאטרה (צילום:מתוך אתר החברה)

החומר שממנו עשויים האריחים של קריאטרה מבוסס על אבקות אבן ועל סיבים מהצומח, ואינו עובר תהליך של שריפה. כל זאת, בלי להתפשר על הסטנדרטים של עולם הבנייה בכל הנוגע לחוזק ולעמידות. ביום החברה מתמקדת בייצור של אריחי ציפוי לקירות פנימיים ובמידה שהפיילוט יצליח בכוונתה לייצר בהמשך גם חיפויים ירוקים לקירות חיצוניים ואריחים לריצוף.

Electriq-Global

אלקטריק-גלובל היא חברת סטארט אפ ישראלית-אוסטרלית בעלת מרכז פיתוח בטירת-כרמל, שפיתחה דרך להשתמש במים כדי להניע כלי רכב חשמליים. הדלק החדש, לדברי החברה, מאפשר טווחי נסיעה גדולים פי שניים בחצי מהעלות - ואינו פולט זיהומים כלל.


טווחי נסיעה גדולים פי שניים בחצי מהעלות (צילום: pixabay)
החברה ערכה השוואה בין אוטובוסים חשמליים שהונעו באמצעות סוללות חשמליות רגילות לאוטובוסים שהונעו באמצעות ה-אלקטריק-פיול (הדלק שמבוסס על מים) ומצאה כי האוטובוסים ה"רגילים" סיפקו טווח נסיעה של 250 ק"מ ודרשו עד ל-300 דקות של טעינה מחדש וכי האוטובוסים שיונעו (בשאיפה, בעתיד הקרוב) באמצעות אלקטריק-פיול יספקו מרחק נסיעה של 1,000 קילומטרים ויוכלו להיות מתודלקים מחדש בתוך 5 דקות. יש למה לצפות.

Apollo Power
ישראל החמה נחשבת למתקדמת ולחדשנית בכל הנוגע לאנרגיה סולארית ואפולו פאוור שהוקמה ב-2015 על ידי המנכ"ל עודד רוזנברג וה-cto בחברה ערן מימון - שניהם חברי קיבוץ נחשולים - היא אחת המסקרנות בתחום. החברה מפתחת יריעות סולאריות גמישות שאוספות פוטונים מהשמש והופכות אותם לחשמל. כרגע המוצר עדיין נמצא בשלבי פיתוח והשאיפה היא להפוך אותו בשלב מסוים לחלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו. יום אחד, בזכותה, לכל אחד מאיתנו תהיה יריעה ניידת כזאת שניתן יהיה לפרוס אותה ולייצר בעזרתה חשמל בכל מקום ובכל זמן.

אנרגיה סולארית (צילום: Unsplash)
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה