השוק

בסיטי של ת"א אף אחד לא מחכה לממשלה, כל אחד לעצמו | טור שישי

בסיטי של תל אביב כבר אף אחד לא מאמין שהממשלה תתחיל לייצר דיונים על "היום שאחרי". בטח לא כאלה מועילים; לאט לאט מתחיל להיווצר לחץ של המשקיעים הזרים לייצר תוכניות פרטניות להסטת השקעות מישראל | טור שישי
ניצן כהן |  2
מניות (צילום vecteezy)
כשאנחנו מסתכלים על עולמות הכלכלה אנחנו מבינים טוב מאוד שאף אחד לא יכול באמת לחכות לממשלה שתתחיל לעבוד ולייצר את הדיונים על "היום שאחרי". בטח לא דיונים מועילים. ראשי הכלכלה מתחילים לייצר לעצמם תוכניות עבודה משלהם, כל אחד לעצמו. כולם מבינים דבר אחד, הממשלה פועלת נגד הכלכלה, לא בעדה ומכאן צריך כבר להתחיל להתנהל אחרת.
נסביר את הדברים. ממשלת ה-64 עסוקה בעצמה, בכיבודים, חלוקת תקציבים, כספים קואליציוניים, פופוליזם וסיכול של כל מה שיכול לייצר מציאות אחרת, טובה יותר. המילואימניקים מתחילים לחזור הביתה ולאט לאט שבים לעבודה וכאן כבר כולם יודעים שצריך להתנהל אחרת. מה זה אומר?
 
לא תמצאו מקום אחד בסיטי של תל אביב שמעלה על דעתו לפטר עובדים כרגע, אבל צריך לייצר פתרונות לבעלי המניות. הרי אלה, חלקם הגדול קרנות השקעה זרות, לא מתעניינים יותר מידי במילואימנקים, הם חושבים על התשואה למשקיעים שלהם וזה יוצר תהליכים מעניינים ביותר.
שיחה עם אחד הגורמים המרכזיים בכלכלה הישראלית העלתה פתרון שניצב על שולחן הדיונים (כנראה כבר התקבלו החלטות) והוא בעייתי, מאוד בעייתי.
הגורם הבכיר אמר לי השבוע שכשהממשלה מטילה גזירות בלי אופק של צמיחה שתייצר תשואה סבירה במעלה הדרך, הוא צריך להתחיל לחשוב על התמודדות שונה קצת. "איני צריך לייצר תשואה לבעלי המניות שלי והם, אתה תופתע, מודעים מצוין למצב בישראל, הם מבינים את המגבלות שאני נמצא בהן, והם מוכנים לחכות אבל לא עד אינסוף".
מה זה אומר? שאלתי אותו והוא, מישיר מבט ואומר את הדברים הבאים: "אני ערוך מצוין לחזרה של האוכלוסיה לצפון ולדרום, אני גם ערוך לריבאונד בשוק הנדל"ן ואצל הקמעונאים. אבל עם תקציב כזה ועם גירעון כזה, יכול להיות שיש לי הזדמנויות טובות יותר לעשות עסקים בארה"ב.
"בעולם שאני עובד בו, אם אני מצליח לייצר השקעה בארה"ב עם תשואה טובה ב-2% מהאלטרנטיבה המקומית. ועם סיכון קטן יותר, לפחות על הנייר, אז אל תתפלא אם הדירקטוריון שלי יכפה עלי להעביר את הכסף שלי להשקעות בארה"ב במקום להשקעות כאן בישראל".
הבכיר המשיך ואמר שהממשלה אינה מסייעת לו ולמעשה לאף אחד שעובד עם השווקים בחו"ל, להשאיר כאן את הכסף ולממן את הריבאונד. לא, הוא לא מבקש כסף (יש לו מספיק ממנו) הוא גם לא מבקש הקלות מכל סוג שהוא, הוא מבקש סדר, היגיון בריא, פרגמטיזם ומעל הכל – לא להפריע.
"כשבעלי המניות שלי קוראים את התגובה של נתניהו וסמוטריץ' לדו"ח של מודי'ס, הם מתחלחלים. הם עובדים עם מודי'ס בדרך של שגרה ולדו"ח הזה יש משקל גדול מאוד בתהליכי קבלת ההחלטות שלהם.
"תגובה כזו מבהילה אותם ולמעשה מהשאלות שלהם  אתה מבין שהם מתחילים לתהות אם מי שמנהל את העניינים בישראל, בכלל מבין את החומר. ואם אתה מצרף לתגובה שלהם את הכותרות על ההתנהלות הזוועתית של הממשלה מול הממשל האמריקאי הידידותי והתומך הזה, אז הם מתחילים להבין שאף אחד לא מנהל כאן את העסק והם שואלים אותי שאלות, ומבקשים ממני לייצר תרחישים להשקעות של המזומנים שיש אצלי במקומות אחרים".
עכשיו נסביר את הדברים ככה. הבכיר הזה מנהל תיק השקעות של כמה מיליארדים טובים של דולרים. הכסף הזה הולך בדרך כלל לרכישות של חברות בישראל, למימון פרויקטים גדולים ואשראי לא קטן לפרויקטים לא גדולים.
אז אם הוא יכול לייצר תשואה עודפת של 2% בפרויקטים בארה"ב, עם סיכון נמוך יותר על פני מצב בו מימון האנדרלמוסיה שמייצרת הממשלה מייצרת סיכון גבוה (הרבה יותר ממה שמתומחר כרגע) עם תשואה נמוכה יותר, ומה שהוא צריך למכור לבעלי המניות שלו זה ציונות, אז אל תתפלאו אם בעלי המניות שלו יורו לו להעביר השקעות לחו"ל.
זה אומר הרבה כסף שיהיה חסר כאן למימון השיקום, שלא בדרך של העברות ממשלתיות (שימומנו על ידי הגירעון) אז כשאנחנו שואלים את הבכיר הזה, אם הוא מתכוון לעשות משהו עם התהליך הזה, הוא אומר "כל מה שיכולתי עשיתי, עכשיו צריך לחיות את חוסר הוודאות הזה, לתמחר אותו ולחפש אלטרנטיבות". אז שיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    שוב אתם יורים למדינה ולעצמכם ברגל ואחר-כך תבכו
    מסביר פנים 02/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ותאשימו את כולם. טיפשים ארורים.
    סגור
  • 1.
    טור פוליטי ולא כלכלי, האמת הפוכה . (ל"ת)
    ההמום 02/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור