חדשות

יאיר גולן ל-ice: שותפות יהודית וערבית זה חלק מהציונות

לקראת פיזור הכנסת, ח"כ יאיר גולן, מצטרף למרצ עם שאיפות להחליף את מפלגת העבודה הנעלמת: "אני רואה את עצמי ממשיך דרכים של בן גוריון ורבין", על הסכסוך המתוקשר עם עמית סגל: "שופר של ראש הממשלה", והאם יישב עם בנט? | ראיון

יהודה לוינגר |  3
יאיר גולן (צילום יונתן זינדל פלאש 90)
מפלגות השמאל כמעט נעלמות מהמפה הפוליטית. כחול-לבן לא מוצאת את עצמה, העבודה לא עוברת את אחוז החסימה, וגם מפלגת מרצ לא מצליחה בינתיים להמריא בסקרים. סגן הרמטכ"ל לשעבר, ח"כ יאיר גולן, נשאר הבודד מסיעתו של ברק במפלגת המחנה הדמוקרטי, והודיע השבוע על הצטרפותו למפלגת מרצ.
הצטרפות מפתיעה בעקבות כך שרק לפני כמה ימים אמר על מרצ: "מתעקשת להישאר מפלגה קטנה, בדלנית וטהורה. אין בה אנרגיות, אין בה תאווה לשלטון, או להיות חלק מהשלטון. יש בה כוחות שמנסים לגרור אותה לכיוונים של מפלגה יהודית – ערבית. את הכוחות האלה חייבים להרגיע, להשתיק ולדכא. זה מה שאני אעשה בכל הכוח בחודשים הקרובים".

צילום: Miriam Alster/Flash90
"העבודה וכחול-לבן נעלמו מהמפה הפוליטית ומה שנותר מהם עוד ייעלם"
כבר בתחילת הריאיון, עימתנו את ח"כ גולן על הצטרפותו למרצ, ולמה חבר למפלגת השמאל לאחר שיצא נגדה: "ישנם שני דברים שבעיניי הם נכסים מאוד חשובים של מרצ: אידאולוגיה מאוד ברורה, ואידאולוגיה שעומדים עליה ולא סתם מנפנפים בה. השני: חבורת אנשים מאוד טובה. יש לי  ויכוח עם חלק מאנשי מרצ לאיזה כיוון ללכת ויש כאן ברירה היסטורית: העבודה וכחול-לבן נעלמו מהמפה הפוליטית ומה שנותר מהם עוד ייעלם ואין לו זכות קיום, אז לאן רוצים ללכת? למפלגת אוונגרד שמאלית, שיש בה חשיבות ואני לא מזלזל בחשיבות שלה במערכת הפוליטית, או מפלגת השמאל הציוני הגדולה ששואפת לשלטון וזו שרוצה להתוות את הכיוון למדינת ישראל. אני מעדיף את האפשרות השנייה שהיא יותר נכונה, והיא קריאה יותר נכונה של המפכה הפוליטית, וכל אחד במרצ צריך לשאול את עצמו לאיפה הולכים".
 
מרצ תחליף את מפלגת העבודה? "לגמרי. נוצר ואקום בלתי רגיל ואין היום מפלגה שאומרת את העקרונות: לא לסיפוח - הפלסטינים חייבים להיפרד, ואין לכך אמירה בצורה ברורה מהצד השמאלי של המפה. שחייבים להפריד דת ומדינה - אנחנו הורגים את הצעירים, הם לא יהיו מוכנים לחיות תחת כפייה דתית, ואמירה שחייבים רשת ביטחון כלכלית לכל אזרח. בשנים האחרונות פשתה מדיניות ניאו-ליברלית כלכלית, וזו גישה הרסנית, בשעת חירום כמו הקורונה רואים את כל החלאים, ושהממשלה לא מספקת רשת ביטחון ראויה, במיוחד לעצמאיים, רשת ביטחון גם חברתית - כל אלה באופן מבוהק מאפיינים של השמאל הציוני ורוב אזרחי ישראל תומכים בעמדות האלה, ואנחנו צריכים לשכנע את האזרחים לבחור בנו. יש פוטנציאל למרצ להיות מפלגה גדולה".
ישנם דמויות או שמות שתרצה לראות שמצטרפים למרצ? "לא יודע כרגע לנקוב בשמות, זה מוקדם מדי. בכל המחנה שלנו, אחרי התפרקות כחול לבן והעבודה יש בוקה ומבולקה, ואנחנו נהיה בית מסביר פנים ומוצלח מאוד לכל דמות פוליטית מהמחאה הציבורית שתחשוב כמו העקרונות שמניתי אותם".
בהרכבת ממשלה תשב עם בנט? "אני לא פוסל אף אחד"
במרצ ובשמאל עולה האפשרות למפלגה יהודית וערבית, אתה תשב עם ערבים? "אני חושב שכבר היום, המפלגה באופן עקרוני בתפיסה היא יהודית-ערבית, וככה זה צריך להיות בכל מפלגה ציונית: שותפות יהודית ערבית זה חלק מהציונות, זה כתוב בהכרזת העצמאות שאנחנו מושיטים יד לשלום לציבור הערבי להשתתף בבניין הארץ, ולכן כל מפלגה ציונית לצריכה לקבל לשורותיה נציגים של החברה הערבית. להקים מפלגה סביב הרעיון הזה - אני לא מבין מה החידוש פה. צריך לממש את העקרונות הוותיקים של מרצ. כשלנו במימוש, לא בעיקרון וצריך לוודא שברשימת מרצ יהיו אנשים ראויים וטובים, אטרקטיביים של החברה הערבית".
סגן רמטכ"ל שמדבר ככה, זה טבעי? "זה דבר מאוד טבעי. אני ציוני בכל רמ"ח איבריי ושס"ה גידיי, ואני רואה את עצמי ממשיך דרכם של בן גוריון ורבין - אלה הדמויות מופת שלנגד עיניי, ונראה לי שציבור רחב חש בדיוק אותו דבר והיה רוצה לראות את ישראל עם סוג כזה של מנהיגות שישרת דרך שלא דואגת לעצמה אלא לתושבי ישראל בלי הבדלי דת, גזע ומין - כולם".
מה היחסים עם ניצן הורוביץ? תתמודד מולו? "היחס ביני לבין ניצן הוא מצוין, אנחנו חברים ונעבוד יחדיו. הוא הוביל את מרצ בצורה מרשימה עם הרבה סבלנות ושיקול דעת והרבה עמידות וקשיחות, ומאמין שנלך יחדיו ונביא הישג".
באילוצים פוליטיים: תשב עם נתניהו או בנט? "התשובה פשוטה - לא אשב עם מושחת ויהי מה, כל אחד אחר - אני לא פוסל אף אחד, כל בן אדם, גם אם  יש לו דרך אחרת ממני כי כשמרכיבים ממשלה קובעים מהם קווי היסוד. העיסוק הוא כרגע היפותטי לגבי הדילמה אם לשבת עם בנט או לא, לפני שקובעים קואליציה דנים על מה מסכימים ועל מה לא, אבל ממשלה כזו יכולה לצאת לדרך רק בהסכמות. לא פוסל אף אחד אלא אם כן הוא מושחת או שקורא להשמדתה של ישראל. רבים עד הבחירות ואז מדברים ואני לא אומר מראש אוי ואבוי ופוסל".
"הנציגות הפוליטית בציונות הדתית אימצה לעצמה קו לאומני משתלח"
גולן לא פוחד מעימותים תקשורתיים. בטור בעיתון מקור ראשון, הוא הפנה את החצים שלו לפוליטיקאים מהציונות הדתית: "הפלג המשיחי של הציונות הדתית גורר את רובה למחוזות מתלהמים וקיצוניים. במקום לבנות דתיות אחרת, נאורה, פתוחה, מתקדמת, ערכית ודמוקרטית, הציונות הדתית מקדשת לכאורה ערך אחד ויחיד – ארץ ישראל השלמה", כתב גולן והוסיף: "אני יודע שרבים מכם יודעים בליבם ומסרבים להודות: בלא החילונים והליברליות, למדינת היהודים אין עתיד".
למה בעצם יצאת נגד הציונות הדתית? "אני נגד ההתנשאות של נציגים מסוימים מתוך הציונות הדתית שמנסים להציג את עצמם שהם היחידים שמחזיקים בערכים והם היחידים שדואגים ושהם היחידים שמוכנים להיכנס תחת האלונקה במשימות חברתיות. זה מקומם ולא נכון והיוהרה צריכה להיפסק, זה עיוות היסטורי ואני מסתכל מאיפה שאני בא, כולה ראשון לציון, שיש שם אנשי ציבור, ולא גדלנו בשורות הציונות הדתית ואנחנו אזרחים מעולים והקדשנו את חיינו בשירות הציבורי".
גולן מוסיף הבהרה שהוא לא נגד כלל הציונות הדתית, אלא נגד הנציגים שמושכים את הציבור: "אני נגד הנציגות הפוליטית. אין לי ויכוח, בניגוד למה שנהוג בימין, לצערי, אני לא יוצא נגד ציבורים שלמים. אני גם מכיר את הציונות הדתית היטב וכמה גוונים יש לה ושהיא אינה עשויה מקשה אחת. הנציגות הפוליטית בשנים האחרונות אימצה לעצמה קו לאומני משתלח, קו שיש בו סממן של שנאה לאחר, קו שדוגל בהשמצה של ציבורים שלמים לכאלה שלא חושבים כמוהם פוליטית שזה רע מאוד".
על נאום התהליכים "מה שקורה היום בפוליטיקה יותר מדאיג"
גולן רשום על אחד הנאומים הזכורים בשנים האחרונות. בשנת 2016 השווה סגן הרמטכ"ל את החברה הישראלית לגרמניה בשנות ה-30. באותו "נאום התהליכים", אמר גולן: "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט, ומציאת עדות להם כאן בקרבנו היום"
אחת ולתמיד: במה התכוונת בנאום התהליכים? המצב היום עדיין דומה? "אם קוראים בקפידה זה בשתי סוגיות: הידרדרות מוסרית ועליבות מנהיגותית. התחום של ההידרדרות המוסרית היא בצורה חד משמעית. ראיתי בתוך הצבא, סביב האווירה המשתלחת שליבתה את אינתיפאדת הסכינים באוקטובר 2015, שבתוך הצבא חיילים יורים סתם. זו הייתה אמירה של הרמטכ"ל גדי איזנקוט שלא לכל נערה עם סכין צריך לרוקן מחסנית. חשנו שאנחנו מאבדים שליטה וחיילים יורים סתם, ומנהיגות ציבורית במקום לדכא את התופעה, להגיד - תרגיעו, להביא שקט ביטחוני, האווירה הציבורית שיצרו מנהיגים ספציפיים בציבוריות ליבתה את הרוחות וזה השפיע על החיילים בשטח - זה לא מקובל: תופעות של ירי לא מספיק זהיר, ולוקחים חיים של אחרים לא עם מספיק שיקול דעת".
גולן מוסיף כי האחריות היא על ההנהגה: "גם המנהיגות צריכה לצאת נגד זה ולהביא להרגעת הרוחות כי יש בקצה אזרחים שנפגעים וזה מסוכן מאין כמותו. למנהיגות אסור ללבות שנאה ואסור לעודד נקמה. חשנו אז בימים האפלים האלה, כולל סביב פרשת אלאור אזריה, שהמנהיגות לא נוהגת בשיקול דעת ומלבה את הרוחות".
על נאום התהליכים היום: "דיברתי במחצית 2016 על תהליכים מדאיגים בחברה הישראלית - ומה שקורה היום בפוליטיקה יותר מדאיג. ראש ממשלה מושחת שמשחית את השירות הציבורי, את המערכת הפוליטית, והכנסת הופכת ללא רלוונטית. הוא פוגע בסמכות המשפט וברשויות אכיפת החוק, ודברי פייק ניוז בדבר שגרה בתקשורת הישראלית. ראש ממשלה עם 3 כתבי אישום שחושב על טובתו האישית. ממשלה בזבזנית, מנופחת, שמרסקת את השירות הציבורי ומבריחה כוחות חזקים עד שבעשרות משרות אין בעלי תפקידים. קצת כמו הצפרדע שמבשלים אותה לאט במים והיא לא מרגישה שהמים מתחממים עד שהיא מתה. השירות הציבורי, מקום שכולנו צריכים להאמין לו, הולך ומתפורר, אין מפכ"ל למעלה משנתיים, פרקליט מדינה כבר חודשים ארוכים, יועץ משפטי לכנסת - למה זה? מה ההצדקה? חוץ מאשר השחיתות שבקודקוד".
"עמית סגל מייצג תופעה מאוד מטרידה ומדאיגה וזה חלק מהתהליכים"
אחד הוויכוחים המסוקרים בתקשורת הינו בין פרשן חברת החדשות, עמית סגל, ובין ח"כ יאיר גולן. רק לפני שבועיים סגל דיבר על זילות השואה והזכיר שוב את גולן, דבר שהוביל למונולוג ארוך וחריף של סגן הרמטכ"ל לשעבר בפייסבוק: "מה כל כך מבהיל את סגל הצעיר בנאום התהליכים, מדוע אני אישית מעורר בו כזו חרדה, איך הפכתי לאויבו הראשי, ומדוע הוא חוזר ומשקר ביחס לתוכן דברי, והרי אין לחשוד בו בחוסר הבנת הנקרא או הנשמע?", כתב גולן, על דבריו של סגל.
על מה הוויכוח בעצם עם עמית סגל? "עמית סגל כפרסונה לא באמת מעניין אותי, כבודו במקומו מונח, ואין לי משהו נגדו באופן אישי. עמית סגל מייצג בעיני את ההשחתה של התקשורת בישראל, הוא לא בעיני עיתונאי בלתי תלוי - הוא שופר של לשכת ראש הממשלה וזה בעיניי מטריד ביותר: איש תקשורת בכיר, שבמקום להיות נאמן לאתיקה העיתונאית  הוא נאמן לראש הממשלה, וזה מסוכן ועוד כרסום בדמוקרטיה הישראלית, תקשורת חופשית היא כלב השמירה של הדמוקרטיה ולא חתול מחמד. עמית סגל מייצג תופעה מאוד מטרידה ומדאיגה וזה חלק מהתהליכים שלהם אנו עדים במסגרת הדמוקרטיה הישראלית".
למה שלא תסיר את החסינות שלך כדי להתמודד עם תביעות הדיבה? "למה שאבזבז את זמני על עיתונאי שאומר ככה או אחרת, כאשר יש דיון ציבורי ניתנה חסינות לחברי כנסת כדי שלא נצטרך להתמודד חדשות לבקרים עם עיתונאי כזה או אחר בסוגיות משפטיות שינוצלו לרעה כנגד נבחרי הציבור".
לסיכום: מה עתיד השמאל הישראלי, יוכל לחזור? "חד משמעית כן, אני מאוד מאמין בעמדות שלנו. מלאכת השכנוע היא קשה אבל אנחנו נצליח. יש לנו הרבה סבלנות ונחזיר את ישראל לפסים ודרך הישר".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מנהיג!
    גלית ששון 12/2020/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אחריך
    סגור
  • 2.
    המילים על עמית סגל מדויקות (ל"ת)
    בני 12/2020/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    איש גדול
    הדס 12/2020/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברוך הבא למרצ
    סגור