השוק

נבחרת הכלכלנים: למרות עליית מחירי הדירות - מוקדם לראות שינוי מגמה

נבחרת הכלכלנים מסכימה: למרות עליית מחירי הדירות, קשה לדבר על כך שהמגמה בשוק הנדל"ן השתנתה; גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי אומר שבטווח הזמן הקרוב, עוד נראה ירידה של המחירים
ניצן כהן |  1
נבחרת הכלכלנים - גיל בפמן, עופר קליין, אורי גרינפלד, יונתן כץ, ויקטור בהר (צילום shutterstock, אורן דאי, יונתן בלום, רמי זרנגר, צביקה דור, ענבל מרמרי)
אחת השאלות הגדולות בשוק הנדל"ן היא נושא עיתוי שינוי המגמה בענף. באופן עקרוני אנחנו יודעים ששוק הנדל"ן רגיש מאוד לריביות ולכן השוק הזה התקרר מהר מאוד כשהריבית התחילה לעלות. מנגד, נתוני הרקע מלמדים שבקרוב מאוד צפוי מחסור בדירות, בעיקר בגלל המלחמה ונטישת העובדים את אתרי הבניה. כך או אחרת, זה מה שנבחרת הכלכלנים חושבת.
ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים אומר כי "רכישת הדירות בחודש דצמבר עלתה לעומת החודשיים הקודמים, אבל המספרים עדיין נמוכים מאוד  כ-2.4 אלף דירות חדשות, ו- 5.2 אלף דירות בכלל (כולל יד שנייה). מלאי הדירות שנותרו למכירה עלה לרמה של 67 אלף יחידות.
 
"מלאי זה כולל גם דירות שהושכרו באופן זמני למפונים, וכן דירות שהוצא לגביהם היתר בנייה וטרם החלה בנייתן. העלייה במלאי הדירות שמוצעות למכירה בנקודת הזמן הנוכחית, אינה מהווה לכן להערכתנו אינדיקציה טובה לצפי לירידת מחירים. נתוני הלמ"ס הצביעו על עליית מחירים של 0.7% בחודש האחרון, אם כי גם במקרה זה, מדובר בתצפית בודדת ובמיעוט עסקאות, כך שקשה לומר שמגמת המחירים התהפכה".
גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי אומר כי  "ההתאוששות בהיקף המכירות של דירות חדשות מגיעה במקביל להתאוששות שחלה במדדים מאקרו כלכליים נוספים דוגמת שוק העבודה והיקף הרכישות בכרטיסי אשראי. מדובר בהתפתחות חיובית באשר לאיתנות ולנזילות הפיננסית של החברות בענף הבינוי, אשר נפגעה משמעותית עם הירידה החדה במכירות בראשית המלחמה, כאשר במקביל לכך התמודדו החברות בענף עם מחסור חמור בעובדים, בצל האיסור על כניסתם של עובדים פלסטינים לישראל.
"במבט קדימה, לא מן הנמנע כי ההתאוששות המתוארת לעיל במכירה של דירות חדשות תימשך, וזאת, ברקע הפחתת הריבית, ושיפור נוסף בשוק העבודה. אולם, על רקע הגידול החד שחל לאחרונה בהיקף מלאי דירות הקבלן הלא-מכורות (33% בהשוואה שנתית, בדצמבר 2023), צפויים מחירי הדירות להמשיך במגמתם השלילית בתקופה הקרובה.
"בשלב מאוחר יותר, לקראת סוף 2024 או ראשית 2025, צפויים מחירי הדירות לשנות כיוון ולעבור לעליות מחירים. זאת, לאור הצפי להתאוששות הדרגתית בביקוש לרכישת דיור, במקביל להתאוששות איטית יותר בבנייה למגורים, בעקבות המחסור בעובדים בענף" הוא אומר.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לא תהיה שום עליה יותר (ל"ת)
    המציאות השתנתה כליל 02/2024/20
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור