השוק

המשנה לנגיד בנק ישראל חושף את מנהלי ההשקעות שלו

אנדרו אביר מגלה בראיון ל-ice כיצד מנהלים את יתרות המט"ח של ישראל, איפה מנהלים אותם ומי עשה את זה; בכמה מניות משקיע בנק ישראל ומה ההישג של הבנק; "מנהלי ההשקעות שלנו השיגו תשואה טובה יותר מהתעשיה ב-5 השנים האחרונות"
ניצן כהן |  1
אנדרו אביר המשנה לנגיד בנק ישראל (צילום בנק ישראל)
אחד הדברים המעניינים בשיחה עם המשנה לנגיד בנק ישראל, אנדרו אביר, הוא הבקיאות שלו לא רק במקרו כלכלה אלא גם במנגנונים שמפעילים אותה. ובמזרח התיכון כמו במזרח התיכון חשוב לפעמים לדעת איך הדברים עובדים, מי מבצע את הפעולות שנגזרות ממדיניות המקרו שמוכתבת על ידי הגורמים המקצועיים, מתי וכן הלאה.
ניצלנו את השיחה עם אנדרו אביר, משנה לנגיד בנק ישראל, כדי להבין בין היתר את מכלול השיקולים של הבנק כשהוא מחליט לרכוש דולרים (או למכור) ואיך הוא בכלל מנהל את יתרות המט"ח של ישראל.
- נתחיל לרגע מהסוף, יש לבחירה של ג'רום פאואל ליו"ר הפדרל ריזרב משמעות כלכלית?
"אני חושב שההשפעה החשובה ביותר בבחירה שלו, היא שהיא מורידה את רמת חוסר הודאות בשווקים. באופן עקרוני גם המועמדת השנייה לתפקיד החזיקה בדעות דומות לאלה של פאואל וזה לא שהיה חשש שם הוא יעזוב תשתנה המדיניות המוניטרית בארה"ב אבל הוסר אחד החששות מפני אי הוודאות וזה טוב לכלכלה".
 
נדבר רגע על אינפלציה?
"כרגע התחזית שלנו ושל אחרים היא שב-2023 תהיה ירידה בשיעור האינפלציה. חלק מזה הוא טכני כשהעליות החדות במחירי האנרגיה והסחורות שהחלו באמצע השנה, ירדו ואז הם יפסיקו ללחוץ את האינפלציה, אלא אם כן מחירי הנפט יעלו בעוד 50%. אבל כל עוד זה לא קורה, אז נראה ירידה האינפלציה ב-2023. באופן עקרוני, כשיש עליית מחירים בגלל קשיים בשרשרת הייצור בעולם כמו עלויות ההובלה ומחסור במוצרים כמו מוליכים למחצה, הם מעלים את המחירים של הרבה מוצרים. כשכל זה נרגע, זה אמור להביא לירידת מחירים של השווקים האלה. אבל בישראל המצב שונה, יש חלקים שהשפיעו מידית כמו מחירי הדלק למכוניות, אבל חוץ מזה ההשפעה לא הייתה דרמטית".
אז זה מוביל לשאלה על מה שמתכננים באוצר, וזה להטיל מס נסועה על כלי רכב חשמליים כך שהם יניבו את אותן הכנסות, כאילו המכוניות צרכו דלק - זה יעלה את האינפלציה.
"הכל תלוי באינפלציה שתהיה ב-2022. הנושא של מס נסועה אתה יכול להיות בעד או נגד אבל לדעת מה תהיה ההשפעה של זה אם בכלל, נוכל לבדוק רק כשנראה את הנתונים של 2022.
"אבל בכל זאת, אני רואה את הסיכון הגדול יותר דווקא מהסכמי העבודה והשכר אם הם יהיו בשיעורים גבוהים שייצרו אינפלציה, אבל כרגע, ההסכם שנחתם בין הממשלה להסתדרות ולמעסיקים לא תורם יותר מידי לאינפלציה ב-2022. וצריך לזכור, האינפלציה אצלנו נמוכה יותר מהיעד ואין לנו צורך להעלות ריבית".
- הפסקתם לקנות אג"ח, תיאורטית זה יעלה את התשואות ויביא לעליית ריבית אפקטיבית, כלומר מבלי שהריבית עולה בפועל
"אני לא חושב, השוק תימחר מראש את הפסקת הרכישות שלנו וקשה להאמין שזה השפיע במשהו על התשואות. יכול להיות שיש סיבה אחרת לעליית התשואות. אבל כולם ידעו שאנחנו נפסיק לקנות אג"ח ולכן הם לא הופתעו".
נדבר על הדולר? איך אתם קובעים מתי להתערב במסחר? 
"אין לנו רמות של שער חליפין שאנחנו בוחנים אותם אלא אנחנו בודקים אם המשק הישראלי יכול לספוג את השינויים בשער החליפין. בעשור האחרון, השינוי החליפין היה הדרגתי כך שניתן היה לתמוך בשער החליפין של תעסוקה מלאה - וזו הצלחה של בנק ישראל. מה שיותר חשוב זה קצב השינויים והאם הם מחוברים למציאות ואיך היא נמדדת. היא נמדדת על ידי הצמיחה לא הנוכחית, אלא הצמיחה שאנחנו חושבים שתהיה בעתיד. אנחנו מסתכלים על מדדים רמו רווחיות של היצוא ואם אנחנו מזהים מצוקה ואם רואים אותה כבר בפעולה.
"אתה צריך לזכור ששער חליפין של היום משפיע על היצוא בעוד חצי שנה או שנה ואנחנו מנסים למתן את התנודה ככה שמבחינת היצואן הוא כבר יהיה מגודר. אנחנו למעשה מסתכלים חצי שנה קדימה.
איך מנהלים את יתרות המט"ח של ישראל? מעבירים את הכסף למנהל תיקים?
"אני רוצה להדגיש. אנחנו מנהלים את היתרות במלוא הרצינות ובכל המקצועיות ואני ממש רציני בקשר לזה. לשאלתך, אנחנו מתייחסים לאפיק ההשקעה המתאים בניהול היתרות למשל כשהיתרות התחילו לגדול אופק ההשקעה שלנו התארך כי ירד הסיכון למצוקת נזילות שהיה מחייב אותנו לשמור על רמות נזילות גדולות.
"אנחנו מדברים היום על אופק השקעה שלנו למשך 5 או 10 שנים קדימה כי אנחנו מעריכים שיתרות המט"ח שלנו יהיו גבוהות לאורך השנים האלה. אנחנו מחפשים למעשה תמהיל של נכסים עם דירוג השקעה ונכסים עם דירוג השקעה נמוך יותר אבל אנחנו עם פיזור גדול מאוד.
"במקרה של אג"ח קונצרני אנחנו מנהלים את ההשקעה בבית. בחנו תיקי מבחן שהיו עבורנו סמנים והשוונו אותם לתיקים של מנהלי ההשקעות של בנק ישראל שיושבים בתוך הבנק והם עובדים שלו, וראינו שב-5 השנים האחרונות התשואות של מנהלי התיקים שלנו היו טובות יותר, אז קראנו לכל התיק הביתה ואנחנו מנהלים את ההשקעה באג"ח קונצרני מתוך הבנק.
"בשוק המניות אני רוצה שתבין, אנחנו משקיעים ב-2,000 חברות שונות וזה נותן פיזור גדול מאוד". סיים אביר.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הפסדים על רכישת דולרים
    אריק 11/2021/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנק ישראל רכש 200 מיליארד דולר השערים החל מ4.5 שקל לדולר. כלומר הפסד מצטבר של מאות מיליארדי שקלים. יש סיכוי שההשקעה של דולרים אלו כיסו את ההפסד? ואם לא, על חשבון מי ההפסד?
    סגור