חדשות

רעיית רוצח רה"מ רבין בריאיון: "היחס לרצח רבין - לא קונצנזוס, דמגוגיה"

גם לאחר שעוררה על עצמה זעם וניסיונות פסילה, לריסה טרימבובלר-עמיר נחושה גם הפעם בריצתה לכנסת: "הקונצנזוס שנוצר ונשאר, עם הרבה שקרים"; על משפט נתניהו: "הרושם שלי שזה מצוץ מן האצבע, זה סתם. זה פוליטי" | ריאיון
אורן שטרנברג |  12
לריסה טרימבובלר עמיר (צילום פלאש90)

ד"ר לריסה טרימבובלר-עמיר, רעייתו של רוצח ראש הממשלה, לא מוכנה גם הפעם לוותר על המטרה להיכנס לכנסת. מפלגתה, הקרויה זה עתה "משפט צדק", נכשלה בעבר כבר פעמיים כאשר נותרה הרבה מתחת לאחוז החסימה. המפלגה חותרת באופן מוצהר לקיים שתי מטרות: רפורמה במערכת המפשט ולפעול לשחרורו מן הכלא של עמיר - רוצחו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל.

לקידום המטרה הראשונה יש שותפים רבים בתוך הפוליטיקה הישראלית- כמעט קונצנזוס בתוך מחנה הימין, אולם היחס למטרה השנייה הוא בדיוק הפוך, וזה אולי גם האסון של המפלגה, שספק אם מישהו מחבריה האמין בכלל שהיא אכן תוכל לעבור אי פעם את אחוז החסימה. ניתן ללמוד כי מאחורי ההתמודדות שלה עומדת מחאה, יותר מכל דבר אחר, מה שמייתר את הרצון האמיתי לעבור את אחוז החסימה.


בריאיון ל-ice מסבירה טרימבובלר-עמיר מה עומד מאחורי הריצה שלה לכנסת, ותוקפת את התקשורת שלדבריה מתעלמת באופן מכוון ממנה. "ניסינו להתראיין ונתקענו בתוצאה שהיא סוג של התנהלות מכוונת. אפילו אם אנחנו מנסים לקבוע ראיון, מבטלים אותו ברגע האחרון. אני לא רוצה לבנות קונספירציות אבל אני חושבת שזה סוג מדיניות. פשוט לא רוצים להתייחס. זה לא נוח להתייחס למפלגה שלנו".  

מה המצע שלכם?
"עזוב אותי ממצע. מצע יש להרבה מפלגות וזה לא אומר כלום. מערכת המשפט? צריך לפתוח לדיון את כל הנושאים. זה התחיל מיגאל עמיר כי אני אשתו, אבל בדרך גיליתי שזה בעצם רק חלק מהבעיה, למרות שזה חלק מרכזי. לא בגלל שהוא בעלי, אבל פשוט אסור להזכיר את שמו. למה אסור? זה משפיע על כל מני דברים. למה בכלל בחברה מתוקנת צריך להיות נושא שאסור להתייחס אליו. אף אחד כמעט לא מנסה. אולי אנשים מפחידים מהשבכ, וזו שטות".
אולי כי פשוט אנשים נרתעים מהשם יגאל עמיר. נכנסים לפה גם רגשות. את יכולה להבין?
"כן בטח. נכנסים רגשות ואני יכולה להבין מאוד את האנשים האלה. אני לא בעמדה שלהם. מבחינה דעות פוליטיות אני נמצאת במקום אחר אבל אני מבינה ומכבדת אותם. אבל אני חושבת שהקונצנזוס שנוצר ונשאר פה, הוא עם הרבה שקרים של כל מני אנשים".
טרימבובלר-עמיר מיד מסייגת מעט מדבריה ומסבירה כי היא, בניגוד לרבים אחרים, לא תומכת בתיאוריות הקונספירציה השונות שהופצו בשנים האחרונות סביב הרצח, אולם גם היא מעלה סימני שאלה לגבי דברים לא פתורים. "אני לא תומכת בכל מני תיאוריות מוזרות. פשוט זה לא עולה בקנה אחד עם כל העובדות שיש שם. יש הרבה אנשים שנתנו לי את הצד העובדתי ואני מנסה להגיע למסקנה שזה לא מחזיק מעמד, אבל אני לא מדברת על זה".
את חושבת שיגאל לא רצח את רבין?
"אני חושבת שהייתה לו כוונה לפגוע בו. מאה אחוז הייתה לו כוונה. אבל לפי העובדות כנראה שלא. אני לא שייכת לאנשים הזויים שתומכים בכל הקונספירציות, אבל אחרי שהרבה אנשים הסבירו לי את הצד העובדתי, הגעתי למסקנה שזה לא החזיק מעמד. אבל אני לא מדברת על זה. בהתחלה היו הרבה אנשים ואמרו שלא היה שם טווח מגע ושהכדור נכנס, זה לא יכול להיות".
"יש הרבה סטיגמות וקלישאות שפשוט לא נכונות ומעוותות", טוענת טרימבובלר-עמיר. כשאנחנו שואלים אותה האם יכול להיות שהיעדר התמיכה הציבורית של מפלגתה, בסך הכול נובע מכך שקיים קונצנזוס רחב בציבור הישראלי לגבי חומרת המעשה שבו בעלה הורשע בבית המשפט ונידון למאסר עולם, מסרבת טרימבובלר- עמיר לקבל זאת ומשיבה: "זה לא קונצנזוס, זה דמגוגיה. אנשים שמתבטאים בנושא הזה וגם אנשים אחרים, וזה רק קצה הקרחון, עושים זאת מהמניעים והאינטרסים הפוליטיים שלהם. נוצר פה שיח מזויף לגמרי".
צריך לשחרר את יגאל עמיר מהכלא?
"קודם כל, אני חושבת שכן. אני חושבת שיש פה עבירה על החוק, עבירה רצינית, עצם הכוונה שלו לרצות לפגוע זו עבירה, זה ברור. אבל אני חושבת שבכל משפט ובכל ההערכות המוסריות, תמיד מתחשבים בנסיבות ובמניעים. אני חושבת שמבחינת המנעים שלו, הם אמורים להקל ולא להחמיר. המצב היה מאוד ספציפי, לא כמו היום, לא כמו לפני 10 שנים ולא כמו בכל מדינה נורמטיבית דמוקרטית. המצב היה שחצי עם הרגיש שמדרדרים לתהום ואין מי שיעצור את זה. הממשלה פעלה נגד הדמוקרטיה בגלל שהיו שם כל מני דברים של שוחד והחלטות גורליות שלא מתקבלות על ידי כל אחד. זה מצב לנסיבות מקלות. בסך הכול, הבן אדם לא פעל ממניע לנקום ולא משנאה, אלא הוא ראה את זה בדרך של להציל את העם, זה מקל".  
יש מחיר שצריך לשלם מי שרצח ראש ממשלה?
"קודם כל אני לא חושבת שרצח ראש ממשלה צריך למדוד. אין פה הבדל בין דם לדם, אם מדברים על זה. מי שרצח ראש ממשלה לא צריך לשלם יותר מאשר מי שרצח תינוק או אנס".   
כזכור, עם השקתה, מפלגתה של לריסה טרימבובלר- עמיר לא עברה רגע אחד ללא סערה. לאחר שבבחירות הקודמות ניסו לפסול אותה, בבחירות הנוכחיות דרשה מפלגת העבודה מוועדת הבחירות להורות על שינוי שמה של המפלגה, ולהסיר ממנו את השם יגאל עמיר. "כל הסיפור הזה מקומם, כי לאף רשימה לא עושים את זה". אומרת טרימבובלר- עמיר בכעס. "כל המפלגות משמאל ועד ימין, עושות יד אחת ומנסות לפסול מישהו. מה זה? זה נורמאלי? אבל מצד שני זה מגדיל את המוטיבציה".
מה בעצם גרם לך להיכנס לפוליטיקה ולרוץ לכנסת כשהסיכויים לעבור את אחוז החסימה הם נמוכים מאוד, בהיעדר תמיכה ציבורית?
"תמיכה ציבורית היא פונקציה של תקשורת. והתקשורת מעלימה עין ולא רוצה להתייחס לזה. וחוץ מזה זה גם עניין של תקציב. זה לא שיש לנו תורמים, אין לנו. אז למה בכל זאת? כי אין לנו ברירה. אנחנו במבוי סתום".
כחברת כנסת מה יהיה החוק הראשון שתרצי לחוקק?
"אני חושבת, טכנית אני לא יודעת. כולם מדברים על שינוי במערכת המשפט, ואנחנו שמנו את זה בכותרת של המפלגה שלנו, אבל אני חושבת שצריך קודם כל לגרום לשינוי בתקשורת. זה לא אומר חס וחלילה לעצור מישהו ולסתום פיות. פשוט לעשות דברים יותר שונים. למשל לבטל את המימון של תאגיד 'כאן'. לתת אפשרות לתחרות חופשית יותר".
ובהקשר הזה, מה את חושבת על משפט ראש הממשלה?
"אני חושבת, בניגוד למשפט של יגאל, שבו אני בקיאה בכל הפרטים, שם אני לא בקיאה. הרושם שלי שזה מצוץ מן האצבע, זה סתם. זה פוליטי".  

תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    למה נותנים לחלאה הזו בכלל לפתוח את הפה (ל"ת)
    אחד 04/2021/02
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 9.
    תישרפי אמן ביחד איתו היום
    ההוא מהקציצה 04/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 1
    חתיכת מיץ של זבל
    סגור
  • 8.
    רוצח
    אור 04/2021/02
    הגב לתגובה זו
    5 0
    תשבי בשקט ותגידי תודה שנתנו לך לעשות איתו ילד במדינה אחרת הוא הייה יושב בצינוק בחי לראות אף אחד עד יום מותו
    סגור
  • 7.
    מוחמד בכרי קולנוען שחקן ובמאי מוכשר גאווה לעם ישראל
    הפלסטינים הם אחינו 04/2021/02
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אישתו של יגעל עמיר ימ"ש רוצחו של רבין מהלכת בין העולם הזה לעולם הבא, אלא שבמקרה הזה מדובר בגיהנום. כל מי שתומך ברוצח הנתעב ובשותפיו שעדין מהלכים חופשי בינותינו (החל ממנפנפי המרפסת, כולל רבני יש"ע וכלה באיתמר בן גביר), שיזכור ש"מרשיע צדיק ומצדיק רשע, יקבוהו עמים יזעמוהו לאומים", האמת תראה והצדק יעשה עם כל התומכים ברצח הנורא וברוצח הנתעב.
    סגור
  • 6.
    כי זה רצח פוליטי... בארה"ב היה זוכה לעונש מוות
    גל 03/2021/30
    הגב לתגובה זו
    4 0
    זה טרור, אין שום סיבה לתת פרס לטרוריסט, בטח כזה שהפך לחלק מהמורשת הישראלית. לתת לו פרס, מה המשמעות המוסרית והחינוכית מאחורי רוצח מוכר כ"כ ומה שעשה וכיצד זה השפיע על ההיסטוריה הישראלית. ויש גם תגובה של גיא זהר.
    סגור
  • טען עוד
  • 5.
    משגועת
    שמעון 03/2021/28
    הגב לתגובה זו
    5 0
    גם אותך צריך להכניס.ועוד אים מי סלע זוכרת.תשתקי יותר טוב
    סגור
  • 4.
    תשובה לדוקטור הנכבדת
    חגית ע. 03/2021/22
    הגב לתגובה זו
    9 3
    בואי אסביר לך: בעלך רצח ראש ממשלה ובפועל, קבר את הסיכוי לשלום באזור. כלומר, על הידיים שלו יש דם של אלפים, שמתו וימותו. במעשיו, הוא סימן את התחלת הסוף של מדינת ישראל, לפחות כמדינה מתוקנת ודמוקרטית. עכשיו הבנת? איזו היתממות. היה צריך לשלול לך את התואר. את בושה לאקדמיה.
    סגור
  • 3.
    רצח בדם קר
    איכפת 03/2021/22
    הגב לתגובה זו
    6 2
    רוצח הוא פשוט רוצח נקודה ומקומו בכלא שם הוא יימק לאט לבד ובייסורים. הדמגוגיה היא שלא האשה המוזרה של הרוצח
    סגור
  • 2.
    בושה לכם
    אזרח מודאג 03/2021/22
    הגב לתגובה זו
    3 2
    אני לא מתבייש לומר לכם מערכת אייס אתם לא פירסמתם תגובות שלי ועכשיו אתם נותנים במה לאשה כזאת תעשו חשבון נפש
    סגור
  • 1.
    מה אתם נותנים פתחון פה לאשת הרוצח???
    גולן 03/2021/21
    הגב לתגובה זו
    9 2
    לאן הגענו... יגאל עמיר צריך להשאר בכלא לכל ימי חייו... אם היה ניתן לגזור עליו בבית המשפט עונש מוות כך היה צריך לעשות
    סגור
  • פתחון פה
    אור 04/2021/02
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כן צודק האםסית הזו עוד יש לה זכות לציוץ שבי בשקט בחור שלך
    סגור
  • רצח
    איכפת 03/2021/22
    הגב לתגובה זו
    1 2
    צודק וצודק
    סגור