נבחרת אייס

ההרגעה של נתניהו מפני פגיעה במשק אינה משכנעת | מתן חודורוב

בלי הנגיד שכלל לא הוזמן, מול 270 כלכלנים בכירים ולמרות האזהרות של S&P – ראש הממשלה התעקש שהמהפכה המשפטית בכלל תועיל לכלכלה הישראלית. מדוע השוק בכל זאת רואה קשר בין הגבלת כוחן של ממשלות לבין כדאיות ההשקעה במדינה? ולמה הפרת האיזונים הקיימים מסוכנת יותר לכלכלה דווקא בישראל?

מתן חודורוב
מתן חודורוב |  13
מתן חודורוב, בנימין נתניהו (צילום רונן אקרמן, shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
זה לא קרה רק אמש, במסיבת עיתונאים, כשהוא מוקף בשלושה שרים ללא הנגיד שמינה. אם תחפשו את המוטיב שחזר ונשנה השבוע, כמעט בכל הופעה פומבית של ראש הממשלה, אולי תופתעו לגלות שלא מדובר בפיטורי אריה דרעי, לא בפינוי חאן אל-אחמר ואפילו לא במהפכה המשפטית המכונה כאן ביובש "רפורמה";
נתניהו נתקף דווקא צורך עז להדגיש שוב ושוב עד כמה יציבה הכלכלה הישראלית, סכם בסיפוק את רווחי העתק שהסבה למשקיעים הזרים, התגאה בריבית הנמוכה על אגרות החוב שגייס האוצר – ובקיצור ניסה לשדר שבכל הקשור לכסף, העסקים כרגיל: המדיניות תמשיך לתמוך ב"ליברליזם כלכלי", כלשונו, להבדיל כמובן מליברליות במובנה המשפטי והדמוקרטי. ובכן, אם הכול כאן ממש כשורה, מדוע צריך לדברר מסביב לשעון את המובן מאליו? איזו חברה מצליחה מקפידה לעדכן שהיא לא בצרות? ממתי ה-No News הזה, לכאורה, הפך לידיעה החמה ביותר שברצונו להציג לציבור?
 
כמו שממליץ הפתגם המוכר, כשיש לך טיעון חלש – דבר חזק, ואם אפשר גם חזור עליו עד שיישמע למישהו הגיוני. בינתיים השוק אינו משתכנע: הרי רק השבוע אותו נתניהו שמע את מנהל אזור המזרח התיכון בסוכנות האשראי הגדולה בעולם, Standard and Poor’s, מזהיר במפורש מפני ירידה בדירוג החוב של ישראל, אם זו תפעל להחלשת בית המשפט בסדרת הצעדים שהציג יריב לוין;
כמצוות החוק הוא הקשיב גם ליועצו הרשמי, הנגיד אמיר ירון, ששיתף אותו ברשמיו מוועידת דאבוס בשוויץ – ובמרכזם החשש שפוליטיזציה של שלטון החוק תפגע בעקרונות ממשל תאגידי שחשובים מאוד לקרנות גדולות, ותרחיק את חלקן מהמדינה; הוא בוודאי גם קרא את העצומה החריגה נגד התוכנית שפרסמו כ-270 כלכלנים בכירים, כולל חתן פרס הנובל פרופ' דניאל כהנמן ושני ראשי המועצה הלאומית לכלכלה שכיהנו בתקופתו (פרופ' מנואל טרכטנברג ופרופ' יוג'ין קנדל). כל אלה הם מומחים "מטעם", כפי שכונו בבוז בנאום, ורק רה"מ יודע מראש ש"יהיה בסדר"?
 
לעומת נתניהו הנחרץ, הרי שמקסים ריבניקוב – הבכיר ב-S&P שראיינתי השבוע – נוקט בלשון זהירה, מקצועית, מקפיד שלא לנפח מידי את הכותרות המדאיגות שדבריו מספקים ממילא, ובשפע. ריבניקוב, ממש כמו מאות החתומים על הפנייה לנתניהו, מספר כי המחקר הכלכלי מצא שמדיניות כלכלית הכפופה לאיזונים ולבלמים – מחוץ לשליטתו הבלעדית של רוב פוליטי מינימלי בפרלמנט – מתאפיינת לאורך זמן בביצועים טובים ויעילים יותר. בכלל, קבלת החלטות בפורומים רחבים יחסית, שבהם לא כולם תלויים בפופולריות לטווח קצר, מסייעת להשגת יציבות ומונעת שינויים קיצוניים של הכללים, המרתיעים משקיעים מחו"ל. נציג S&P ציין שכיום ישראל מוזכרת בנשימה אחת עם ממשלות כמו הונגריה ופולין שעדכנו בדיעבד את חקיקת המס, פגעו ברכוש פרטי ובחופש החוזים (שלא לדבר על זכויות האדם) – הכול מפני שלא הייתה סמכות משפטית עצמאית שתבלום זאת. איש לא מתכוון לטעון שזה המצב אצלנו כיום, אלא שבהיעדר הפרדת רשויות מלאה, קשה לשחקנים הבינלאומיים לצפות היכן תיעצר הגלישה במדרון החלקלק.

נגיד בנק ישראל אמיר ירון. צילום: יהונתן זינדל פלאש 90
כדי להבין את החשש לעומק, כדאי להביט לרגע על מבנה הדמוקרטיה הישראלית דרך עיניים חיצוניות: מדינה צעירה, ללא חוקה, עם מערכות בחירות תכופות ומהפכים מרובים, שבה הממשלה שולטת כבר בכנסת ורוב הח"כים בקואליציה מחזיקים בסמכויות ביצועיות (שרים או סגני שרים). מול המבנה הפוליטי, שהוא ריכוזי ומאוד שברירי בעת ובעונה אחת, דווקא הדרג הבלתי נבחר – מהפקידים, עד היועצים המשפטיים וכלה בשופטים עצמם –  נתפס כעוגן מייצב: מוקד ידע שאינו מתאפס בכל פעם שבה הממשלה כאן מתחלפת; מטה שאינו נחפז לבצע טלטלות קיצוניות במהירות שמא אוטוטו הכנסת תתפזר וכיוון הרוח ישתנה; עובדי ציבור שאינם תלויים בנאמנות לשר ספציפי אלא רשאים לגבש את עמדתם המקצועית העצמאית, ובמקרים חריגים אף לתת לה ביטוי פומבי. רק כך מושג שיווי המשקל, שאינו מובן מאליו, בין השינוי לשימור; בין הטווח הקצר לארוך; ובין רצון הרוב להתחשבות בזכויות של שאר הגורמים הפועלים במדינה.
כשהאיזון, שמלכתחילה נתפס כעדין במיוחד, מופר ברגל גסה – כלומר בחלוף שבועות ספורים ממועד כינון הממשלה, ללא הידברות עם הצד שכנגד ובהתעלם ממחאות בחברה האזרחית ובאופוזיציה – גם הביטחון של משקיעים זרים, שאכן רשמו תשואות יפות בישראל של העשור האחרון, מתחיל בהדרגה להתערער: האם הפיטורים של יועצים משפטיים ומינויים אישיים במקומם ינפקו עמדה ממשלתית מאוזנת – המביאה בחשבון את כל ההיבטים של מחלוקת כלכלית – או יחזקו באופן אוטומטי את עמדת השר הממונה? האם רוב אוטומטי לדרג הפוליטי בהחלטה על מינוי שופטים משרת את הפרדת הרשויות או מכרסם בה? האם האפשרות לעקוף ברוב קטן החלטות מנומקות של העליון, וכך להשאיר על כנם חוקים שהוכרו כפוגעים בזכויות מוגנות (ביניהן החירות, הקניין, השוויון בפני החוק ואחרות), נראה כתמריץ למשיכת הון לארץ – או שמא בדיוק להפך?
בשונה מהרושם שנתניהו ניסה אמש ליצור, אין שום קשר בין הצעדים שהוא מקדם לבין "עודף המשפטיזציה" (כינוי לבירוקרטיה המוגזמת) שעליו הלין. הדוגמה ששלף מהארכיון לעיכוב במתווה הגז, מוכיחה את ההפך מכפי שטען: ההסכם עם חברות האנרגיה אכן אותגר בבג"ץ אך העתירות נגדו נדחו, למעט סעיף ספציפי – "פסקת היציבות" – שעמד לכבול את שיקול דעתן של ממשלות בעתיד לערוך שינויים במתווה.
 
למעט הפתח הצר שדרש לשמר למקבלי ההחלטות עצמם, ולאכזבת רבים, ביהמ"ש כלל לא התערב בשיקול דעתם של נתניהו ושטייניץ. הסיבה לקשיים בהסכם לא הייתה אפוא "משפטיזציה", אלא מחאה נרחבת בציבור בשילוב עם התנגדות עזה ומהותית מצד אנשי מקצוע שמינתה הממשלה: הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דוד גילה, ויו"ר רשות החשמל, אורית פרקש, שנאבקו שניהם במתווה משיקולים כלכליים בלבד. בסופו של דבר הכריע בג"ץ שעמדת השניים, מבוססת ככל שתהיה, אינה עדיפה על הכרעות הממשלה והכנסת.
בימים האחרונים גם אנשי הכלכלה – מהנגיד עד מפגיני ההייטק, מאנליסט דירוג האשראי ועד לאחרון החותמים על העצומה – מתעוררים להבנת הקשר ההדוק שבין יציבות פיננסית לבין מערכת משפט עצמאית. אל מול האינטרס האישי והפוליטי של צד אחד, עומד לראשונה גם אינטרס עסקי – והמפגש ביניהם, בניגוד לתיאורים של נתניהו מאמש, אינו מייצר הרמוניה אלא התנגשות חזיתית.
בעבר, אזהרה יחידה מהסוג שנשמעו כאן באלפיהן השבוע, הספיקה כדי שרה"מ יבלום כל יוזמה לשינוי במערך האיזונים והבלמים. כך, למשל, התגאה בראיון לערוץ הכנסת שהוא בעצמו עצר ניסיונות לפגיעה בביהמ"ש העליון; לשרת המשפטים מינה את ציפי ליבני הליברלית, ושמח להיכשל בקידום פסקת ההתגברות כשיו"ר "כולנו", משה כחלון, הטיל בנושא וטו גורף. עתה, בממשלתו השישית, כשמשמאלו רק הקיר, לא נותרו בקואליציה כוחות שירסנו את המסע לשינוי במבנה המשטר – ומהצד השני, התמריץ של רה"מ עצמו לקדם את החוקים גבר משמעותית. צריך לקוות שלחברה הישראלית נותרו די נוגדנים אל מול המהלך המסוכן הזה, אחרת נראה שהמשק כולו עלול לשלם את המחיר.
תגובות לכתבה(13):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    מי מאמין לכתב המושחת שסידרו לו להביא ילד לארץ בקומבינה
    חודורוב 01/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חודורוב ספר איך בתור פריבילג אשכנזי הבאת את הילד שלך לארץ ומי סידר לך את האישורים המתאימים
    סגור
  • 10.
    כתבה מטופשת ושקרית (ל"ת)
    אורי 01/2023/26
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 9.
    כל כך נרגענו ש
    מירי 01/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנחנו בודקים איך מעבירים את חשבון הבנק שלנו לשוויץ.
    סגור
  • 8.
    מישהו בכלל מאמין לנתניהו? מושך את כל ההשקעות שלי מישראל (ל"ת)
    האחרון 01/2023/26
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 7.
    חוסר הבנה
    גר 01/2023/26
    הגב לתגובה זו
    2 3
    1-2-3 לא קשור לימין או שמאל 270 כלכלנים בכירים מהארץ ועולם /אזהרות S AND P/ בכירי היטק וכו' לא מבינים בכלכלה נתניהו פוסל את כולם רק הוא הכלכלן המבין ?? לא שווה בדיקה חישוב מחדש אך כנראה להחריב אותנו כלכלית עדיף .
    סגור
  • טען עוד
  • 6.
    נתעלם מתגובות הביביסטים פה
    עמי 01/2023/26
    הגב לתגובה זו
    2 3
    האם יתכן שביבי יודע יותר טוב ממאות כלכלנים? האם ביבי יודע שהדבר המנוגד להיגיון הוא הנכון? האם ישראל הדיקטטורה תצליח איפה כל שאר הדיקטטורות נכשלו? האם מדינה בה אדם העומד לדין פלילי ישלוט בבתי המשפט היא לא בדיחה עצובה?
    סגור
  • טיעונים טפשיים (ל"ת)
    הנרי 01/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • חח
    יוני 01/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כנראה שכן כי גם במקרה של הגז היו מלא כלכלנים שחתמו ואמרו שזה יוביל להרס הכלכלה וכו' והיום כולם אוכלים את הכובע כמה כסף זה מכניס למדינה ובנוסף האזרחים מרוויחים שהגז לא התייקר כ"כ כמו באירופה ועוד
    סגור
  • 5.
    נו טוב
    שמואל א 01/2023/26
    הגב לתגובה זו
    3 1
    בוא נראה מה יקרה עוד חצי שנה. תאכלו את הכובע שלכם כמו תמיד. ביבי הוא מר כלכלה. יכול ללמד אותך כלכלה מה היא. אולי אתה בעצם מעדיף את החלול שלא מבין בכלכלה?
    סגור
  • 4.
    המצב בטטה
    טל נחום גוטמן 01/2023/26
    הגב לתגובה זו
    2 3
    חודורוב צודק: אנחנו כבר רואים שמאז הבחירות הדולר צונח, גוגל מפטרים, פייסבוק מפטרים, מיקרוסופט מפטרים, אמזון מפטרים, גם אינטל מפטרים, הכל זה ביבי והכל בגלל דרעי וחברו יריב וגם בגלל סמוטריץ ובן גביר. עד שבגצ לא יעיף את הממשלה הזו הכלכלה העולמית תמשיך לצלול
    סגור
  • 3.
    צביעות...
    יוני 01/2023/26
    הגב לתגובה זו
    3 2
    מתן מתי איי פעם כתבת כתבה "כלכלית" שאינה נגועה בפוליטיזציה מוטה באופן חריג ואני לא היחיד שחושב כך
    סגור
  • 2.
    אתה מכור
    מתן 01/2023/26
    הגב לתגובה זו
    6 3
    לא מאמין לך, בעוד שנה, בתקווה שהרפורמה תעבור במלואה, תתנצל.
    סגור
  • 1.
    חחחחחחחה
    נועם 01/2023/26
    הגב לתגובה זו
    6 2
    לא צפיתי לתגובה אחרת מפי חודורוב,המזוהה לחלוטין בגוש ה0מאל.
    סגור