השוק

קרב האוליגרכים הגדול הוכרע אחרי 10 שנים; זו ההחלטה

פרשת יוקוס מגיעה היום לסיומה כשהאוליגרכים הגדולים בעולם: הקרב הגדול בין מיכאל חודרוקובסקי, ובעקיפין ליאונד נבזילין מבעלי השליטה בעיתון הארץ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוכרע
ניצן כהן |  1
ולדימיר פוטין (צילום shutterstock)
קרב האוליגרכים הגדול הגיע לסיומו כשבית המשפט באמסטרדם החליט לחייב את רוסיה לשלם פיצויים של 50 מיליארד דולר לבעלי המניות של יוקוס כשבעל המניות המרכזי שם היה האוליגרך מיכאל חודרוקובסקי ובעקיפין גם ליאוניד נבזילין שנמנה על בעלי המניות הגדולים בעיתון הארץ.
אם כן, כשנשיא רוסיה ולדימיר פוטין החליט שהוא מלאים את חברות הענק הרוסיות שנמכרו לטענתו במחירים נמוכים מאוד לבעלי הון שהפכו עם השנים לאוליגרכים ועשירי העולם, הוא הלאים את חברת הנפט הענקית יוקוס שהייתה אחראית באותם השנים על הפקת 20% מהנפט של רוסיה.
 
הצעד של נשיא רוסיה היה חריג מאוד ולמעשה סימן את תחילת הדרך למה שקרה ברוסיה עד היום. בעלי המניות של יוקוס פנו לבתי המשפט ברחבי העולם כדי שאלה יכריזו שההלאמה הייתה בלתי חוקית וגרמה להם נזקים כספיים משמעותיים (של 50 מיליארד דולר).
לימים התקבלו פסקי דין נגד רוסיה זערערה על פסקי הדין בטענה כי אלה התקבלו תחת לחצים שהיטו את הכף נגדה. היום הסיפור הזה הגיע לסיומו.
אם כן, בית משפט לערעורים של אמסטרדם דחה היום (שלישי) את הטענה האחרונה של רוסיה נגד ביצוע פסק הבוררות שזיכה את בעלי מניות הרוב של יוקוס בפיצוי של מעל 50 מיליארד דולר על כך שמשטרו של פוטין בשנת 2003 גרם לפשיטת רגל של יוקוס, חברת הנפט הגדולה והמצליחה באותה תקופה ברוסיה והשתלט על נכסיה. 
רוסיה טענה כי בעלי המניות ביוקוס פעלו במרמה במהלך הבוררות. בית המשפט של אמסטרדם דחה היום, כאמור, את הטענה מכל וכל והשאיר את החלטת הבוררות על כנה.
טים אוסבורן, מנהל ג׳.אם. אל., המייצג את בעלי מניות הרוב של יוקוס, מגיב: ״למעלה מעשרים שנה מאז ההלאמה הבלתי חוקית של יוקוס, ולמעלה מעשר שנים מאז שניתנה ההחלטה לשלם את הפיצוי הגדול ביותר בהיסטוריה של בוררות, מעל 50 מיליארד דולר, בית המשפט באמסטרדם דחה את התירוץ הרוסי האחרון. הגיע הזמן לשלם. אנחנו נרכז מאמצים בביצוע פסק הדין נגד נכסי ממשלת רוסיה בהולנד, בריטניה, וארה״ב, ולא פוסלים שנתחיל באכיפה במדינות נוספות״.
לאוניד נבזלין, המתגורר בישראל משנת 2003, שהחזיק בעבר באופן בלתי-ישיר במניותיה של יוקוס והיה בין מנהליה הבכירים, לא נמנה בין התובעים או בעלי השליטה בהם, אך אמר: ״זה ניצחון מרשים של שלטון החוק על המשטר שפתח במלחמה עקובה מדם באירופה, שרוצח את מתנגדיו ובאופן עקבי מפר את התחייבויותיו הבינלאומיות. אני מצפה שהפדרציה הרוסית תכבד את החלטות הבוררות ובתי המשפט של הולנד ותשלם במלואו את הפיצוי שנפסק.
"אם וכאשר יחליטו התובעים ובעלי השליטה בהם שגם אני אהנה מחלק מהפיצוי, אנצל את הכסף לסיוע לנפגעי המלחמות בישראל ובאוקראינה, ולחיזוק הדמוקרטיה הליברלית, אותה מנסים בכל כוחם להחליש משטרים אוטוריטריים וטוטליטריים״.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    יום יבוא וביבי ימיט עלינו אסון, רק אז נבין שעבדים היינו
    ציוני מרוקאי 02/2024/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפולני המפונק הזה בארעא דישראל והגיע הזמן להיגמל
    סגור