חדשות

מנסור עבאס ל-ice: צריך לחשב מסלול מחדש, מקווה שנתניהו יקיים את ההבטחה

יושב ראש מפלגת רע"מ לא מתרגש מהביקורות על המהלכים האחרונים שלו והחיבור עם נתניהו שהכעיסו את הרשימה המשותפת, והוא לא שולל כניסה לקואליציה: "ברגע שתגיע הצעה אחת ממועמד לראשות הממשלה להרכיב ממשלה אז נדון ואז נבחן" | ראיון
יהודה לוינגר |  3
מנסור עבאס (צילום מסך קשת 12)
מפלגת רע"מ עלתה לכותרות משום מקום, ומה לא אמרו על יו"ר הרשימה חבר הכנסת מנסור עבאס: מפרק את הרשימה המשותפת, כרת ברית עם נתניהו, ויתמוך בחוק הצרפתי בתמורה לתקציב והוא אפילו רמז על כך בתקשורת לפני כמה שבועות: "מה אני בעצם רוצה מנתניהו? תקציבים וחקיקה. אם אני מקבל אותם, מה אכפת לי לתת לו מה שצריך".
המעשים של ח"כ עבאס לא רחוקים משם: שיחה ארוכה בלשכת נתניהו ביום חמישי האחרון, וכמובן: היעדרות מההצבעה לפיזור הכנסת שהביאה לגינויים מהרשימה המשותפת שהחליטה כי תצביע בעד פיזור הכנסת. בראיון ל-ice, מספר יו"ר רע"מ על שינוי המסלול שהוא מוביל בפוליטיקה במגזר הערבי, ולא שולל אוטומטית כניסה של מפלגה ערבית לקואליציה: "ברגע שתגיע הצעה אחת ממועמד לראשות הממשלה להרכיב ממשלה אז נדון ואז נבחן".

צילום: פייסבוק ח"כ מנסור עבאס
"חלק מחברי הכנסת הוותיקים אמרו לי למה לך להתאבד בנושא הזה"
מפלגת רע"מ היא עוף קצת מוזר ברשימה המשותפת. מצד אחד היא דתית ומקושרת לתנועה האסלאמית, שם יש לה מכנה משותף עם חברי הכנסת החרדיים בסוגיות הקשורות לנישואים אזרחיים ולהטב"ים, אבל מצד שני הוא מייצג את הזרם המתון והוא מקדם שילוב נשים ברשימת רע"מ. בעקבות המהלכים הפוליטיים האחרונים של עבאס, גם הסיקור התקשורתי סביבו עלה.
זה טוב לך הסיקור התקשורתי? "בפוליטיקה צריך להוביל מהלכים פוליטיים וחלק מהזירות שאתה מוביל את התהליך הפוליטי זה דרך דעת הקהל וכלי התקשורת, ולכן חשוב שהפעילות שלנו תתבטא בהופעות בתקשורת שנוכל להגיע לקהלים רחבים: גם קהלים שבתוך החברה הערבית וגם בציבור הישראלי הכללי היהודי והמגזרים השונים".
אתה גם מתראיין לאחרונה לתקשורת ימנית, כמו מקור ראשון וערוץ 20, שהם ממש נוגדים את ההשקפות שלך: "הגישה שלי ברמה העקרונית שאני רוצה או מעוניין לדבר עם כל הציבור הישראלי על מגזריו השונים, ואני מעוניין להכיר את המגוון הרחב בתוך החברה הישראלית היהודית וגם מעוניין שהם יכירו אותנו וילמדו על הבעיות והמשברים בתוך החברה הערבית, שתהיה הכרה הדדית על בסיס אזרחי למרות שיש חילוקי דעות. אבל אנשים חייבים להיפגש ולקבל את הצד השני, ויכיר את דעותיו ותרבותו ועמדותיו הפוליטיות".
מה הוביל לשינוי הפוליטי שאתה מוביל? "האמת שאצלי אין שינוי. מאז ומתמיד דגלתי בדעות האלו. כמובן שכאשר לא הייתי חבר כנסת לא הייתה לי הזדמנות להוביל תהליך. היום אני נבחר, ומנסה לקדם אג'נדה פוליטית בכלים שיש לי גם דרך הייצוג הפוליטי והעבודה הפרלמנטרית. אמרתי כבר, אישור התכנית למיגור הפשיעה והאלימות זה פיקוח נפש, זה אומר הכול. אישית אני מרגיש שזה תכלית התפקיד שלי כחבר כנסת, זה ערך של חיים אדם. 20 שנים המשבר הזה מתפתח הפשיעה והאלימות בחברה הערבית ואף אחד לא לקח את המושכות לידיים להרים את הנושא. חלק מחברי הכנסת הוותיקים אמרו לי למה לך להתאבד בנושא הזה".
"מוקדם מאוד להספיד את הרשימה המשותפת, אבל צריך לחשב מסלול מחדש"
ח"כ מנסור עבאס עומד בראש הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה במגזר הערבי והוא רואה זאת כמשימת חייו, מה שהוביל לחשד שלמען תקציבים לחברה הערבית, הוא יהיה מוכן לתאם ציפיות אפילו עם ראש ממשלה מהימין.
תיאמת עם רה"מ את ההיעדרות מההצבעה כפי שהאשימו אותך במשותפת? "לא היה תיאום כזה, וגם למה לתאם? אנחנו לא הצבענו בעד נתניהו ולא בעד גנץ. מימשנו את העיקרון שאנחנו אומרים: אנחנו לא בכיס של השמאל ולא בכיס של הימין, ולא נאפשר לשניהם להשתמש בנו לצרכיהם הפוליטיים. המאבק שלהם הוא על כיסא ראשות הממשלה, מי ימשיך לכהן ומי יתחיל לכהן בעוד שנה, אנחנו לא חלק מהמאבק הזה ואנחנו מתמקדים בהעלאת הנושאים שלשמן נבחרנו בבחירות האחרונות: מיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית, מצוקת הדיור והסדרת היישובים הלא מוכרים בנגב מבחינה מוניציפאלית וכמובן שילוב האזרחים הערבים בשירות המדינה בתפקידים בכירים כמו מנכ"לים, סמנכ"לים וראשי אגפים ועוד כהנה".
זהו סופה של המשותפת? "אין ספק שיש מחלוקת בתוך הרשימה המשותפת. המחלוקת היא לא אישית ולא מפלגתית, היא על הדרך והגישה, על המטרות של הרשימה ועל מיצוב הרשימה והמקום שלה במערכת הפוליטית הישראלית. אנחנו מנסים לקיים דיון במשותפת וגם בציבור הערבי. מוקדם מאוד להספיד את הרשימה המשותפת. אנחנו ברע"מ מעוניינים ורוצים ונפעל לשמר את הרשימה המשותפת המאוחדת, אבל אין ספק שצריך לחשב מסלול מחדש ולצאת לדרך חדשה ולהתנהל עם גישה חדשה".
"ברגע שתגיע הצעה אחת ממועמד לראשות הממשלה אז נדון ואז נבחן"
אתה מדבר על דרך חדשה, זה אומר גם כניסה לממשלה? "אנחנו כמובן כרשימה ערבית משותפת כן מעוניינים לקדם את האינטרס של החברה הערבית, אבל אנחנו עד עכשיו לא נחשבים חלק מהמערכת הפוליטית 'הלגיטימית' בעיני קברניטי הממשלה והכנסת ולכן לא הייתה לנו את הזכות הזאת עד עכשיו. לכן אנחנו משתדלים כן להעלות את הדרישה הזו, להיות שותפים מלאים במערכת הפוליטית ולהיות משפיעים על קבלת ההחלטות, אפילו אם לא מסביב לשולחן אלא במעגלים בפקידות במשרדים דרך הועדות בכנסת".
אבל אם כן יציעו לכם להיות שותפים בקואליציה? "הגישה שלי: תשובות לשאלות היפותטיות אני לא אתן. ברגע שתגיע הצעה אחת ממועמד לראשות הממשלה להרכיב ממשלה אז נדון ואז נבחן. נדון בהצעות ונבחן מכיוונים שונים גם אזרחי".
מאחורי הקלעים של שינוי הכיוון של עבאס הוא הדגש שנתניהו שם על מיגור הפשיעה והאלימות במגזר הערבי, ואפילו הגיעו בתחילת החודש לדיוני הועדה והביא את התחושה שדווקא הוא זה שיביא את הפתרון: "כל ילד וילדה ביישוב ערבי, ביישוב דרוזי, או נוצרי, או בדואי או צ'רקסי, כולם אזרחי המדינה ומגיע להם את אותם שירותים בסיסיים שמגיעים ליתר אזרחי המדינה", אמר נתניהו.
היית רוצה שיותר יעסקו בנושאים שחשובים למגזר הערבי? "אין ספק, בינתיים מי שמנהל את המדינה והכנסת ואת מערכת המשפט והרשויות הם יהודים, וחובתם להכיר את בעיות החברה הערבית ולפעול כדי לתת פתרונות בשותפות עם מנהיגי החברה הערבית והנציגים בכנסת שנבחרו".
ואזרחים יהודים? "אין ספק גם ברמת האזרחים, חשוב שיהיו מעורבים והלוואי החברה היהודית או האזרחים היהודים ילמדו את השפה הערבית כמו שאזרחים ערבים יודעים ערבית".
יש יהודים מצביעים לרע"מ? אני מכיר כמה אנשים שהצביעו בעבר ולא המשיכו ולא חושב שההופעה תתפתח. מעבר לזה כמובן שאשמח לקבל קולות גם בחברה היהודית".

פייסבוק: בנימין נתניהו​

בסוף, נתניהו הוא יהיה זה שיביא את התקציב הנדרש? 
"מצד אחד סיימנו לגבש את התכנית כמעט בהסכמה מלאה בחמישי שעבר, וכרגע מנסים וממתינים לתשובות לקשר תקציב התכנית על שהיא רב שנתית 5 שנים בסך 500 מיליון שקל ובעצם כרגע ממתינים לזה אם ימצאו את המקור התקציבי  ברגע שתהיה החלטת ממשלה".
אתה מאמין לראש הממשלה? "אני מקווה שראש הממשלה יקיים את ההבטחה שאמר בוועדה למיגור הפשיעה, מקווה שהוא יקיים".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אדון מנסור מתי ביבי קיים הבטחה???
    ייייייישששששש 12/2020/04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הצחקת אותו אחרי שישתמש בך יזרוק אותך תזכור את זה
    סגור
  • 1.
    כפר קאסם
    בדיר 12/2020/04
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אני מאמין בדרך של עבאס מנסור שימשיך יתר חברי הכנסת הם פקא פקא כל השנים רק דבורים ללו מעסים רק כסאות שלהם מה שחשוב להם בהמשפחטת שלהם לו מענין אותם כל המגזר אתה רואה אותם רק לפני הבחירות אני
    סגור
  • חירייה, הר הזבל שנערם ליד תל- אביב, הריח
    ישראלה???? 12/2020/04
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מריח כמו גן וורדים לעומת החברות בין עאבס ונתניהו !!! נתניהו בסוף תחבור למפא"י(מה שנשאר מהם. אני למשל????????????)
    סגור