משפט

הנהלת חדשות 13 מסרבת להחזיר את העובדים מחל"ת

יום לפני שעובדי חדשות 13 שבחל"ת היו אמורים לחזור לעבודה, קיבלו הודעת ביטול מההנהלה. ארגון העיתונאים: "ההנהלה מרוקנת מתוכן את ההתחייבות שלה. אסור להסכים לניסיון החיסול הזה"
שרון טל |  6
אבי בן טל, קיצוצים ברשת 13 (צילום ינאי יחיאל, pixabay)
המשבר ברשת 13 נמשך: 12 עובדים בחברת הבת "חדשות 13", שהוצאו לחל"ת בחודשים האחרונים במהלך משבר הקורונה, היו אמורים לחזור ביום ראשון השבוע לעבודתם. אלא שיום לפני חזרתם הצפויה קיבלו מהנהלת חדשות 13, חברת הבת של רשת, הודעת ביטול, מה שמאלץ את העובדים להישאר בחל"ת לזמן בלתי ידוע ובניגוד לרצונם.
אמש (ב'), פנה ארגון העיתונאים בעתירה נוספת לבית הדין לעבודה באמצעות עו"ד מורן סבוראי ועו"ד אמיר בשה, בדרישה לצו שיחייב את הנהלת חדשות 13 להחזיר לאלתר את העובדים שהוצאו לחל"ת. עתירה זו מגיעה שבועות ספורים לאחר עתירה קודמת של ארגון העיתונאים בעניין עובדי חדשות 13, על רקע כוונת רשת לקצץ כ-35% מתקציב חברת החדשות כחלק מתוכנית התייעלות לערוץ, אשר נקלע למצוקה כלכלית קשה. לפני כשבועיים הבהיר בית הדין לעבודה כי לעובדי חדשות 13 הסכם קיבוצי המגן עליהם מפיטורי צמצומים עד יולי, אולם נראה שברשת מתכוונים לבצע את הקיצוצים ומדובר בסך הכל בעניין של זמן. 
בארגון העיתונאים אומרים כי סירובה של הנהלת חדשות 13 להחזיר את העובדים מחל"ת היא "התנהלות דורסנית ובלתי אנושית המנוגדת לדין. ההנהלה הוציאה לחל"ת את העובדים בניגוד לרצונם ובניגוד להסכם הקיבוצי של עובדי החדשות. ההנהלה מרוקנת מתוכן את ההתחייבות לתת לכלל עובדי חברת החדשות ביטחון תעסוקתי לכל הפחות עד 1 ביולי".
לטענת ארגון העיתונאים: "המהלך שנוקטת הנהלת רשת בהמשך החל"ת לעובדים הוא חלק מתכנית רחבה לפגוע דרמטית בחברת החדשות, ואין לו שום קשר למשבר הקורונה. בקרוב נעדכן על צעדים נוספים שבכוונתנו לנקוט נגד ניסיון החיסול הזה, שאסור בשום פנים ואופן להסכים לו".
מחדשות 13 ומרשת לא נמסרה תגובה.
ברשת 13 מתמודדים בעת האחרונה עם קשיים משמעותיים מול בעלי המניות, כאשר בעל השליטה המרכזי - האוליגרך רן בלווטניק, הודיע כי לא יזרים עוד כספים לערוץ ובעלי מניות נוספים מסרבים גם להזרים כספים ואף מוכנים להעביר את מניותיהם ללא תמורה, אם יימצא לערוץ משקיע. בהיעדר מקור כלכלי שישלם את משכורות העובדים, עתידו של הערוץ ועובדיו הופך רעוע יותר מיום ליום, כך שגם להדביק פלסטר אינו יעיל לגוף שדורש ניתוח לב פתוח.
מלבד רשת 13, גם ערוצי הטלוויזיה המתחרים ספגו מכה קשה, כתוצאה מירידה בהכנסות מפרסום וזאת בניגוד לעלייה המשמעותית ברייטינג. תאגיד השידור הציבורי הודיע על שורת קיצוצים בעקבות פגיעה בהכנסות במשבר הקורונה, ואף פנו למדינה בבקשה למחוק חוב של כ-67 מיליון שקלים מהלוואה שלקח להפקת האירוויזיון בישראל. בהמשך להודעה זו, הוחלט השבוע על הורדת תכניתו של גיא זוהר יחד עם צוות כתבים ומגישי פינות שהועסקו לשם כך, זמן קצר לפני שהתכנית הייתה צפויה לעלות לאוויר.
גם בקשת 12, הערוץ המסחרי החזק בישראל, לא נותרו יתומים מקיצוצים. החדשות 12 קיצצו 3% משכרם של המשתכרים עד 7,500 שקלים, ו-11% משכרם של אלה המשתכרים גבוה מכך. חברי ההנהלה ספגו קיצוץ בשיעור גבוה יותר, של 12%-15%. כמו כן, בקשת הודיעו על קיצוץ רוחבי של 15% בכל זרועות הקבוצה, במקביל לעצירת שורת הפקות כמו נינג'ה ישראל, מאסטר שף, אנשים ועוד מדובר היה בהחלטות שהתקבלו במהלך משבר הקורונה.
המגמה נמשכת גם ביתר כלי התקשורת. השבוע (א') הודיעה מו"לית גלובס אלונה בר-און על סגירת בית הדפוס של העיתון בחודש ספטמבר הקרוב, מה שיביא לפיטורם של מרבית עובדי בית הדפוס, כאשר חלק מהם, מקווים בגלובס לשלב בבית הדפוס החיצוני שישכרו, ככל הנראה זה של ישראל היום.
ההודעה על סגירת בית הדפוס של גלובס באה שבועות ספורים לאחר שהוחלט להפסיק את תפוצת הערב של העיתון ולהקפיא את מגזין ליידי גלובס, דבר שהוביל להוצאת העובדים לחל"ת לפחות לחודשיים. כמו כן, בחודשים האחרונים עבר אתר גלובס לחומת תשלום וביצע קיצוצים בכוח האדם.  
מגמה דומה נראית גם בקבוצת ידיעות הכוללת את עיתונאי ידיעות אחרונות, כלכליסט, לאישה וXNET – . הנהלת הקבוצה גם היא פועלת לבצע קיצוצים בשכר ובתקנים, אך יוזמת הקיצוצים נבלמה בינתיים בבית הדין לעבודה. אך גם כאן, צמצומים צפויים להתרחש, השאלה היא באיזה היקף ומתי.
גם ב"הארץ" מבצעים צמצומים. לפני כחודש הוציאה הקבוצה 10 עובדים לחל"ת ובסוף השבוע האחרון 12 עובדים נוספים לחל"ת של שלושה חודשים, מרביתם עיתונאים. יש לציין כי מדובר בצמצומים הנעשים במסגרת הסכם התייעלות מול ההנהלה.
עידן הפוסט-קורונה מוביל גם את כלי התקשורת החזקים ביותר לחשב מסלול מחדש בכל הקשור למודלים הכלכליים. יותר כלי תקשורת נאלצים לעבור למודל של מערכות רזות ומצומצמות יותר במטרה לצלוח את תקופת השפל הנוכחית עד שגלגלי המשק יחזרו לעבוד מחדש.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    מחיר הכאב שגרמתם
    עמירם 05/2020/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשאנחנו צופים בתקשורת זולה ומגוחכת , את דרוקר ושכמותו את אברמוביץ וחבורתו , חוסר איזון וזלזול בימין זה גורם לצער ועל זה הם משלמים
    סגור
  • 5.
    Great news, (ל"ת)
    ???? 05/2020/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    שזליכה החתול ישמור עליכם (ל"ת)
    אומללים 05/2020/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    אירגון העיתונאים לא יכול להתערב
    ישראלי 05/2020/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ערוץ 13 הוא פרטי והחשבום שם האם הוא רווחי או לא
    סגור
  • 2.
    לימון
    קרטיב 05/2020/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    טוב מאוד גם ככה כולם שם שמאלנים
    סגור
  • 1.
    רשת 13
    חלת 05/2020/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רוב לא רואים רשת 13
    סגור