השוק

"הממשלה בפניקה, אין תוכנית כלכלית-אסטרטגית להחזיר את המפונים ליישובים"

מלי ביצור פרנס, מנכ"לית חברת הייעוץ Tefen מסתמנת כאחד הגורמים המרכזיים בתכנון האזרחי של החזרה ליישובי הצפון והדרום ואחרי שורה של ישיבות התנעה עם הממשלה, התעשיינים והמערכת הפיננסית היא מזהה סכנות, אבל גם הזדמנות של פעם ב-75 שנה | ריאיון
ניצן כהן |  20
מלי ביצור פרנס (צילום ענת קזולה)
כשאנחנו מדברים על ה"יום שאחרי" אנחנו מדברים על כמה דברים. הדבר הראשון הוא כמובן איך הצבא צריך להיראות כדי לעמוד באתגרים החדשים שנחשפנו אליהם ב-7 באוקטובר. הדבר השני הוא המערכת הפוליטית, היא, כבר ברור לכולם צריכה לעבור שינוי אבל נעזוב את זה כרגע. הדבר השלישי הוא המערכת הכלכלית-חברתית, כיצד היא תיראה ביום שאחרי וגם כאן יש לנו כמה הזדמנויות יוצאות דופן.
מלי ביצור פרנס היא מנכ"לית חברת הייעוץ Tefen, סוג של מקינזי או בוסטון קונסלטינג מקומי. ההבדל המרכזי בין Tefen לחברות הזרות, נעוץ בעובדה שמדובר בחברה מקומית ומקצועית מאוד ושכזו, הרי שלאט לאט היא הופכת להיות גורם מרכזי בתכנון היום שאחרי.
 
נכון, כרגע לא נראה שיש עם מי לעבוד (המערכת הפוליטית עסוקה בעצמה) אבל יש לא מעט גורמים ציבוריים ועסקיים שלוקחים את הדבר הזה ברצינות מתחילים לעבודה (שוב זו החברה האזרחית שלוקחת על עצמה משימה לאומית) ו-Tefen נמצאת שם ומכאן החשיבות של ההבנה - איך שם רואים את הדברים.
"אנחנו התחלנו להתעסק עם החזרה לישובים בצפון ובדרום. ואני רואה את הפרויקטים שמזמינים אצלנו, הן מהממשלה והן החברות הגדולות והבינוניות. יש היערכות משמעותית לחזרה אבל צריך להיות ברורים גם בנושא הזה - הכלכלה הישראלית לא ערוכה לתרחיש מקביל של חזית צפונית ודרומית". אומרת מלי ביצור פרנס בריאיון ל-ice.
אני מניח שאנחנו לא מדברים על המישור הצבאי
"לא. המומחיות שלנו Tefen היא לא במישור הצבאי, בישראל יש את המוחות הטובים בעולם בתחום הזה. אני מדברת על החזרה של האוכלוסייה ליישובי הצפון והדרום ולאיזו מציאות הם חוזרים. ושוב לא במישור הביטחוני אלא במישור של התעסוקה, הכלכלה והעוצמה החברתית".
התחלתם להתעסק עם זה?
"בוודאי. יש הרבה חברות גדולות שמתחילות לתכנן את היום שאחרי. איך הן מנצלות את המשבר הגדול הזה כדי לייעל את תהליכי העבודה, להגביר את הפריון, להתמודד עם תחרות בייצוא, לשקם את תעשיית ההייטק וכן הלאה".
איך את רואה את התהליכים האלה, כרגע כשהמערכה הצבאית עוד לא הסתיימה?
"במישור הכלכלי אנחנו לא ערוכים לתרחיש שיקום הצפון והדרום. חסרים לנו נתונים משמעותיים. ישבתי עם גורמים ממשלתיים להתחיל בתכנון החזרה, והתחושה היא שהמספרים גבוהים הרבה יותר ממה שאנחנו יודעים כרגע. הגירעון יהיה גבוה הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים ולא באמת יודע כמה יעלה להחזיר את המפונים, מה תהיינה ההשלכות של חזרה של המילואימניקים למשפחות שלהם והחזרה שלהם לעבודה".
מה זאת אומרת?
"יש תחושה שהממשלה בפניקה. היא צריכה להביא כסף והיא מטילה גזירות. עכשיו, זה בסדר אם זה חלק מתוכנית כוללת אבל התקציב הזה, שהממשלה מביאה לכנסת אין בו מנועי צמיחה, אין חשיבה אסטרטגית. אין בו חשיבה על מה סוגרים ומה לא סוגרים. במה אנחנו משקיעים ובמה לא, אלא סוג של פניקה".
תני לי דוגמא
"הדוגמא הבסיסית היא התעשיות הביטחוניות. כשאנחנו מסתכלים על היכולת האזרחית לתמוך בצבא אנחנו מבינים שהצבא צריך חימוש, צריך פיתוחים וצריך יכולת ייצור ופיתוח עצמאית. את כל הידע הזה יש לנו בישראל ואני אפתיע אותך, אין לנו מגבלת מכונות.
"מה כן יש לנו? יש לנו מגבלת כוח אדם וזה אומר שהתעשיות הביטחוניות משוועות לידיים עובדות כשמנגד יש תעשיות שקרסו וסביר להניח שאם הם לא יסגרו, הם ילכו לגלי פיטורים.
"אז הדבר הנכון היה להקים מינהלת שישבו שם הגורמים האזרחיים הרלוונטיים, נציגים של הממשלה, התעשיינים - בטח הגדולים, מערכת הביטחון, משרד האוצר, בנק ישראל וגורמים שיודעים להניע תהליכים גדולים ולייצר תוכנית כמו איך אנחנו מייצרים מערכת איתור, השמה, הכשרה  וכן הלאה של עובדים שמתייתרים במקום אחד אבל הופכים להיות נחוצים במקום אחר כמו בתעשיות הביטחוניות".
מה סוג של חברת השמה?
"לא, ממש לא. זה למעשה להבין איזה סוג עובדים התעשיה הביטחונית צריכה והיא צריכה החל מידיים עובדות עובר במהנדסים, פיזיקאים, מתמטיקאים, אופטיקאים ועוד הרבה דברים אחרים. להבין איפה יש פוטנציאל לעובדים כאלה. לייצר תהליכי עבודה והכשרה מתאימים ואז קליטה מהירה בתעשיה הביטחונית. זה הרבה יותר מתהליכי השמה.
"אני אתן לך עוד דוגמא. אנחנו יכולים לנצל את התהליך הזה לייעל בכלל את תהליכי העבודה. ולחשוב איך אנחנו עושים את הדברים אלה כשאנחנו מגבירים את הפריון של התעשיות האלה.
"לחשוב איך אנחנו מצליחים ללכת למקומות של ייעול העבודה מרחוק ובמקומות אחרים איך אנחנו הולכים לפרויקטים של תשתיות שיגבירו את הפריון ויקרבו את המרכז לצפון ולדרום, איך מיעלים את התנועה במרכז. ובשורה התחתונה, איך אנחנו יוצרים כר לצמיחה עתידית, רגע אחרי המלחמה".
אז כרגע התוכניות הן פשוט להגיד לאנשים לחזור לצפון ולדרום בלי תוכנית קליטה מסודרת?
"על פניו היה צריך להקים מינהלת עם הבנקים, בכירי התעשיה ואנשים שמומחים בעולמות ניהול תהליכים, חברות השקעה וחברות גדולות ולהקים צוותי עבודה ולרוץ על תוכנית מלחמה כלכלית. זה מערכה שלמה וצריך אנשים שיודעים להתמודד עם משברים בכל הווקטורים והתהליכים האלה.
"צריך לגבש תוכנית עבודה מסודרת כשכל אחד יודע מה הוא צריך לעשות. הבנקים יודעים להעמיד מימון כשהם מייצרים את התוכנית שלהם לביטחונות וכן הלאה, חברות ההשקעה יודעות מה הלקוחות שלהם צריכים ומחברות השקעה לגורמי ייצור מתאימים, התעשיינים יודעים בדיוק מה הם צריכים ואם תהיה תוכנית עבודה שתתכלל את הכל, לא רק שהחזרה תהיה קלה יותר לעיכול אלא שהיא גם תייצר מנועי צמיחה לעוד כמה שנים".
בואי נדבר רגע על עולם ההייטק. את מכירה היטב את התעשיה הזו בישראל.
"זו בדיוק המלחמה הכלכלית. אתה צריך להבין שהשיתוק שאחז בתעשיית ההייטק שהיא מנוע צמיחה מרכזי בישראל, יצר מצע למתחרים מחוץ לישראל להעביר לקוחות אליהם. זה לא BDS וזה לא אנטישמים אלא מתחרים עסקיים שגילו שיש הזדמנות לזרוק את המתחרה הישראלי מהשוק.
"כאן צריך את עזרת הממשלה בלייצר קמפיינים בחו"ל, יחסי ציבור לתעשיה הישראלית להציג טוב יותר את היתרונות של ישראל בענף מול האחרים. זה לא להיכנס לרמת החברה הספציפית אלא ליתרונות של ישראל כמדינת הייטק.
"עכשיו שים לב לעוד כמה דברים. תעשיית ההייטק נכנסה למלחמה כשהיא כבר במשבר. יש הרבה חברות טובות שנמצאות בקשיים. יכול להיות, שבמסגרת תוכנית כוללת, צריך לעזור לחברות כאלה להתמזג, לשתף פעולה, לייעל את התהליכים הפנים הארגוניים, להכניס למשוואה הזו את חברות ההשקעה והמערכת הבנקאית והפיננסית. ועם תמיכה ממשלתית בכל הנוגע לשיפור התדמית של ישראל בעולם ושיפור היחסים המדיניים של ישראל, התעשיה הזו לא רק תינצל אלא תהיה קטר משמעותי של הכלכלה והחברה הישראלית.
"החזרה ליישובים יכולה להיות גם הזדמנות. לא רק לפנות את בתי המלון אלא לאן המפונים חוזרים. לאיזו מציאות? ושוב אני לא מדברת על הנושאים הביטחוניים, אני לא מבינה בזה, אבל אני בהחלט מבינה בתהליכי קבלת החלטות וכן הלאה".
תגובות לכתבה(20):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    בול בפוני.כתבה בול פגיעה (ל"ת)
    נויה 02/2024/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 13.
    אכן נדרש צוות מומחים ומזמם עבור ההייטק והכלכלה
    שינו 02/2024/18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    נדרשים מומחי הכלכלה המובילים בארץ
    סגור
  • 12.
    כתבה של אדם שלא מבין
    דרום 02/2024/17
    הגב לתגובה זו
    1 2
    כתבה פוליטית נטו ללא ידע וחסרת מקצועיות מדהימה
    סגור
  • מה בדיוק פוליטי? אין לי כסף אין לי!!! (ל"ת)
    נועה 02/2024/18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 11.
    אנחנו כבר מרגישים את הקושי לחיות פה
    זה ברור ממזמן 02/2024/17
    הגב לתגובה זו
    2 1
    חייבים מהר ודחוף לעשות שינוי אחרת החיים כאן לא יהיו אפשריים
    סגור
  • טען עוד
  • 10.
    בחורה יפה אין ספק
    הברבור הירוק 02/2024/17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אבל איך זה קשור לנושא כולם כעדר מזמר בידן רוצה מדינה פלסטנית רוצים? יופי אז למסמס ולמסמס עד חיסול החמאס ותפסיקו להיות טמבלים אנחנו צרכים את אמריקה לא אומרים לא ולא אומרים כן
    סגור
  • יפה יפה אבל אומרת דברי טעם.המצב פה קשה (ל"ת)
    קשה לגמור חודש 02/2024/17
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 9.
    ילדונת, כשאת היית בצרחות מוצצי הם ניהלו מערכים ומבצעים
    מסביר פנים 02/2024/17
    הגב לתגובה זו
    1 3
    אדירים. עם כותרות כאלו ברור שאת שופר לא ענייני. חבל.
    סגור
  • הם לא יודעים לעשות את העבודה!!!!!
    שון דמארי 02/2024/17
    הגב לתגובה זו
    2 1
    דור העתיד צריך לשלוט!!!!!!!!!
    סגור
  • שון, מי האכיל איך בכפית עד היום? רק הם.
    מסביר פנים 02/2024/18
    הגב לתגובה זו
    2 1
    יודעים ועוד איך יודעים. יש להם בגרות, תארים וניסיון רב שנים. לא כמו הליצנים שלכם.
    סגור
  • 8.
    כל הכבוד למלי ול-Tefen על הסיוע ללקוחותינו (ל"ת)
    אולף שוורץ 02/2024/16
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 7.
    מדהימה
    עוטף ברחמים 02/2024/16
    הגב לתגובה זו
    3 0
    תעשי לי ילד מלי
    סגור
  • 6.
    הרבנ מאוד תובנות ורובן מאוד מטרידות
    שמעון חמו 02/2024/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חושב שכדאי להקים קונסליום בחירה ולהרבות חשיבה בנושא הכלכלה. נושא מוזנח
    סגור
  • 5.
    מפחיד מאוד לחשוב שהרע מכל עוד לפנינו.נתפלל שלא (ל"ת)
    אורי 02/2024/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 4.
    ביבי מלך העולם
    בבר. 02/2024/16
    הגב לתגובה זו
    1 3
    תנו לי את הטלפון שלה הייתי רוצה לשוחח איתה תודה.
    סגור
  • בבר בבון מרוקאי למה ציפיתם? (ל"ת)
    אלי קופטר 02/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 3.
    ראיון נוקב וברור.עתיד לא בטוח וזה מטריד מאוד. (ל"ת)
    מוטרד 02/2024/16
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 2.
    חרטטנית בשקל (ל"ת)
    ציפי 02/2024/16
    הגב לתגובה זו
    1 6
    סגור
  • כמה שאת קנאית. (ל"ת)
    מלך מעריץ 02/2024/16
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 1.
    וואו איזה תובנות וכמה חוכמה.הלוואי שיקשיבו שם מלמעלה (ל"ת)
    אורי שחר 02/2024/16
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור