בעולם

אסון: הר הגעש התפרץ בעוצמה - וכמעט פוצץ את תחנת הכוח

לבה רותחת מילאה את רחובות דרום מערב איסלנד, שיבשה את אספקת המים והביאה לסגירת בתי עסק. הזרם התפשט והגיע קרוב למתקן תעשייתי גיאותרמי, מה שעלול היה להביא לפיצוץ אדיר. נשיא המדינה: "מחשבותינו עם התושבים שאינם יכולים לגור בעיר היפה שלהם"
מערכת ice |  1
הר געש באיסלנד (ארכיון) (צילום דורון הורביץ/פלאש 90)
הר געש בדרום מערב איסלנד התפרץ הבוקר (חמישי) בפעם השלישית מאז דצמבר, ולבה עד 80 מטר (260 רגל) נשאבה מבטן האדמה לאוויר ושיבש את החיים בחצי האי רייקאנס. מזרקות של סלע מותך בצבע כתום בוהק נפלטו מתוך סדקים באדמה ולבה מילאה את הכביש ליד הלגונה הכחולה - ספא גיאותרמי יוקרתי - שסגר את שעריו בשל ההתפרצות.
הלבה פגעה גם בצינורות מים תרמיים באזור שמדרום לבירה, שיבשה את אספקת המים החמים ליותר מ-20,000 איש והובילה את הסוכנות להגנה אזרחית להעלות את רמת הכוננות שלה למצב חירום. הסוכנות גם ביקשה ממשקי בית ועסקים לחסוך בחשמל. שחזור הצנרת עשוי להימשך ימים, כך נמסר.
 
התפרצויות געשיות בחצי האי רייקאנס אינן גורמות בדרך כלל לפיצוצים גדולים או לפיזור משמעותי של אפר לסטרטוספירה. עם זאת, מדענים חוששים שהן יכולות להמשיך לעיתים תכופות במשך שנים, והרשויות באיסלנד החלו לבנות דיקים כדי להסיט את זרמי הלבה הבוערים הרחק מבתים ותשתיות קריטיות.
זרם הלבה התפשט עד קילומטר אחד (0.6 מייל) מתחנת הכוח הגיאותרמית Svartsengi של חצי האי, אמרה ריקה פדרסן, העומדת בראש קבוצת המחקר של המרכז הוולקני הנורדי שבסיסה ברייקיאוויק. "אנחנו עושים כל שביכולנו כדי למנוע מהלבה להגיע לתחנת הכוח", אמרה.
 
הסדק המתפרץ האחרון, ההתפרצות השישית מאז 2021, היה באורך של כ-3 ק"מ (2 מייל), כך אמר המשרד המטאורולוגי של איסלנד. פעילות רעידת אדמה עזה החלה בסביבות השעה 5:30 בבוקר וההתפרצות עצמה כעבור 30 דקות. עשן היתמר בגובה 3 ק"מ, ובכל זאת, נמל התעופה הבינלאומי של רייקיאוויק, כ-20 ק"מ מצפון-מערב לסדק, פעל כרגיל, ציינו מפעילי נמל התעופה איסאוויה.
 
ההתפרצות הקודמת באזור החלה ב-14 בינואר ונמשכה כיומיים, כאשר זרמי הלבה הגיעו לפאתי עיירת הדייגים גרינדוויק, שכמעט 4,000 תושביה פונו, שם הוצתו כמה בתים. נשיא איסלנד, גודני יוהנסון, פרסם תמונה של להבות ועשן מרחוק ברשתות החברתיות, ואמר שזה הנוף ממעונו.
 
"מחשבותינו עם תושבי גרינדוויק שאינם יכולים לגור בעיר היפה שלהם. גם זה יעבור", כתב יוהנסון. למרות הורדת רמת האיום של המערכת הוולקנית, הרשויות הזהירו מפני התפרצויות נוספות כאשר הקרקע המשיכה לעלות באזור עקב מאגמה שהצטברה מתחת לאדמה. בחצי האי רייקאנס לבדו יש שש מערכות געשיות פעילות וייתכנו התפרצויות לסירוגין במשך עשרות שנים או אולי אפילו מאות שנים.
 
בחלקים אחרים של המדינה יש הרי געש חזקים יותר. איסלנד, שגודלה בערך כמו מדינת קנטקי בארה"ב, מתהדרת ביותר מ-30 הרי געש פעילים, מה שהופך את האי למוקד התפרצויות לעיתים תכופות.
 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ענישה צודקת
    יואלי 02/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האיסלנדים שונאים את ישראל אנטישמים במקור שיאכלו לבה
    סגור