השוק

המספרים מוכיחים: העשירים לא נפגעו במהלך משבר הקורונה

דו"ח מרכז אדוה קובע כי המשבר הכלכלי של הקורונה שפגע בעובדים רבים במשק, כמעט וכלל לא השפיע על המיליונרים ששווים הממוצע של הונם עמד על 3.33 מיליון דולר. בנוסף, עלה המעמד של המאיון העליון לראש שורת הנהנים מהגנה וסיוע מדינתיים
אורן שטרנברג | 
המרינה בהרצליה (צילום Miriam Alster/FLASH90)
מרכז המחקר אדוה פרסם הבוקר (ראשון) את דו"ח מיוחד תחת הכותרת "הקורונה ומגפת אי-השוויון בישראל", המביא תמונת מצב של מעמדי העושר בישראל. הדו"ח מצטט בתוכו את דו"ח העושר של בנק קרדיט סוויס, שציין כי במהלך שנת 2020, מספר המיליונרים בישראל לא השתנה כמעט בכלל פרט לירידה שולית של -0.1% בלבד, ל-157.3 אלף איש.  כמו כן, שווי העושר הממוצע של המיליונרים הישראליים עמד על 3.33 מיליון דולר.
עוד ציינו במרכז אדוה כי במהלך השנה האחרונה עלה המעמד של המאיון העליון לראש שורת הנהנים מהגנה וסיוע מדינתיים. דבר זה התבטא בין הייתר גם בתוכנית רכישות האג"ח הקונצרניות שבה פתח בנק ישראל, במטרה למנוע קריסה במחירי האג"ח. כמו כן, כחלק מן התוכנית, צפויות להירכש 15 מיליארד שקל של אג"ח חברות ישראליות. עד אמצע הרבעון הרביעי של שנת 2020 נרכשו 3.5 מיליארד שקל מתוך סכום זה. בבנק ישראל נטען כי התוכנית נועדה לוודא שהחברות הגדולות ימשיכו לקבל אשראי והלוואות מהציבור, גם במצב שבו המשבר הכלכלי יחריף.
הדו"ח הראה כי חלה ירדה בצריכה הפרטית לנפש בישראל ב-11.1% - ירידה גבוהה רק בספרד ובבריטניה נרשמו 28 בהשוואה לירידה הממוצעת בארצות ה-OECD ,שעמדה על 6.3% . רק בספרד ובבריטניה נרשמו ירידות גבוהות עוד יותר:12.8% ו-11.5%, בהתאמה. 
בנוסף ציין הדו"ח כי משבר הקורונה לא פגע בשוק ההון, כאשר מדד ת"א 90 של בורסת תל אביב  אביבית עלה במהלך שנת 2020 בכ- 18%.כמו כן, במהלך שנת 2020 הצטרפו לבורסה 28 חברות חדשות, כאשר סכום ההנפקות לציבור הגיע ל-12 מיליארד שקל – מדובר בעלייה של 43% לעומת השנה שקדמה לה.
כמו כן, במהלך שנת 2020 חלה עלייה בשכר הדירה החודשי: 
עוד הראה הדו"ח כי העובדים השכירים בשני העשירונים העליונים שמרו ברובם הגדול על מקום עבודתם בזמן גל האבטלה והחל"ת. 13.5 אלף עובדי היי-טק שמועסקים בעשר חברות הטכנולוגיה הציבוריות הגדולות בישראל התעשרו בלפחות 2.5 מיליארד דולר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה