השוק

בחסות הקורונה: סין צפויה להפוך לכלכלה הגדולה בעולם

הטיפול האפקטיבי במשבר הקורונה יביא לכך שהמדינה הקומוניסטית תעקוף את ארצות הברית חמש שנים לפני התחזיות. כלכלת סין תצמח החל מ-2021 ב-5.7% בממוצע לשנה. הכלכלה בארצות הברית, לעומת זאת, תצמח ב-1.9% בלבד
רועי בהריר-פרל |  1
סין מתאוששת (צילום unsplash, pexels)
בעקבות משבר הקורונה, עד לשנת 2028 סין צפויה לעקוף את ארצות ולהפוך לכלכלה הגדולה בעולם - זאת, חמש שנים לפני הצפי הקודם לתרחיש זה. התחזית הדרמתית עולה מהדו"ח השנתי של המרכז הבריטי לחקר הכלכלה והעסקים (CEBR), שפורסם במהלך סוף השבוע ושורתו התחתונה היא ש"הטיפול הכישרוני והיעיל של סין במגפה יאיץ באופן משמעותי את הצמיחה שלה במהלך השנים הבאות, יחסית לזו של ארצות הברית וזו של אירופה", כלשון מחברי הדו"ח.
הדו"ח מציין כי אף על פי שסין הייתה הנפגעת הראשונה מהנגיף, היא שלטה במשבר באופן חלק וקשוח, וכתוצאה מכך לא נאלצה להטיל סגרים חוזרים ונשנים כפי שעשו מדינות שונות באירופה. כתוצאה מכך, בניגוד למדינות אלה ולכלכלות חזקות רבות אחרות היא נמנעה מקריסה כלכלית ומצמיחה שלילית, ואף הציגה ב-2020 צמיחה חיובית של 2%.
בשנת 2000 עמד שיעור הנתח של סין בכלכלה העולמית על 3.6% בלבד, אבל מאז הוא צמח עד ל-17.8% ובשנת 2023 סין צפויה להפוך לכלכלה של הכנסה גבוהה (High Income Economy). זאת, לא רק הודות לטיפול המהיר והאפקטיבי במשבר הקורונה, אלא גם בזכות השליטה הסינית בתעשייה המתקדמת של ייצור טכנולוגי בשנים האחרונות.
הודות לכך, כלכלת סין צפויה לצמוח ב-5.7% בכל שנה עד שנת 2025 וב-4.5% בכל שנה מ-2026 עד 2030. לדברי דוגלס מקוויליאמס, סגן יו"ר CEBR וממחברי הדו"ח, "הסוד של סין טמון בשילוב שבין השלטון הריכוזי במדינה לכלכלה החופשית שבה, כשהאחרונה מקדמת אותה מאוד באזורי הטכנולוגיה".
כלכלת ארצות הברית, מנגד, נפגעה קשה מאוד ממגפת הקורונה - במיוחד לאור העובדה שיותר מ-330 אלף אמריקאים מתו מהמחלה וכ-18.5 מיליון נדבקו בה. אמנם המשבר הכלכלי רוכך שם בעזרת אמצעים מוניטריים ותמריצים פיסקאליים, אבל ויכוחים פוליטיים סביב חבילת התמריצים החדשה עלולים, על פי הדו"ח של המוסד הבריטי, להותיר 14 מיליון אמריקאים ללא דמי אבטלה כבר בשנה הקרובה.
כתוצאה מכך ומשאר השלכות המשבר, שיעור הצמיחה הכלכלית בארצות הברית בין השנים 2022 ל-2024 צפוי לעמוד על 1.9% (2021 על פי הדו"ח תהיה שנת "ריבאונד", שתקזז חלק מהפסדי 2020) ולאחר מכן הוא יתייצב על 1.6% בלבד - הרחק מאחורי שיעור הצמיחה הצפוי בסין. עם זאת, הדו"ח מבהיר כי השינוי הקרוב במפת הכלכלה העולמית לא בהכרח ישפיע על אזרחי סין עצמם, הצפויים להישאר עניים הרבה יותר מאזרחי ארצות הברית גם בשנים הבאות. זאת, בעיקר נוכח העובדה שאוכלוסיית סין גדולה פי 4 מזו של ארצות הברית.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לא יעקפו את ארה״ב . הריכוזיות של שי יהרוס אותה (ל"ת)
    אסף 12/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור