השוק

בנק ישראל: יש לגייס חרדים כדי למנוע פגיעה ארוכת טווח בכלכלה

דוח בנק ישראל לשנת 2023 פורסם היום ואיתו מסקנות ראשונות מחצי שנת מלחמה; אז אם הצבא עורך את התחקיר הצבאי-ביטחוני הרי שבנק ישראל עורך את התחקיר הכלכלי, וזאת לפחות עד שתוקם ועדת חקירה ממלכתית שתחזיר את ישראל ל'נורמלי החדש'
ניצן כהן | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ אבשלום ששוני, יונתן זינדל)
דוח בנק ישראל שפורסם היום הוא כתב אישום חריג בעוצמתו באשר להתנהלות הממשלתית בשנת 2023 וחוסר המוכנות הכלכלית, אזרחית לכל מה שהגיע אחרי הטבח של ה-7 באוקטובר והמלחמה שבאה בעקבותיו. את הדוח הזה צריך לראות באספקלריה הנכונה והיא של הדוח האמין והגלוי היחיד, לפחות לעת הזו, על המחדל האזרחי של ה-7 באוקטובר.
בנק ישראל כותב בדוח בשפה מכובסת למדי כי האמירה של נתניהו וסמוטריץ' בסוף 2023 לפיה "יש כסף לכולם" הייתה חסרת אחריות בשל הזמניות שלה והתבססה על נתון רגעי שהעמיד פיתוי יוצא דופן בפני הקואליציה של נתניהו שגם ככה אינה ידועה כמתונה ואחראית במיוחד.
 
בבנק ישראל מדגימים כיצד בגלל המלחמה עלתה ההוצאה הקשורה אליה ב-26 מיליארד שקל (רק חלק מהכסף הזה הלך ולצבא וחלקו עבר - או היה אמור לעבור - למשרדים האזרחיים בשל המלחמה) כשבמקביל הייתה אמורה לקצץ 3 מיליארד שקל בהוצאות שאינן קשורות למלחמה. הפחתת ההוצאה שאינה קשורה למלחמה מתייחסת לתקציב המותקן - "יש כסף לכולם".
בבנק ישראל אומרים שהקושי של הממשלה לקצץ הוצאות לא קשורות למלחמה (אבל קשורות לשרידות הפוליטית של הממשלה) מעידה על הקושי של הממשלה לבצע התאמות תקציביות אפילו במצב חירום.
"הבעייתיות בהחלטה להימנע מקיצוץ תקציבים לא לא הכרחיים  התחדדה לאור דוח ההפרשים מדצמבר 2023, שבו העריך האוצר כי ההוצאות בשנת 2024 צפויות לחרוג בכ-50 מיליארד שקל ממסגרת התקציב המקורית - מתוכם 9 מיליארד שקל בשל גידול לא צפוי בתוכניות התקציב המקורי, והשאר בשל הוצאות הנוגעות למלחמה....קיומו של פער כזה חודשים ספורים לאחר שהתקציב אושר עשוי להצביע על הצורך בבחינה מדוקדקת יותר של התקציב בעת אישורו".
עוד כותבים בבנק ישראל כי תחזית ההכנסות המעודכנת של הממשלה נמוכה ב-48 מיליארד שקל מהתקציב המקורי וזה בגלל תהליכים שהחלו עוד לפני המלחמה (המהפכה המשפטית, נ"כ) והתחדדו לאחריה.
באשר להתפתחויות קדימה מזהירים בבנק ישראל מהסיכונים לצמיחה ביום שלאחר המלחמה. בבנק ישראל מציינים את ביטול תוכנית החומש לאוכלוסיה הערבית שתרחיק אותה מהתרומה הכלכלית לצמיחה בישראל, הארכת השירות הסדיר שיעכב כניסה של אנשים צעירים לשוק העבודה וכמובן הארכת ימי המילואים שימנעו מאנשים לעבוד ויותר מכך, ימנעו גם מבני הזוג שלהם לעבוד בשל העובדה שהנטל בעבודות הבית כבר לא יתחלק בין בני הזוג אלא יוטל על בן/ בת זוג אחד.
בבנק ישראל אומרים שיש חובה לבחון איך מגייסים את החרדים לצבא ולאחר מיכן איך גורמים להם לעבוד ולו כדי למנוע פגיעה בכלכלה שלא לדבר על האפשרות לרפא אותה וכן הלאה.
לסיכום: דוח בנק ישראל מפרט בפירוט רב את הנחות העבודה האופטימיות מידי של ממשלת הימין, נתניהו חרדים שנועדו להגדיל את ההוצאות למקומות שלא תומכי צמיחה ובכך לא רק פגעו בצמיחה ארוכת הטווח אלא יצרו סיכונים משמעותיים לכלכלה, סיכונים שחלקם התממש עם הטבע של ה-7 באוקטובר והמלחמה שלאחריו.
כדי להוציא את הכלכלה הישראלית מהבוץ, לשקם את הצבא ואת המערכות האזרחיות צריך לבצע עבודת מטה עמוקה ותחקירים נוקבים וכמובן להוציא את הדברים לפועל, לא רק כדי לצמוח שוב כמו שניתן אלא כדי למנוע הידרדרות של הכלכלה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה