נבחרת אייס

מה היה נתניהו אומר אילו הסכם הגז הושג בתקופתו? | מתן חודורוב

בעולם ההפוך של מערכת בחירות חמישית ברצף, נתניהו פועל להכשיל הסכם שמשלים את מתווה הגז שלו – ומציג אותו לצרכים פוליטיים כ"מסירת שטחים", במקום לתבוע (הפעם בצדק) את הקרדיט על חלקו במהלך. איך היה מסביר לציבור את המתווה עם לבנון, אילו הבשיל במשמרת שלו? הנאום האלטרנטיבי שלא נכתב – לשיפוטכם
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  20
מתן חודורוב על הסכם הגז עם לבנון (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני, freepik, יחצ)
גם מי שמבין היטב את הקושי בחתימה על הסכם הגז עם לבנון תוך כדי מערכת בחירות (כלומר, כמחצית מהזמן בישראל של השנים האחרונות), לא יוכל לפספס את הציניות במלחמת החורמה שהכריז נגדו יו"ר הליכוד נתניהו. האיש שלא היסס להוביל מהלכים דרמטיים גם כשנותר ללא קואליציות – ע"ע מבצע שומר החומות או, להבדיל, סגרי הקורונה – פועל כעת להכשיל מהלך דחוף ומתבקש, דווקא בתחום שנחשב תמיד כקרוב במיוחד לליבו: הסדרת ההפקה הבטוחה של אנרגיה ממאגר "כריש", תוך נגיסה בברית בין איראן ללבנון וקבלת תמלוגים מכל מה שיימצא (אם וכאשר) בשטח הימי שהוקצה לה.
במובנים רבים הצעד של לפיד, בתמיכה גורפת של קברניטי מערכת הביטחון, משלים את מתווה הגז שדחף בשעתו נתניהו עצמו; במובנים אחרים, זהו אישוש לרעיון "השלום הכלכלי" שלו – ישראל העשירה קונה, תמורת ויתור על מיליארדי דולרים בודדים, שקט מאחת משכנותיה מבלי שהחזירה גרגר אדמה. אז למה דווקא יו"ר האופוזיציה הפך למתנגד הקולני של היוזמה, ומציג אותה "כמסירת שטחים לאויב"?
נראה שמבחינת נתניהו ההחמצה העיקרית בסיפור היא שהמו"מ (שהחל כמובן בידיעתו ובברכתו) לא הבשיל במשמרת שלו, אלא עלול לשרת דווקא יריב פוליטי ערב בחירות. תחילה אמר שלא יכבד את ההסכם גם לאחר שייחתם, ומשעמד על נזקי התבטאותו בקרב תומכי הימין הרך מיהר למתן את העמדה המקורית. כך או כך, לבכירים במשק האנרגיה ברור שכשם שנתניהו מתנהל כאחרון המזנבים בהבנות עם לבנון, הוא עשוי היה בנסיבות המתאימות לדבר כראשון התומכים בהן ואף לתבוע את הקרדיט, כנראה בצדק. כדי להמחיש את הפער הזה, בין הכורח הברור שבמתווה לבין הצגתו כתבוסה קולוסאלית, מוגש כשירות לקוראים נאום בדיוני, שמעולם לא נכתב כמובן, אך יוכל אולי עוד לשמש את נתניהו במקרה של היפוך תפקידים בנובמבר.
 
 
"אזרחי ישראל, כשהחלטתי לפני 7 שנים להוציא את הגז שלכם מהמים, נתקלתי מכל כיוון בהסתייגות של הפקידים והתקשורת: "לא הגזמת בוויתורים לטייקונים במסגרת המתווה?", שאלו החמוצים, "מי בכלל יצטרך בעתיד כל כך הרבה גז?". ובכן, הם פקפקו – ואני האמנתי, הם דיברו – ואני עשיתי; והנה, פחות מעשור אחרי, כשבכל העולם מחירי החשמל מרקיעים שחקים לשיא היסטורי, בזמן שבאירופה עלולים אלפי קשישים לקפוא למוות בלי חימום בחורף, לישראל – ברוך השם – יש שני מאגרים שמספקים לה עצמאות אנרגטית: 'תמר' ובעיקר 'לווייתן', שגם מייצא גז לעולם בהיקפים חסרי תקדים. בזכות הפיתוח שהובלנו, ישראל לא תלויה במדינות ערב מצד אחד וברוסיה מצד שני – אלא נהנית מאספקה קבועה וודאית לעשרות שנים קדימה, גם אם לאחרונה ספגנו התייקרות בשיעור מינורי יחסית למדינות המערב. זהו הישג אדיר למדיניות הממשלה בראשותי! דבר אחד ברור לי לגמרי: מול הטלטלות הגיאו-פוליטיות אנחנו צריכים עוד גז, ועכשיו.
"לכן היום אנחנו מביאים את הבשורה הבאה: מאגר נוסף, "כריש", שיישאר כולו בריבונות ישראלית ויספק בשנים הקרובות כמויות עצומות של חשמל מבלי שנצטרך לאבד כסף, זמן וחלילה גם דם במאבק מול איומים ביטחוניים. כמו בתגליות העבר, גם מ"כריש" נייצא מיד גז שהעולם משווע לקבל, כשמיליארדי שקלים מתוך הרווחים יגיעו אליכם האזרחים בזכות מיסוי הקידוחים שהליכוד הטיל.
בפעם הקודמת טענו נגדנו שהנצחנו את המונופול בים ומפעילת האסדות, "נובל אנרג'י" האמריקנית, תישאר השותפה הדומיננטית בשני מאגרי הגז במקביל; על זה הרי קמה הצעקה של יו"רית רשות החשמל אורית פרקש-הכהן, ושל הממונה המתפטר על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה. אז הנה, דווקא מתברר שבזכות המתווה שלי, ישראל הפכה לגן עדן עבור חברות האנרגיה – זירה אטרקטיבית ומבוקשת – שבתוכה מעוניינת עכשיו לפעול עוד שחקנית, "אנרג'יאן", במטרה לייצר תחרות על מחירי הגז הטבעי ולהוריד את יוקר המחיה.
 
"יש רק בעיה אחת: חברות ענק זקוקות לוודאות לצד השקעות העתק שהן מבצעות, וסכסוך ממושך על הגבול הימי בין ישראל ללבנון – יחד עם ניסיונותיו של הארכי-טרוריסט נסראללה להפציץ את האסדה – נתפס בעיניהן, כמו גם בעיני גורמי הביטחון אצלנו, כסיכון של ממש בפני הפקת הגז שאנחנו זקוקים לה. על הרקע הזה, ההסכם עם לבנון הוא WIN-WIN לשני הצדדים ובזכותו הביטחון הלאומי רק יתחזק: לראשונה מדינת אויב נאלצה להכיר מעשית בגבולה המשורטט של ישראל; הממשלה בביירות, שרק איתה (בעקיפין) נשאנו ונתנו, מתחזקת על חשבון נסראללה ומתרחקת מהשפעת האיראנים; חיזבאללה לא ינסה שוב לפגוע ב"כריש", מפני שמהלך כזה יוביל מיד למתקפה מצדנו נגד האסדה הלבנונית, כך שיצרנו מאזן אימה חדש; וחשוב מכל – ישראל לא תיגרר ללחימה בחזית נוספת, ותוכל להתרכז בהשבת הביטחון ביו"ש ובמזרח ירושלים. לא בכדי כל הצמרת הביטחונית שלנו – מהרמטכ"ל, דרך ראש השב"כ ועד לראש המוסד – חברו לקונצנזוס נדיר בדבר חשיבות ההסכם למדינה.
"אז מה נתת בתמורה?" – שואלים כרגיל בתקשורת – והתשובה היא: כמעט שום דבר. הלבנונים מקבלים שדה שאין ודאות למצוא בו גז, וגם אם זה יקרה – הפיתוח והאסדרה, כפי שלמדנו במקרה של ישראל, יארכו בין 5 ל-7 שנים, שבמהלכן אנחנו נהנה מבלעדיות על השטח הימי, ובתנאים האלה נפעל להאיץ את המכירה מ"כריש". אם יום אחד הם אכן יצטרפו לשוק, ישראל תקבל לראשונה תמלוגים של כ-17% - ממדינת אויב, כן? – מבלי שהשקיעה שקל אחד בפיתוח מאגר שעומד היום שומם ועלול היה להישאר כזה. ובכלל, העם הלבנוני עצמו אינו יריב שלנו, אלא שבוי בידי חיזבאללה ששודד את כספו; אם הגז יצליח לאושש את הכלכלה המרוסקת בביירות ולשקם את החברה האזרחית שם, מבלי לממן טרור, ישראל שוב תהיה המרוויחה העיקרית.
"כל זה בוודאי עדיף מאשר להשאיר את הגז בים, כפי שהציעו יריביי הפוליטיים מאז שהתחלתי לטפל בנושא לפני עשור. הם יודעים שגם הפעם לא נקשיב להם, ולכן בשמאל מצאו תירוץ חדש לעכב את פיתוח המאגר: 'אסור לכם לקדם', הם אומרים, 'מהלך משמעותי בתקופת הבחירות כי אנחנו נמצאים בממשלת מעבר'. לפי ההיגיון הזה הייתי צריך להימנע מלצאת למבצע שומר החומות ולוותר על חלוקת הפיצויים לנפגעים ממשבר הקורונה... זה הרי לא יעלה על הדעת! מי שמשתמשים בבחירות כתירוץ להימנע מהסדרת ההפקה הבטוחה של גז מ'כריש', מציעים שישראל תשותק ותחמיץ חלון הזדמנויות היסטורי – הכול בשם עיקרון ה'רק לא ביבי'.
"אזרחי ישראל, מכל הבחינות – הביטחון האנרגטי, מכירת גז לעולם, גביית התמלוגים, ההתעצמות המדינית, החלשת הציר נסראללה-איראן וכן, גם מניעת מלחמה שתעלה בעשרות חללים – הממשלה בראשותי חייבת לאשר מיד את מתווה הגז עם לבנון. אני מזכיר לכם שהבאתי שלום עם מדינות המפרץ, שלא היו לנו איתן יחסים דיפלומטיים, ועכשיו אני מביא לראשונה הסכם עם מדינת אויב של ממש: זו ברית של אינטרסים, "המזרח התיכון החדש" שעליו דיברתי שנים, ובו מדינות מתקרבות רק למי שיודעים להפגין עוצמה צבאית וכלכלית. בהנהגתי אנחנו נחולל גם את המהפכה הזו".
אלא שנתניהו נמצא היום באופוזיציה, ובלעדיו כידוע אסור לחתום על שום הסכם – לכן הנאום הזה ודומיו ככל הנראה כבר לא ייכתבו, לפחות עד אחרי הבחירות.
 
תגובות לכתבה(20):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 19.
    בתקופתו ובזכותו
    jo 03/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתווה הגז הודג בזמן נתניהו ובזכות נתניהו ומתן חודורוב מטומטם
    סגור
  • 18.
    נו באמת
    כיי 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 5
    הרי המומ כבר נמשך שנים, ובכל רגע יכלו לוותר ללבנון על כל הדרישות הטריטוריאליות. אולי בתקופה של נתניהו פשוט לא היה מתקבל הסכם כזה.
    סגור
  • 17.
    היועצת לא היתה מאשרת אהיה מביא 100 (ל"ת)
    מאיר 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    הסכם הזוי שאינו מקובל על רב אזרחי ישראל
    גיל 10/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 2
    הנשיאה חיות צריכה להבין כי מדובר במשאב לאומי והציבור ברובו לא תומך במהלכיו של ראש ממשלה זמני.זהו אינוס ומהלך לא דמוקרטי.הצרכים החיוניים והדחופים יחכו עוד שבועיים להחלטה של ממשלה נבחרת.אישור ההסכם ההזוי,הוא מכת מוות למערכת המשפט שהעם כבר לא מאמין בה.
    סגור
  • 15.
    יעקב חודרוב השוער מול מתן חודרוב המקבל
    יהודי 10/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 3
    השוער האגדי חודרוב היה מונע מכניסת שער ומתן חודרוב תאב וחןמד ומתאווה שיתקעו לו שער, ועל כן הוא נשאר בשמאל כי שם הסיכויים גבוהים
    סגור
  • טען עוד
  • 14.
    מתן חודורוב:תגיד לנו במי אתה בוחר ואז נבחר אם להאמין לך (ל"ת)
    אחד העם 10/2022/20
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • 13.
    הרי מתן.חודרוב לא אידיוט
    ע. 10/2022/20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אין חולק שקביעת גבול עם לבנון חשובה. אבל: . הסכם הגז הוא תוצאה של קו הגבול . עקרונית הסכם גבול הוא דבר רצוי אך לא בכול מחיר. תועלת/סיכונים נקבעים לפי פרטי הסעיפים והנספחים הגלויים והנסתרים - אותם חודרות לא יודע. . החשש מחיפזון בגלל הסמיכות לבחירות הוא ממשי, ולא בכדי נמנע מחלק מהשרים שהצביעו בעדלעיין בכולו ופרטיו לפני ההצבעה. . ניתן לשער את גודל הזעקה שהייתה קמה אם הסכם בנושא היה מאושר בתנאים אלה: צמוד לבחירות; ללא מידע מלא; ללא אישור הכנסת - כשמדובר בקביעת גבולות המדינה (לדעתי נושא הגז משני במקרה זה - הגז יגמר מתי שהוא אך ההיבטים המדיניים והבטיח האסטרטגים יישארו לתמיד. . לכ,ן נתניהו היה מאשר אך בתוכן ובמועד הראויים.
    סגור
  • 12.
    ההסכם איננו כלכלי בלבד!!
    אביב 10/2022/20
    הגב לתגובה זו
    2 2
    מדובר על ויתורים אסטרטגיים ושגיאות הבנת המזרח התיכון.
    סגור
  • 11.
    כל הכבוד, מתן.
    גדעון 10/2022/20
    הגב לתגובה זו
    3 7
    כל הכבוד, מתן. אין כמוך כדי להיכנס לראש של נתניהו. הרי הדברים הללו יוכחשו על-ידי נתניהו. אבל אנחנו יודעים כי הכחשות נתניהו הן סימן לנכונות הדברים. נקווה רק לדבר אחד: שנתניהו יישאר באופוזיציה, ואז, ממילא, הוא לא יישא נאום זה לעולם.
    סגור
  • 10.
    הנאום כמובן לא תואם לגמרי את המציאות למשל
    גם כאן אנחנו מוצאים 10/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כדי להוציא במהירות את הגז נתניהו לא היה צריך לוותר לחברות הגז אלא לדאוג שיזכרו שאם 5 יפעלו בשקידה הראויה לפיתוח הגז אז הרישיון יחזור למדינה. זה לא שישינסקי אלא חוק הנפט משנות החמישים שישים. גם לגבי המיליאדרים או מאות המיליאדרים שנתניהו הבטיח. עברו שנים והמיליאדים אינם. אולי לפיד היה צריך לשאול את הביב האם אתה בעד. ולהזכיר לנו שכול בעיה בהמשך זה לפי בקשה של ביבי. כבר היו כמה הצבעות בכנסת שבהן הליכוד הצביע נגד המדינה ואם בנט לא היה שפן או ארנב הוא היה נשאר ראש הממשלה ונותן לנתניהו לבחור האם הוא רוצה לשתף פעולה או אחראי לתוצאות. את החוק שמאפשר למדינה לפעול ביו"ש כאילו זה שטח ישראלי הוא היה צריך להעלות להצביע בלי לדרוש משמעת קואליציונית. אם הימין היה בוחר להצביע נגד כול המתיישבים ביו"ש היו מאבדים למשל את תשלומי הביטוח הסיעודי. הם לא היו יכולים להצביע בלי לעבור לישראל והיו כפופים לשלטון צבאי.
    סגור
  • למה מגיב #10 מניפולטור
    @10 10/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    א. הוא מערב נושאים שלא לעניין. ב. ישראל נהנית במיליארדים מהפרשי מחיר הגז שהיא משלמת לפי ההסכם לעומת מחירי הגז בשוק העולמי. ג. מגיב #10 צריך להחליט האם הנושא כלכלי, מדיני, או בכלל פוליטי פנימי (ואז מנגחים את היריב הפוליטי בכול מקרה).
    סגור
  • 9.
    תמציא עוד נאום
    חימי 10/2022/20
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אולי עכשיו תכתוב נאום של לפיד אילו הוא היה באופוזיציה ונתניהו היה מביא את ההסכם.
    סגור
  • 8.
    מה אתה מקשקש? הוא בחיים לא היה נכנע ככה
    אורי 10/2022/20
    הגב לתגובה זו
    5 3
    עשר שנים היו לו ואם היה רוצה הסכם כניעה כמו של לפיד היה נכנע ברגע. האנלוגיה שלך מגוחכת, כמו להגיד "מה היה אומר צ'רצ'יל אם היה חותם על הסכם מינכן?" באמת שלפעמים נראה שהמח שלכם עובד ברוורס.
    סגור
  • 7.
    מי אתה בכלל
    נו באמת 10/2022/20
    הגב לתגובה זו
    4 4
    מי אתה בכלל.
    סגור
  • 6.
    מה היה אומר...?
    בני 10/2022/20
    הגב לתגובה זו
    5 4
    שאתה המתיימר להיות עיתונאי בגרוש, מחרטט ספקולציות ומנסה לנבא את מה שאין, אבל זה די מתאים כרגע שהכוחות הנאורים של האתרוג יחרטטו אותנו בעת הזו...
    סגור
  • 5.
    הסוף
    פופסור ירון בן נון 10/2022/20
    הגב לתגובה זו
    4 5
    מה הבין הכתב האומלל??המסכן קורה לכניעה מוחלטת ללא שום תורה ונתינת שטחי ישראל סתם כך במתנה ..לכל זה הוא קורה הסכם???כניראה שנאנסת שביצעו בה מעשי סדום יכולה גם להתפאר בהסכם מצוין מבחינתה.
    סגור
  • 4.
    חירטוט 17% לא הוסכם בהסכם זה נספח ישראלי בלבד
    פטריוט 10/2022/20
    הגב לתגובה זו
    6 5
    1. ויתרנו על טריטוריה ימית = ביטחון 2. ויתרנו על טריטוריה כלכלית = מליארדים 3. הכסף מהגז ילך לחיזבללה להתעצמות והישתלטות טוטאלית על לבנון 4. נתניהו מזמן יכל להשיג את ההסכם הזה ולא היה מוכן 5. 100% ויתורים מול 0% התחייבויות = אובדן הרתעה ותקדים מסוכן בשאר הגזרות 6. מסתבר שגם כתבים כלכליים כמו המשפטיים בערוץ 13 מגוייסים לממשלת השמאל של לפיד על מלא 7. העברת הסכם על ויתור טריטוריאלי תוך דילוג על אישור הכנסת הם בניגוד לחוק וקץ הדמוקרטיה בישראל כל זאת בממשלת מעבר שבעבר לא אישרו לה לקנות חיסונים או למנות מנעל משרד זמני, אצל השמאל אפשר הכל. רק אל תשכחו זאת אחרי ה 1/11
    סגור
  • 3.
    תשובה לחודורוב
    יהודה 10/2022/20
    הגב לתגובה זו
    4 3
    נתניהו לא הסכים לחתום על הסכם עם לבנון 12 שנים וטוב עשה, מגוחךלכתוב אילו, הרי הוא דרש תנאים שונים ולא חתם.
    סגור
  • 2.
    אם היה רוצה להעביר הסכם כניעה מביש שכזה יכל בקלות
    יוסף 10/2022/20
    הגב לתגובה זו
    9 5
    לעומת זאת השמאל הרופס מכר את נשמתו בשביל "הישג מדיני"
    סגור
  • 1.
    קישקוש של עוד שופר של שמאל
    סטיב 10/2022/20
    הגב לתגובה זו
    7 5
    בסגנון "אילו לסבתא היו גלגלים"...
    סגור