השוק

יצחק תשובה מנסה לקבל הלוואה של 200 מיליון דולר, הבנקים יסכימו?

קבוצת דלק החלה במגעים לגיוס חוב של 200 מיליון דולר עם שעבוד על מניות איתקה כדי לשפר את הנזילות, להתרחק מחדלות פירעון ולקבל מימון מחדש מבעלי האג"ח
ניצן כהן |  20
יצחק תשובה (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של יצחק תשובה)

איש העסקים יצחק תשובה מנסה לחזור לעולמות החוב. קבוצת דלק שבשליטת איש העסקים ונמצאת כפסע מהסדר חוב נוסף פועלת לקבל הלוואה של 200 מיליון דולר כנגד שיעבוד חלק ממניות איתקה שבידיה ואינן משועבדות.

תשובה צריך לפרוע השנה חוב של יותר מ-1.2 מיליארד שקל רובו ככולו לבעלי אגרות החוב. תשובה מימש נכסים בשנה האחרונה במטרה להתנזל לקראת הפירעונות הגדולים שיש לו בשנתיים הקרובות (עוד 1.9 מיליארד שקל בשנת 2022). בסך הכל החוב של קבוצת דלק מסתכם כיום בכ-6.1 מיליארד שקל מה שאומר שהחברה חייבת בשלב כזה או אחר למחזר את החוב הזה.

גורמים בשוק ההון המעורים בפרטי העסקאות של יצחק תשובה מעריכים היום שקשה עד בלתי אפשרי יהיה עבורו לגייס חוב נוסף בשוק האג"ח אלא אם יציג שיעבודים בהיקף משמעותי של קרוב מאוד לרמה של שקל לשקל (כלומר שקל בחוב נגד שקל בשעבוד) וגם אז הריבית תהיה גבוהה מאוד שלא בטוח שיוכל לשלם אותה. לכן הדרך הנכונה עבורו היא המערכת הבנקאית.
יחסיו של תשובה עם המערכת הבנקאית הישראלית אינה מהמשופרות כשנזכיר שהיה זה בנק לאומי שהציג גישה מיליטנטית נגד תשובה ודרש את מלוא החוב בטרם ייקח את הקבוצה לפירוק. שאר המערכת הבנקאית הישראלית הצטרפה לקו שנקט בו בנק לאומי ולמעשה כרגע המערכת הישראלית סגורה בפניו.
שתי אופציות נוספות עומדות כרגע בפני תשובה: האופציה הסבירה היא הלוואה בנקאית מבנק זר אך גם כאן הריבית תהיה גבוהה והשעבודים ישקפו LTV (יחס חוב לבטוחה) גבוה מאוד ואופציה נוספת היא הנפקת אג"ח בחו"ל.
כאן המקום לציין כי גיוס חוב נוסף של תשובה עלול להביא להתנגדות של מחזיקי האג"ח המקומי, שמצב יורע בשל העובדה כי שעבוד על מניות איתקה שאינן משועבדות היום עלולות לפגוע ביכולת שלהם להיפרע מקבוצת דלק במקרה של חדלות פירעון שנזכיר, אינה מצב בלתי אפשרי לפחות לפי רואי החשבון של החברה שהותירו את אזהרת העסק חי לקבוצה.
התרחיש הסביר כרגע, בהנחה שחברות דירוג האשראי לא יעלו תוך חודשיים את דירוג האשראי של החברה ב-5 נוצ'ים הוא הלוואה בריבית גבוהה מבנק זר בצירוך הנפקת מניות שתשובה יהיה הגורם המרכזי שיזרים אליה כסף, העברה של מרבית החוב במזומן לבעלי האג"ח שצריכים להיפרע בשנתיים הקרובות ואז הסכמה לפריסה מחודשת של יתרת החוב.
יש לשים לב שמדובר בתרחיש סביר אבל כלל לא בטוח שניתן יהיה לבצע אותו בשל העובדה כי תמיד קיימת האופציה לפיה תשובה לא יקבל את העלאת הדירוג בסוף חודש מאי ואז בעלי האג"ח ייקחו לו את החברה, ימחקו את מרבית החוב נגד הנפקת מניות ואז הם מקבלים נכס מצוין כמו דלק קידוחים ואיתקה עם קרוב לאפס חוב.
נזכיר כי קבוצת דלק מנסה לרשום למסחר את מניות איתקה ולייצר לעצמה תזרים חיובי של 400 מיליון דולר. בקבוצת דלק מעריכים כי הסבירות שהתוכנית תתממש אינה גבוהה בשלב הזה וזאת לאחר שהחברה הציעה למחזיקי האג"ח לוותר על חוב כנגד קבלת מניות איתקה שירשמו למסחר בלונדון. גם כאן המצב אינו מזהיר, בשלב הזה.

תגובות לכתבה(20):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 17.
    אם הבנק מבקש ערבים תגיד לי... אני סומך עליך (ל"ת)
    D.s 04/2021/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    תשובה איש דוחה
    כרמל 04/2021/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מבינה עד הסוף, למה האיד הזה דוחה אותי.
    סגור
  • 15.
    מקווה שלא ילוו לו. עם אנשים כאלו - פשוט לא עושים עסקים. (ל"ת)
    מ1. 04/2021/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    שלא יגיע שוב לתספורת. שכולנו נשלם עליו (ל"ת)
    עופר ישי 04/2021/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    תשובה נבל מנובל נכלולי שהונה את כלנו בתספורת האחרונה
    חיים 04/2021/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אסור להלוות לו, כי התספורת החדשה בדרך, הילוותם לדנקנר ולפישמן ולעוד.... מי שהחזיר ההלוואות שלהם זה הציבור, לבנקים אין זכות רשות וסמכות לתת עוד כסף לטייקון שעשק את הציבור
    סגור
  • טען עוד
  • 12.
    הבנקים יסכימו
    זילבר 04/2021/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והפעם יקבלו את הנוק אאוט כפי שלא קיבלו
    סגור
  • 11.
    מה עם תספורת?
    הגייקן 04/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מציע שהפעל נתחיל מהתספורת. ירשמו הלוואה של 200k. יתנו 20000000. יקחו ריבית לפי הערך של ההלואה הרשומה וכאשר יגיע לקבל תספורת לא תהיה בעיה
    סגור
  • 10.
    שמתם לב לתאריך הפירסום
    1 באפריל 04/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש להתיחס בהתאם לתרחישים הדמיוניים וגם לכל הקרחים שמספרים לכם על תקופה שעוד היו להם שערות בראש
    סגור
  • 9.
    יש גבול לכל תעלול
    יואל הנביא 04/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אסור להעניק לו הלווה כלשהיא.. הגיע הזמן שישיב את " התספורת" שעשו עבורו... אם אינו מסוגל לממן את האימפריה שלו...שימכור את נכסיו...
    סגור
  • 8.
    כולם זוכרים איך מחזיר חובות בתספורות
    איציק 04/2021/02
    הגב לתגובה זו
    4 1
    להתבייש
    סגור
  • 7.
    שהצלופח יוציא מהכיס. חי בארמונות ויכול (ל"ת)
    די לגניבה 04/2021/02
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 6.
    כתבות כאלו גורמות לי לאבד אמון בתקשורת
    ניר 04/2021/02
    הגב לתגובה זו
    6 2
    כמה טעיויות בסיסיות בכתבה אחת שמראות שהכותב הוא או בור מוחלט או אינטרסנט מוחלט. דלק לא הציעה את מניות איתקה לבעלי האג"ח בניגוד למה שרשום. היא בתהליך הנפקה של איתקה בלונדון, שם כחלק מההנפקה, בעלי האג"ח יוכלו בין היתר להחליף בין האג"ח למניות. זה משהו שעדיין לא קרה (בניגוד לכתוב) וצפוי לקרות עוד חודשיים.
    סגור
  • 5.
    ככה הטייקונים עושים כסף ,הלוואות ענק ולא מחזירים ,דעתי. (ל"ת)
    אזרח 04/2021/02
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 4.
    תחזית
    אמיר 04/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 3
    עד סוף מאי יתרחש נפילה משמעותית בשווקים , קל וחומר במניות שלא שוות את ערכן .
    סגור
  • 3.
    תשובה איש עסקים שמחוייב להלוואות שלו- כדאי לבנקים לתת
    עמי 04/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 4
    בניגוד לטייקונים אחרים שהיו צריכים הסדרים בשל טעויות, תשובה מתמודד עם אסון עולמי, ולכן כלההתלהמות סביב דחיית פירעון שגוי מיסודו.המדינה לא רצתה להפיק את המשאבים בעצמה ולכן ביקשה מימנו לעשות זאת ולהיפך נשארה שותפה בנכס למרות שאת כל המיליארדים של ההפקה תשובה שילם. המדינה צריכה לתת כתף במשבר שלו ולהעניק לו הלוואה עם רווח נאה בתוכה , בדיוק כמו שקסטרו ואחרים קיבלו מענקים שלא מחזירים למרות תוצאות שיא שלהן.
    סגור
  • כמה שילמו לך על הטיקבוק הזה ? (ל"ת)
    מ1. 04/2021/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    להפסיק להציל חמדנים על טעויותיהם ושחצנותם על חן הציבור (ל"ת)
    דודי 04/2021/02
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • 1.
    מאיפה הבאתם את זה ? אשמח לקבל את המקור
    גיא 04/2021/02
    הגב לתגובה זו
    3 1
    "בקבוצת דלק מעריכים כי הסבירות שהתוכנית תתממש אינה גבוהה בשלב הזה וזאת לאחר שהחברה הציעה למחזיקי האג"ח לוותר על חוב כנגד קבלת מניות איתקה שירשמו למסחר בלונדון. גם כאן המצב אינו מזהיר, בשלב הזה."
    סגור
  • הם לא קיבלו את זה משום מקום
    רני מפריז 04/2021/02
    הגב לתגובה זו
    7 3
    זה מפרי מוחם הקודח. יש הבדל בין להעריך לבין לכתוב את הדברים כעובדה שמקורה בקבוצה עצמה. כנראה שיש פה מניעים עלומים לגרום למשקיעים לפחד ולשחרר סחורה. רק דעתי.
    סגור
  • המקור נמצא בראשו שלהכותב?
    מזועזע מהתקשורת 04/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם אין מקור לציטוט אז למה לרשום כאלו דברים חסרי ביסוס, העובדות הן שתשובה עד כה החזיר את ההלוואותלבעלי האגחים עד כה ומחיר הנפט והסטטיסטיקה גם לטובתה של השחתפות, אז, אם כבר לדייק אז המצב יותר טוב מבעבר והביכון עדיין קיים אבל ירד משמעותית
    סגור